Ediția: Joi 21 August 2025 Nr. 6947

Tu ştii ce face copilul tău pe Facebook?


   Zicalele nu sunt doar atribute ale timpurilor vechi. Ele sunt create permanent și, e adevărat, își sporesc valoarea de cutumă odată cu trecerea anilor. O zicală a vremurilor moderne e: „Dacă nu ești pe Facebook, nu exiști”. Mulți ar zâmbi cu superioritate la auzul acestor cuvinte, dar de la copii la pensionari, toată lumea pare să fi intrat în această uriașă rețea mondială unde poți vedea, auzi, discuta, analiza. Facebook este în zilele noastre ceea ce erau poate agora în lumea antică sau Strada Mare în târgurile de altădată, Facebook e locul unde te întâlnești cu prieteni, cu rude despre care nu mai știai nimic de mulți ani, e locul unde arăți ce muzică, ce filme, ce cărți îți plac, unde poți vedea ce le place altora, unde te poți lăuda cu poze din vacanțe, unde vezi pe unde au mai umblat prietenii tăi vechi sau cei cu care ești prieten doar pe internet. Facebook este o întreagă lume. Iar cei mai tineri, însetați de nou, sunt cei mai dispuși s-o exploreze. Psihologii îi avertizează pe părinți, care însă, în proporție mare – spun studiile – nu verifică ce fac și cu cine se împrietenesc copiii lor. Ca orice lume, și Facebook are capcane în care cei neinițiați pot cădea.
   E vacanță. O lectură despre Facebook  e numai bună. Documentarea a fost făcută în timpul anului școlar, iar în acest articol ne referim la elevi, la profilurile lor de pe această rețea de socializare. Veți putea citi, de asemenea, sperăm noi cu interes, care sunt părerile unor profesori, psihologi, purtători de cuvânt ai unor instituții despre fenomenul Facebook și, în general, despre conectarea copiilor la internet.  
   Mergând prin școli, i-am găsit pe mulți elevi în pauză butonând telefoanele în căutare de mesaje, cereri sau accept-uri de prietenie ori like-uri. Am intrat în mai multe clase și am discutat cu școlarii, iar când am întrebat cine are cont pe Facebook, mai bine de jumătate dintre elevii unei clase de-a V-a au ridicat mâna spunând bucuroși că și-au făcut conturi în urmă cu câțiva ani. „Avem cont, postăm poze, vorbim cu prietenii. Este și periculos pentru că unii oameni ne cer prietenia, noi acceptăm și încep să vorbească cu noi, iar noi îi băgăm în seamă și se ajunge la altceva. Am pățit în sensul că mi-a cerut cineva prietenia, iar apoi a început să vorbească cu mine în engleză și m-a speriat. Era ciudat, voia să mă întâlnesc cu el și mi-a spus mama să îl blochez. Zilnic stau cam două, trei ore pe Facebook”, a spus Melisa, elevă în clasa a V-a la Åžcoala „Duiliu Zamfirescu” din Focșani. Unii elevi spun că și-au deschis din curiozitate un cont pe Facebook sau pe Twitter. „Am auzit de la prieteni că au și ne-am făcut și noi și mi-am făcut și pe Twitter. Iarna când este frig nu vreau să ies din casă și stau mai mult pe calculator”, a mărturisit Radu, elev în clasa a IV-a la Åžcoala „Duiliu Zamfirescu” din Focșani.
   Mulți dintre elevii care s-au obișnuit cu utilizarea rețelelor de socializare spun că folosesc rețeaua Facebook pentru că astfel reușesc să arate creațiile lor și fără prea mare efort primesc un feedback din partea celor care le urmăresc profilul. „Am contul de Facebook de vreun an. Mi  l-am făcut ca să îmi cunosc colegii și prietenii, dar și să postez desenele. Fac caricaturi și apoi le fotografiez și le postez. Mulți din colegi mă roagă să îi învăț și pe ei să deseneze. Stau zilnic pe Facebook, în general seara cam o oră, dar nu sunt dependent de Facebook”, ne asigură Iulian, elev în clasa a V-a la Åžcoala „Duiliu Zamfirescu” din Focșani. 
