Ediția: Duminică 12 Mai 2024. Nr. 6621
Ediția: Duminică 12 Mai 2024. Nr. 6621

Oprişan a contestat avizele de nelegalitate date de Prefectură


Președintele Consiliului Județean, Marian Oprișan, a contestat, ieri, la instanța de contencios administrativ, avizele de nelegalitate date de Prefectura Vrancea împotriva a două hotărîri adoptate în luna octombrie. Este vorba despre hotărîrea privind încetarea mandatelor consilierilor județeni PNL și PNG deoarece au lipsit de la mai mult de trei ședințe convocate legal și cea privind darea în administrare, către Ministerul Public, a sediului fostei Prefecturi. Fără a argumenta din punct de vedere juridic, Prefectura Vrancea a dat aviz de nelegalitate hotărîrii de Consiliu Județean, prin care consilierilor PNL și PNG le-au încetat mandatele, ca urmare a faptului că au lipsit de la mai mult de trei ședințe ordinare, legal convocate. Juriștii Prefecturii argumentează că respectiva hotărîre nu a fost adoptată prin vot și că „ședințele ordinare la care face referire referatul care a stat la baza adoptării actului administrativ în discuție nu s-au desfășurat”. Conform Legii 393/ 2004, lipsa nemotivată a consilierului județean de la mai mult de trei ședințe ordinare consecutive, legal convocate, atrage „după sine încetarea de drept a mandatului alesului”. Numai că juriștii nu au ținut cont de această prevedere legală și în consecință au dat un aviz de nelegalitate pe criterii politice. „Încetarea mandatului de consilier se produce în virtutea legii, ca efect spontan și concomitent al lipsei nemotivate a alesului local de la mai mult de trei ședințe ordinare consecutive ale Consiliului. Cu alte cuvinte, hotărîrea, ca și înscris, reprezintă numai forma materială pe care o îmbracă actul juridic de voință al legiuitorului, avînd doar rolul de a atesta o situație deja existentă, născută valabil și independent de adoptarea actului administrativ”, arată în plîngerea înaintată instanței de judecată, Marian Oprișan. Potrivit Statutului aleșilor locali, prezența consilierilor județeni la ședințe este obligatorie, aceștia avînd obligația de a parti-cipa la activitatea autorității administrației publice locale din care fac parte. Neres-pectarea acestor prevederi legale atrage răspunderea consilierilor în nume propriu, dacă nu-și pot motiva absențele. „Opțiunea alesului local de a nu participa la ședințele ordinare convocate de președintele Consiliului Județean și de a-și asuma astfel consecințele legale, adică încetarea de drept a calității de consilier județean, înainte de expirarea duratei normale a mandatului, este una personală. Or, autoritatea județeană deliberativă nu poate decît să ia act de voința alesului local de a nu respecta dispozițiile legale și de cea a legiuitorului care sancționează de drept această atitudine”, a mai arătat președintele Consiliului Județean. Un alt motiv invocat de juriștii Prefecturii este faptul că proiectul respectiv nu este însoțit de rapoartele compartimentelor de specialitate și nici de avizele comisiilor. Numai că în conformitate cu Legea 393/ 2004, nu este nevoie de asemenea rapoarte, fiind suficient referatul constatator semnat de președintele Consiliului Județean și secretarul județului. Ultima dintre găselnițele juriștilor Prefecturii a fost aceea că încetarea mandatelor nu s-a făcut nominal ci la comun, încălcîndu-li-se chipurile, mai multe drepturi. Reprezentanții Consiliului Județean au cerut Prefecturii să precizeze ce drepturi le-au fost încălcate aleșilor județeni care și-au pierdut mandatele, numai că răspunsul se lasă în continuare așteptat. „Am solicitat Instituției Prefectului să ne precizeze care prevederi au fost încălcate la adoptarea hotărîrii. Mai mult decît atît am solicitat să ni se precizeze și ce drepturi au fost încălcate aleșilor locali menționați în dispozitivul hotărîrii, în condițiile în care actul administrativ cuprinde articole distincte pentru fiecare consilier județean, efectele produse fiind aceleași. Așadar, hotărîrea s-a adoptat pe articole, dîndu-se posibilitatea fiecăruia dintre consilieri prezenți să ia act de prevederile legii referitor la fiecare ales local în parte. Astfel, consilierul județean prevăzut în hotărîrea în cauză are dreptul de a contesta articolul din actul administrativ care îl privește, la instanța de judecată”, a arătat Oprișan. Ministerul Culturii nu a răspuns în termen unei adrese a Consiliului Județean Președintele Consiliului Județean a contestat și avizul de nelegalitate, dat de juriștii Prefecturii, în ceea ce privește transmiterea clădirii fostei Prefecturi în administrarea Mi-nisterului Public. Aici ar fi urmat să-și desfășoare activitatea procurorii Parchetului de pe lîngă Tribunalul Vrancea și cei ai Parchetului de pe lîngă Judecătoria Focșani. Ca și în cazul precedent, motivele invocate de Prefectură sînt cît se poate de puerile. Ei susțin că nu ar exista un aviz din partea Ministerului Culturii pentru a transmite imobilul în folosință gratuită unei instituții de importanță majoră pentru județ. „Consiliul Județean Vrancea a solicitat Ministerului Culturii și Cultelor, prin Direcția Județeană pentru Culte și Pa-trimoniul Cultural Național Vrancea, emiterea avizului în vederea definitivării procedurilor de transmitere a imobilului și nici pînă în prezent, nu s-a primit vreun răspuns. Potrivit dispozițiilor legale în vigoare, avizul, favorabil sau nefavorabil, urma să ne fie comunicat în termen de 30 de zile de la data solicitării, adică pînă la data de 29.09.2006. După expirarea termenului legal prevăzut de lege pentru emiterea avizului, Direcția pentru Cultură ne-a comunicat că în cadrul referatului ce se va înainta Ministerului va arăta că nu este de acord cu schimbarea destinației imobilului în cauză. Potrivit reglementărilor privind procedura aprobării tacite, am promovat în instanța de contencios acțiune în constatare a aprobării tacite, avînd în vedere că nu ni s-a răspuns în termenul legal de 30 de zile la solicitarea privind emiterea avizului”, a arătat Marian Oprișan, în plîngerea adresată Tribunalului Vrancea. Pe de altă parte, consilierii PNL și PNG care au rămas fără mandate, au contestat în instanță hotărîrea de încetare a mandatelor. Singurul argument în susținerea cererii îl reprezintă avizul de nelegalitate, dat de Instituția Prefectului.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?