La Obor, zeci de oameni care au cumpărat terenuri de casă și au construit locuințe în marginea Focșaniului nu își pot trece noul domiciliu în buletin pentru că aceste imobile nu au numere stradale. Dumitru Sima, un om de afaceri care și-a construit o casă pe un lot de teren în Obor, a încercat să schimbe cartea de identitate pe noul domiciu din Focșani însă cei de la Poliție nu au fost de acord. De la Evidența Populației i-au spus că locuința lui nu are un număr, așa cum se întâmplă cu celelalte case din Focșani, ci este amplasată pe o tarla. Ulterior, bărbatul a aflat că nici strada pe care locuiește nu poate fi preluată în evidențele Primărie și este un drum privat, pe care trebuie să îl întrețină proprietarii caselor. „Am teren de 560 de metri pătrați, am avut autorizație de urbanism, de construcție, mi s-a făcut recepția, intabularea, iar când am vrut să îmi schimb cartea de identitate, să trec noul domiciliu, cei de la Poliție mi-au spus că nu se poate, că locuința mea este pe o tarla și nu am număr la casă”, ne-a explicat Dumitru Sima, care are o casă pe strada Vrancei, numărul 16 B, parcela 27.
Bărbatul spune că greșeala aparține Primăriei Focșani, cea care ar fi trebuit să verifice cum s-au făcut lotizările și să dea numere la noile proprietăți. „Greșeala este la Primărie. Cum faci lotizare la case fără să dai și numere?”, a acuzat Dumitru Sima.
Nu este însă singura situația de acest fel. Cum ieși din Focșani, pe drumul județean spre Suraia, pe partea dreaptă se formează strada Åoseaua Surăii. Este aceeași situație ca în cazul explicat mai sus cu diferența că oamenii de aici au reușit să obțină numere de la Primăria Focșani. Unul dintre focșănenii care au casă aici ne-a spus că au reușit acest lucru în urmă cu doi ani. Atunci au trimis o solicitare către municipalitate deoarece casele erau ridicate, la fel, pe o tarla și parcelă, fără niciun număr stradal. „Atunci am primit o hârtie de la primărie prin care ni s-a spus că este strada Åoseaua Surăii și avem numere de la 14 A la 14 H. Însă în continuare strada nu este la primărie. Noi am încheiat contracte de salubritate cu o altă firmă, deszăpezirea o facem tot noi”, ne-a spus focșăneanul. Acesta a precizat că din banii proprii a reușit să toarne ciment pe o porțiune de drum astfel încât să nu mai circule prin noroaie.
Primăria pasează vina la proprietarii terenurilor
Nu sunt însă singurele exemple de străzi „private” construite la marginea Focșaniului. Reprezentanții Primăriei Focșani spun că problemele au apărut deoarece primii proprietari ai terenurilor au păcălit regulile de urbanism. „Sunt foarte multe probleme pe care acum le vedem, la realizarea PUG-ului, când este o viziune de ansamblu a ceea ce s-a făcut în Focșani. Focșaniul nu a avut arhitect o perioadă lungă de timp și acesta este rezultatul. Până acum am preluat două asemenea drumuri, în cartierele dezvoltate la marginea Focșaniului însă acestea îndeplineau toate condițiile”, au explicat reprezentanții Primăriei.
Regulile de urbanism prevăd că, dacă un teren este dezmembrat în mai mult de trei parcele este obligatorie întocmirea unui Plan Urbanistic Zonal. Adică mai mulți bani cheltuiți și pierderea unei suprafețe însemnate de teren aferentă drumului obligatoriu. Așa că, în cele mai multe cazuri, proprietarii terenurilor au preferat să facă dezmembrări succesive ale parcelelor și astfel să nu întocmească aceste PUZ-uri. Motivul îl reprezintă condițiile pe care ar fi trebuit să le respecte, cum ar fi asigurarea unui drum care să respecte toate normele legale. Însă un drum trebuie să aibă minim 8 metri lățime, inclusiv trotuarele, ceea ce ar fi dus la o scădere a profitului proprietarilor de teren.
În aceste condiții s-a preferat varianta dezmembrărilor succesive și asigurarea unei alei de acces care, acum, nu mai poate fi transformată în drum public. „În cazul de pe strada Vrancei, oamenii de acolo pot face o cerere la primărie pentru nomenclator stradal și le vom da numere. Însă strada nu poate fi preluată de primărie dacă nu îndeplinește toate condițiile. Trebuie să aibă anumite dimensiuni prevăzute de normative. De exemplu, să aibă minim opt metri lățime, inclusiv trotuarele astfel încât să poate fi accesate fonduri pentru asfaltare, să fie asigurate condițiile pentru intervențiile pompierilor”, au precizat reprezentanții Primăriei.