„Este la modă acum, dacă nu ai Facebook ești fraier”
   Elevii se mândresc cu sute de prieteni pe Facebook cu care share-uiesc (împart) tot ceea ce îi interesează. „Am contul din 2010 și am stat pe el peste 860 de ore. Când folosesc contul, în general îmi ocup timpul postând, vorbesc cu prietenii, cu fetele. Îmi place Facebook-ul pentru că socializez cu prietenii. Stau circa 4 ore pe zi și nu mi se pare că aș sta mult. De regulă, când mă plictisesc de laptop mă duc la tabletă. Stau până la 2, 3 dimineața, dar nu mă simt obosit. Dau accept prietenilor noi și în timp încerc să îi cunosc, iar apoi ies cu ei la o cafea și acolo ne întâlnim mai mulți. Faptul că folosim prescurtări în discuțiile pe Facebook, ne determină să le folosim și în lucrări. Profesorii doar ne spun să nu mai folosim abrevieri și cam atât, nu s-au luat niciodată măsuri. Îmi place și să ies în aer liber cu prietenii, dar prefer Facebook-ul. Dacă în clasă suntem 18 elevi, 14 dintre noi avem cu siguranță Facebook. Ne inspirăm de pe internet și luăm rezumate pentru diferite materii, dar uneori sunt greșite. Nu mai citim prea mult și nici nu mai dăm multă importanță Bacalaureatului. Sunt mulți cu diplomă și stau acasă, pentru că nu sunt locuri de muncă”, sunt părerile lui Marius Păroiu, atunci elev în clasa a XII-a la Colegiul Tehnic ,,Ion Mincu” din Focșani. 
   „Este la modă acum, dacă nu ai Facebook ești fraier. Am 320 de prieteni, am colegi de școală, diferiți prieteni fiind membră a unei fundații. Este periculos uneori pentru că dacă ai chek in-ul activ și ești la un bar îți afișează pe cont. Deocamdată nu mi s-a întâmplat nimic periculos, dar cert este că atunci când deschid calculatorul deschid și Facebook-ul”, a spus Elena Ponea, fostă elevă în clasa a XII-a la Colegiul Tehnic ,,Edmond Nicolau” din Focșani.
Profesorii și școlile, în ton cu elevii
   Moda contului pe Facebook a prins și în rândul cadrelor didactice. ,,Sincer, am creat cont pentru a comunica, nu pentru a-i monitoriza pe elevi. Evident, atunci când ei postează fotografii, filmulețe, îmi apar și mie, iar după caz comentez sau dacă nu sunt de acord cu ce este acolo, îi chem, discut. Am grijă să îi urmăresc să nu se mai repete astfel de incidente. Tinerii folosesc foarte multe jargoane, multe cuvinte create de ei, uneori se mai scapă unele vulgarități cu care nu sunt de acord. Elevii spun că stau pe Facebook și socializează. Eu cred că se închid în ei, într-o anumită lume și cam uită de lumea reală. Această lume virtuală, până la un punct este frumoasă, dar apoi este virtuală din toate punctele de vedere, este departe de tot ceea ce ne înconjoară. Atunci când îi pui să discute sunt inhibați. Nu îmi dau seama, fie că cei din jur nu fac parte din cercul lor de prieteni sau că efectiv au uitat să vorbească cu vocea nu doar cu elementul digital prin informația digitală. Până la un moment dat este eficient”, a declarat Mihail Fîsan, profesor la Colegiul Tehnic ,,Edmond Nicolau” din Focșani.
   Åži unitățile de învățământ au pagini pe rețeaua de socializare pentru a-și promova activitatea și proiectele pe care le au. Tot acolo anunță evenimentele ce urmează a fi organizate. Puține sunt unitățile de învățământ care nu dețin conturi însă cel mai probabil și acestea se vor conforma noului trend virtual. 
Pericolul ascuns în spatele Facebook
   Psihologii avertizează că internetul are efecte nocive asupra copiilor dacă nu este folosit cu simț de răspundere și îi poate transforma foarte mult. Mulți copii ascunși în spatele unui profil pe internet devin mai agresivi în limbaj, se exteriorizează de multe ori greșit. Internetul poate crea dependență, iar atunci când copilul pierde noțiunea timpului în fața calculatorului, deja se poate spune că are o problemă. În opinia specialiștilor, internetul ar fi foarte util dacă ar fi folosit doar cu scop precis, de documentare sau preluare a unei informații rapide însă nu trebuie abandonate lectura și timpul petrecut cu prietenii reali și cu familia. „Copiii din ziua de azi nu-și pot imagina casa lipsită de televizor, calculator, telefon, primind încă de mici o puternică influență din partea mass-media, care le conturează, de multe ori, o ima-gine eronată asupra lumii. Studiind impactul calculatorului asupra copiilor, psihologii și pediatrii au ajuns la concluzia că utilizarea excesivă a acestuia, fără vreun control din partea adulților, poate fi periculoasă. Astfel, copiii care petrec mai mult de cinci ore în fața aparatului riscă să devină supraponderali. În cazul în care își petrec toată ziua în fața unui monitor, ei nu vor învăța să-și împartă lucrurile, să-și aștepte rândul și uneori nu vor cunoaște lucruri de bază, simple, cum ar fi bunele maniere. Copiii au nevoie să interacționeze cu alți copii și adulți. Au nevoie să experimenteze lucrurile ei înșiși, nu prin intermediul unui calculator. Adolescenții care petrec prea mult timp pe Internet, intrând în legătură cu necunoscuți, au trecut prin etape de deprimare și singurătate, iar uneori riscă să divulge prea multe informații unor pedofili. Ca o concluzie, cei mici se pot bucura de calculator dacă acesta e folosit cu cap”, a precizat Claudia Ciobotaru, psiholog școlar la Åžcoala „Nicolae Iorga” din Focșani. 
