Ediția: Marți 24 Iunie 2025 Nr. 6905

Zilierii vor fi asigurați în sistemul public de pensii; va fi înființat Registrul electronic de evidență a zilierilor

La data de 19.04.2019 a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 309 OUG nr.26/2019 pentru modificarea și completarea unor acte normative. Ordonanța de urgență modifică și completează Legea nr. 52/2011 privind exercitarea unor activități cu caracter ocazional desfășurate de zilieri, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și Legea nr. 53/2003 – Codul Muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

Astfel, potrivit OUG nr. 26/2019 zilierii pot desfăşura pentru un beneficiar exclusiv activităţi necalificate, cu caracter ocazional, și pot fi angajați și în următoarele domenii de activitate:

  1. agricultură, vânătoare și servicii anexe – diviziunea 01;
  2. silvicultură, cu excepția exploatări forestiere – diviziunea 02;
  3. pescuit și acvacultura – diviziunea 03;
  4. activități de organizare a expozițiilor, târgurilor și congreselor – grupa 823;
  5. publicitate – grupa 731;
  6. activități de interpretare artistică – spectacole – clasa 9001, activități – suport pentru interpretarea artistică – spectacole – clasa 9002 și activități de gestionare a sălilor de spectacole – clasa 9004;
  7. creșterea și reproducția animalelor semidomestice și a altor animale – clasa 0149;
  8. activități de alimentație (catering) pentru evenimente – diviziunea 5621;
  9. activități de întreținere peisagistică – plantarea, îngrijirea și întreținerea de parcuri și grădini, cu excepția facilității de locuit particulare – clasa 8130;
  10. restaurante – clasa 5610;
  11. baruri și alte activități de servire a băuturilor – clasa 5630;
  12. activități ale grădinilor zoologice, botanice și ale rezervațiilor naturale – clasa 9140.

Ordonanța de urgență mai stabilește că niciun zilier nu poate lucra pentru acelaşi beneficiar pe o perioadă mai lungă de 90 de zile, cumulate pe durata unui an calendaristic, cu excepţia celor care prestează activităţi în domeniul agriculturii, creşterii animalelor în sistem extensiv prin păşunatul sezonier al ovinelor, bovinelor, cabalinelor, activităţi sezoniere în cadrul grădinilor botanice aflate în subordinea universităţilor acreditate, precum şi în domeniul viticol. În cazul acestora, perioada nu poate depăşi 180 de zile cumulate pe durata unui an calendaristic.

Cuantumul remunerației brute orare stabilite de părți nu poate fi mai mic decât valoarea/ora a salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată și se acordă la sfârșitul fiecarei zile de lucru sau la sfârșitul săptămânii. Remunerația primită de zilier pentru activitatea prestată este supusă impozitului pe venit.

Un element de noutate prevazut de ordonanța de urgență este faptul că zilierul va avea calitatea de asigurat în sistemul public de pensii. Sarcina calculării, plății şi declarării contribuţiei de asigurări sociale pentru veniturile realizate din activitatea zilierilor, datorate conform prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, revine beneficiarului de lucrări.

Activitatea desfășurată de zilier nu-i conferă calitatea de asigurat în sistemul public de sănătate, acesta putându-se asigura opțional în sistemul public de sănătate potrivit prevederilor art.180 din Legea nr.275/2015 privind Codul Fiscal, cu modificările și completarile ulterioare. De asemenea, activitatea desfășurată de zilier nu-i conferă acestuia calitatea de asigurat în sistemul de asigurare pentru accidente de munca și boli profesionale. În situația producerii unui accident de muncă sau în cazul apariției unei boli profesionale, beneficiarul este obligat să asigure plata cheltuielilor aferente îngrijirilor medicale necesare.

Ordonanța prevede înființarea Registrului electronic de evidență a zilierilor, la data de 20 decembrie 2019, sistemul informatic urmând să fie achiziționat de către Inspecția Muncii, în condițiile legii. Metodologia de întocmire și transmitere a acestuia, înregistrările care se efectuează, precum şi orice alte elemente în legătură cu întocmirea lui se stabilesc prin ordin al ministrului Muncii si Justitiei Sociale, în termen de 60 de zile de la înființarea Registrului.

Actul normativ introduce, în același timp, un concediu de odihnă suplimentar anual, plătit, de trei zile, pentru salariatele care urmează o procedură de fertilizare “in vitro”. Cererea pentru acordarea noului tip de concediu va fi însoțită de o scrisoare medicală, eliberată de medicul specialist în condițiile legii.

 

Eliza Botezatu, Inspector șef

Inspectoratul Teritorial De Muncă Vrancea

Comunicat de presă

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?