Deputatul PSD Robert Negoiță a depus, ieri, la Camera Deputaților, o inițiativă legislativă de modificare a Codului Fiscal, care prevede un nou sistem de calcul al impozitului anual pentru autoturisme.
Potrivit deputatului social-democrat, scopul inițiativei legislative este de încuraja proprietarii de autoturisme ieftine (de producție autohtonă), cu capacitate cilindrică mică și un grad de poluare redus.
„Dacă ne referim la impozitarea anuală pe mijloc de transport observăm că, spre exemplu, un Bentley este apropiat de nivelul de impozitare al unui Aro. Considerăm că această formulă aplicată în prezent creează un mod injust de impozitare, mai mult, este complet ilogic să impozitezi un autoturism Aro cu 2.320 lei, din iulie 2010 această sumă aproape s-a dublat, (…)sau valoarea unei Dacii Logan să fie aproape identică cu a unui Mercedes Clasa C, respectiv 64 de lei”, a spus Negoiță, inițiatorul propunerii legislative.
Deputatul PSD a precizat că proiectul prevede trei modalități de calcul al impozitului: prețul autoturismului – acesta fiind punctul de plecare, la care se adaugă un coeficient în funcție de capacitatea cilindrică, plus coeficientul de poluare.
„Ministerul Finanțelor trebuie să întocmească un catalog de prețuri în care să evalueze toate tipurile de autoturisme înmatriculate în România și care trebuie impozitate la valoarea lor de piață. Această taxă va fi de 0,75% din valoarea mașinii”, a spus Negoiță, într-o conferință de presă.
Potrivit acestuia, coeficientul pentru capacitatea cilindrică rezultă din taxa pe valoarea mașinii înmulțită cu 1 pentru mașinile până la 1650 cm cubi (cc), crescând progresiv până la de zece ori taxa pe valoarea mașinii în cazul autoturismelor de peste 5001 cm cubi, valoare nou-introdusă. Suma rezultată de la cele două componente va fi înmulțită cu coeficientul gradului de poluare – cu 3 pentru mașinile non-euro, ajungând până la 1 pentru autoturismele cu euro 5.
Deputatul a explicat că, potrivit legislației în vigoare, posesorul unui autoturism Dacia Logan 1600 cc plătește în prezent 63,92 lei, urmând ca după aprobarea acestei inițiative legislative să plătească 60,9 lei. De asemenea, pentru un autoturism Mercedes Clasa C 1600 cc în prezent se plătește 63,84 lei, urmând să plătească 281 lei, pentru Aro 244 de 3100 cc se plătește 2.320 lei, după noul proiect urmând să se plătească 180 lei.
Impozite mari pentru autoturismele de lux
Diferență mare la calculul impozitului se va regăsi la autoturismele de lux cu capacitate cilindrică mare, astfel un posesor de Mercedes-Benz S 600 cu 6000 de cc, care plătea 4.350 lei, va achita 11.250 de lei, iar cei care dețin Bentley Arnage de 6700 cc și care plăteau impozit de 4.857 lei, vor urma să achite la Administrația Fiscală 25,125 de lei.
„Cred că mai ales în timp de criză cei care își permit să achiziționeze mașini foarte scumpe ar trebuie să pună umărul cel mai mult la construcția bugetară a țării.(…)Trebuie să susținem producția autohtonă de mașini și astfel vom reuși să creăm și locuri de muncă”, a conchis Negoiță.