Dependența de calculator, tratată la spital
   Dependența de computer a ajuns până la spital. Specialiștii Spitalului Județean de Urgență Focșani spun că permanent vin tineri și copii pentru a cere ajutor. Cei mai mulți ajung să se plângă medicilor că nu mai pot scăpa de dependența creată de internet. Pentru a nu cădea pradă internetului și  rețelelor de socializare, specialiștii îi sfătuiesc pe copii și tineri să își ocupe timpul cu alte activități, iar părinților le spun să fie mai atenți la ceea ce fac copiii lor în timpul liber. „La psihologul din cadrul Ambulatoriului de Specialitate al Spitalului Județean au ajuns copii din cauza timpului mare petrecut în fața calculatorului pe rețelele de socializare. Acesta nu a fost motivul principal, dar a fost invocat și acesta de către părinți. În fiecare lună ajung cam doi, trei copii cu vârste cuprinse între 10 și 16 ani, din cauza acestor motive. Sfatul psihologului este ca acești copii să înlocuiască calculatorul cu altă activitate, dar și părințiilor le este recomandat să se implice mai mult în educația copiilor”, spune Alina Pelin, purtătorul de cuvânt al Spitalului Județean.
„Există o socializare negativă… „
   Oamenii legii încearcă prin toate mijloacele să îi convingă pe părinți de faptul că internetul face parte din viața copiilor lor și că acesta chiar există și este periculos mai ales dacă nu este folosit sub supravegherea unui adult. „Tinerii își petrec mult timp pe internet, în special pe site-urile de socializare și chat, prietenii și tovarășii de joacă au devenit acum prietenii din lista de prieteni. Aceste site-uri sunt denumite generic de socializare, deși socializarea ca și termen sociologic este procesul prin care individul uman își formează personalitatea, învățând comportamente, abilități, informații, care îl fac ființă socială capabilă să trăiască și să se dezvolte în societate. Există o socializare negativă, tipul de socializare în cadrul căreia sunt învățate modele comportamentale, valori, norme opuse celor conforme societății respective. Acest tip de socializare duce la devianță comportamentală”, a declarat inspectorul Crina Silvia Toader, din cadrul Compartimentului de Analiză și Prevenire a Criminalității Vrancea. 
   În încercarea de a veni în sprijinul părinților, polițiștii vrânceni vin cu sfaturi, dar și cu rugămintea de a sesiza oricând orice situație care ar putea pune în pericol viața copiilor. 
Sfaturi pentru părinți:
–          evitați să cumpărați copiilor dvs. de la vârste fragede telefoane performante, tablete, laptopuri, aparate de ultimă generație care le dezvoltă de timpuriu o dependență de acestea! preferați în schimb jocul în aer liber, sportul și cititul; 
 limitați timpul de utilizare a calculatorului și tv de către copilul dvs! îi afectează atât vederea cât și dezvoltarea psiho-socială, modul de relaționare cu ceilalți; de asemenea riscul de a dezvolta un comportament agresiv este mai mare;
 părinții trebuie să știe de activitatea online a copiilor, ei pot fi agresați de alți utilizatori prin fotografii pornografice sau chiar de site-uri sau reclame de acest gen; ei trebuie să știe că în astfel de situații pot raporta aceste abuzuri!
 învățați-i pe copii să nu trimită niciodată date personale sau despre familia lor, domiciliul, școala la care învață, persoanelor de pe internet;
 așezați calculatorul într-o cameră accesibilă din casă, unde puteți supraveghea când și pe ce site-uri intră copiii; nu puneți calculatorul în dormitorul copilului;
 încurajați-i pe copii să vă povestească despre experiențele neplăcute, orice li se pare suspect, căutând explicații și soluții la problemele aduse de aceștia în discuție;
Sfaturi pentru copii:
 nu fă niciodată pu-blice datele personale precum adresa de acasă, numele șco-lii la care înveți sau numărul de telefon;
 folosește chaturile adecvate vârstei tale și pentru a comunica cu persoane apropiate vârstei tale sau cu membri ai familiei tale;
 nu te întâlni niciodată cu persoane cunoscute pe internet, chiar dacă aceștia sunt prieteni online;
 folosește webcam-ul pentru a comunica exclusiv cu persoane pe care le cunoști în viața reală;
 învață cum să respingi sau să blochezi mesaje sau contacte nedorite;
 nu replica la un mesaj menit să te hărțuiască, ci blochează-l pe cel care l-a trimis, vorbește despre acest lucru cu un adult din familia ta;
 nu trimite fotografii de-ale tale sau ale membrilor familiei tale unor persoane necunoscute; fii mai zgârcit cu expunerea publică a acestora pe site-urile respective; peste ani îți va părea rău că ai făcut publice acele fotografii.
