Președintele Consiliului Județean, Marian Oprișan, a depus o plângere penală la Parchetul General de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, împotriva prefectului pedelist Ion Oprea, pentru săvârșirea infracțiunii de uzurpare de calități oficiale. Åžeful administrației județene solicită începerea urmăririi penale, întocmirea rechizitoriului, punerea în mișcare a acțiunii penale și trimiterea în judecată a lui Ion Oprea. La începutul acestei luni, vicepreședintele PSD, Marian Oprișan, a declarat că Ion Oprea ocupă nelegal funcția de prefect al județului, cu complicitatea directă a premierului Emil Boc, încă din data de 2 aprilie 2010.
În plângerea depusă de vicepreședintele PSD, Marian Oprișan, se arată că numirea lui Oprea în funcția de prefect al județului Vrancea s-a făcut pe durată determinată, până la ocuparea prin concurs a funcției de prefect. Acest concurs era organizat de Agenția Națională a Funcționarilor Publici(ANFP) la 13.10.2009. Astfel, inițierea procedurii de scoatere la concurs a funcției de prefect de către ANFP demonstrează, fără drept de apel, că numirea lui Ion Oprea ca prefect s-a făcut temporar și nu definitiv și că funcția de prefect era vacantă, iar numirea acestuia temporară. Perioada determinată în care putea ocupa funcția era de 6 luni, până la 2 aprilie 2010.
„Calitatea de prefect a lui Ion Oprea trebuia să înceteze la data organizării concursului sau la împlinirea termenului de 6 luni de la numirea în funcția publică, în cazul neocupării funcției publice prin concurs, respectiv 2 aprilie 2010. Cu toate acestea, Ion Oprea exercită și la data prezentei, în mod nelegal, prerogativele ce derivă din calitatea de prefect al județului Vrancea, calitatea de înalt funcționar public”, se arată în plângerea semnată de președintele, Marian Oprișan.
În document se mai arată că orice funcționar public pentru a fi angajat trebuie să respecte prevederile Legii 188/1999, privind statutul funcționarului public, care arată negru pe alb că ocuparea unei funcții se face prin concurs, detașare sau transfer.
Totodată, Ion Oprea nu putea fi transferat pe un post scos la concurs, așa cum a fost cazul postului de prefect al județului Vrancea. Din acest considerent, Oprea a fost detașat până la susținerea concursului, concurs care a fost suspendat de ANFP.
„Susținerea potrivit căreia este suficientă aplicarea mobilității fără a fi prevăzută și procedura prin care aceasta este pusă în aplicare este netemeinică și nelegală atât timp cât mobilitatea reprezintă,…, un principiu în legislația funcției publice și nu o procedură de modificare a raportului de serviciu în sine”, se mai arată în document.
Deciziile luate după 2 aprilie sunt nelegale
Argumentele legale prezentate arată că toate hotărârile și deciziile luate de Ion Oprea începând cu 2 aprilie și până în prezent sunt considerate nelegale și lovite de nulitate absolută. „Actele emise de numitul Ion Oprea sub semnatura de ,« prefect», după data de 2 aprilie 2010 și până în prezent, precum și toate activitățile desfășurate de acesta în calitate de prefect au caracter nelegal, ele fiind emise/realizate de o persoană care nu mai exercită funcția respectivă. Teoretic, începând cu data de 2 aprilie, Ion Oprea ar fi trebuit să revină pe funcția de subprefect, ceea ce nu s-a întâmplat, funcția de subprefect fiind ocupată. Mai mult, în urma restructurării unui post de subprefect, acesta nu mai poate reveni nici în această funcție iar singura sa calitate începând cu 2 aprilie 2010 ar fi de inspector guvernamental aflat la dispoziția primului ministru”, se mai arată în plângere.
Însă, în loc să întreprindă demersuri pentru intrarea în legalitate, Oprea a susținut că nu are niciun fel de pro-blemă, fiind numit prefect „pe princi-piul mobilității”, ceea ce demonstrează intenția acestuia de a uzurpa în conti-nuare o funcție pe care nu o deține. „În consecință, Ion Oprea se face vinovat de săvârșirea infracțiunii de uzurpare de calități oficiale, definită de codul penal ca fiind «folosirea fără drept a unei calități oficiale, însoțită sau urmată de îndeplinirea vreunui act legat de acea calitate», condițiile pre-existente ale acesteia fiind îndeplinite în totalitate”, se mai arată în document.
Președintele Consiliului Județean, Marian Oprișan mai arată că multe dintre acțiunile lui Ion Oprea ca prefect de Vrancea au avut repercusiuni deosebit de grave asupra activității administrației publice locale, menționând în acest sens „blocarea bugetului județului și implicit al unităților administrativ-teritoriale pentru o perioadă de 6 luni”.
„De altfel, prefectul Ion Oprea a promovat mai multe acțiuni în contencios administrativ, solicitând instanței de judecată anularea unor acte administrative emise de Consiliul Județean Vrancea și ulterior a renunțat la calea de atac demonstrând o atitudine contradictorie și intenția vădită de a bloca activitatea autorității publice județene cu repercusiuni asupra funcționării la parametrii optimi a autorităților pu-blice locale din județul Vrancea”, se mai arată în plângerea formulată de președintele Consiliului Județean.
Prefect ilegal, acțiuni ilegale
Reamintim că, din 2 aprilie 2010 și până în prezent, activitatea prefectului nelegal Ion Oprea a fost plină de ilega-lități. Cel mai mare abuz este contestarea hotărârii Consiliului Județean nr. 6 din 2010, prin care se repartizau peste 11 milioane lei către primăriile din Vrancea. Din cauza acestei decizii abuzive, timp de șase luni de la începerea anului bugetar 2010, primăriile vrâncene nu au putut folosi banii acordați pentru susținerea programelor de dezvoltare locală.
Deși Prefectura a pierdut în instanța de contencios administrativ, Ion Oprea a făcut recurs la Curtea de Apel Galați împotriva hotărârii magistraților vrânceni care au declarat legală repartizarea fondurilor destinate programelor de dezvoltare locală de către Consiliul Județean.
Acțiunea Prefecturii a reprezentat un abuz deoarece prefectul județului se pronunță exclusiv asupra legalității actelor administrative emise de unitățile administrativ-teritoriale și nu asupra oportunității acestor documente.
Au sabotat proiectele Consiliului Județean
Sub comanda aceluiași prefect portocaliu, finanțiștii vrânceni au pus la punct în 2010 cea mai mare escrocherie din ultimii 20 de ani prin care Ministerul Finanțelor Publice a tăiat 9 milioane de lei din contul Consiliului Județean și al primăriilor vrâncene. Banii au fost luați după ce nu au putut fi cheltuiți de Consiliul Județean chiar din cauza procesului intentat de Instituția Prefectului, care a blocat bugetul administrației județene. Procesul a fost intentat în martie și abia la sfârșitul lunii iulie, Prefectura a renunțat la plângere. Ulterior, când banii puteau fi alocați pentru plata facturilor la drumuri, pentru proiecte aflate în derulare și pentru cheltuielile necesare funcționării administrației județene, au fost „pasați” din trimestrul III în trimestrul IV.