Studii neîncurajatoare
   Aproape 70 la sută dintre părinți afirmă că nu verifică ce prieteni sau contacte adaugă copiii lor pe profilul de rețea socială sau în lista de yahoo messenger, iar 19,9 la sută dintre ei știu despre copiii lor că s-au întâlnit față în față cu o persoană pe care au cunoscut-o pe internet, scrie Mediafax. 
   Organizația „Salvați copiii” a prezentat, de Ziua siguranței pe internet, „Studiul privind utilizarea internetului în familie”, care arată că 86,2 la sută dintre copii spun că folosesc internetul zilnic, iar 87 la sută dintre ei au cont pe Facebook. Dintre cei prezenți pe o rețea de socializare, 29 la sută au profiluri publice. De asemenea, peste jumătate dintre copii afirmă că au fost jigniți sau deranjați în mediul online, iar 43 la sută spun că în ultimul an au văzut pe internet imagini sau filme cu conținut sexual.
   Pe de altă parte, 62,9 la sută dintre părinți spun că nu verifică ce prieteni sau contacte adaugă copiii lor pe profilul de rețea socială sau în lista de messenger, 71,3 la sută nu controlează mesajele de pe e-mail sau messenger, iar 58,7 la sută nu verifică site-urile vizitate de cei mici. Potrivit studiului, aproape jumătate dintre părinții chestionați au afirmat că știu despre copiii lor că în ultimul an au văzut imagini agresive sau violente cu oameni care atacă sau omoară alți oameni, 21,6 la sută – că au văzut imagini cu conținut sexual pe internet, iar 19,9 la sută – că cei mici s-au întâlnit față în față cu o persoană pe care au cunoscut-o pe internet.
   Dintre copiii care afirmă că s-au întâlnit față în față cu cineva cunoscut pe internet (55 la sută din total eșantion), 10 la sută spun că au fost deranjați ca urmare a acestui fapt. Studiul mai arată că majoritatea se întâlnesc cu persoane de aceeași vârstă, vorbesc cu alte persoane despre această întâlnire, iar jignirile sunt principalul lucru pe care copiii îl menționează ca fiind deranjant.
   Åžeful Serviciului de combatere a criminalității informatice din cadrul Inspectoratului General al Poliției Române (IGPR), Virgil Spiridon, a declarat, la prezentarea studiului, că în România nu se înregistrează un nivel ridicat de criminalitate informatică, însă peste tot în lume trendul în acest domeniu este în creștere. Potrivit lui Spiridon, specifice pentru România sunt, din acest punct de vedere, diversitatea, adică folosirea de modalități de operare vechi mereu îmbunătățite, și noutatea. Reprezentantul IGPR a precizat că anul trecut, în România, au fost înregistrate peste 1.000 de cazuri de criminalitate informatică, iar 200 au fost soluționate cu trimitere în judecată, în total fiind vizate 542 de persoane.
   În cadrul proiectului Singur.info, în care a fost făcut studiul, funcționează și un hotline, numărul de sesizări înregistrate în 2012 fiind de trei ori mai mare față de 2011. Potrivit statisticilor, de la înființare și până în decembrie 2012, la acest hotline s-au primit, în total, 2.640 de sesizări, dintre care 83 la sută fac referire la conținut ilegal (62 la sută reprezentând pornografie infantilă și 21 la sută – pornografie adultă accesibilă minorilor), patru la sută – la cyberbullying (hărțuire cibernetică), iar 13 la sută – la nuditate, spam și alt tip de conținut dăunător.
   În ceea ce privește originea site-urilor și materialelor ce au făcut subiectul acestor sesizări în 2012, aproximativ 61 la sută din conținutul ilegal raportat este găzduit în România, 28 la sută – în SUA, trei la sută – în Rusia, iar opt la sută – în alte țări precum Olanda, Suedia, Germania sau Canada. Studiul a fost realizat pe un eșantion de 600 de copii cu vârste între șapte și 18 ani și 600 de părinți. Chestionarele au fost aplicate în cadrul școlilor, iar selecția acestora a fost aleatorie. Eșantionul de copii este reprezentativ cu o eroare de +/- 4 % la nivelul copiilor din mediul urban. Perioada de desfășurare a cercetării de teren a fost iulie – septembrie 2012.

2 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?