Ediția: Joi 14 August 2025 Nr. 6942

A fost lansat proiectul ”Școli curate” și ghidul pentru o bună guvernare în școli și licee


Proiectul „Åžcoli curate: pentru o finanțare transparentă și adecvată a școlilor și liceelor din România” a fost lansat, vineri, de Societatea Academică din România, fiind prezentat și un Ghid pentru bună guvernare a școlilor.
„Proiectul „Åžcoli curate” este un instrument excepțional de sprijin al inițiativelor personale și instituționale de combatere a lipsei de transparență și de corupție în școli. De multe ori, oamenii doresc să schimbe ceva, dar nu știu cum și nu știu cu ce instrumente se pot proteja atunci când merg împotriva curentului. Iar ghidul face practic acest lucru: povestește care sunt instrumentele și cum putem afla informații, ce drepturi avem și cum ne putem proteja de eventualele presiuni, ca să nu spun abuzuri, care pot urma unei atitudini curajoase”, a declarat, cu acest prilej, consilierul de stat Ligia Deca de la Departamentul de educație și cercetare al Administrației Prezidențiale. Ea a subliniat că „însănătoșirea educației nu se poate realiza fără cooperarea tuturor actorilor”. „Nu este suficient să luptăm împotriva corupției, mai trebuie să avem cu ce să creștem calitatea în educație, cu ce să motivăm oamenii, să putem spune că punem educația pe primul loc. Finanțarea educației atât la nivel preuniversitar, cât și universitar trebuie să crească”, a punctat ea.
Liviu Voinea, viceguvernator al Băncii Naționale a României, a afirmat că țara noastră are cea mai mare inegalitate în privința educației din Uniunea Europeană. „Educația nu se îmbunătățește în izolare, ea este legată de cel puțin două alte probleme, conform unui raport recent al FMI – migrația și inegalitatea. Un principiu care se cuvine urmărit în politica fiscal-bugetară este reducerea inegalității. România are cea mai mare inegalitate din Uniunea Europeană. Încă din primii ani de școală apare inegalitatea de șanse, de oportunități, determinată de inegalitatea de lucru, iar în unele zone ale țării de lipsa infrastructurii adecvate care îngreunează accesul la educație”, a explicat Voinea. El a susținut că în România sunt „insule urbane de bogăție și o pătură importantă a societății care trăiește sub pragul sau la limita sărăciei”, iar, din acest motiv, există „o migrație masivă”. „Este îngrijorător că aceste inegalități nu se reduc suficient atunci când economia crește susținut, că nu toată lumea beneficiază de rezultatele favorabile ale economiei”, a adăugat Liviu Voinea.
Ghidul monitor pentru buna guvernare a școlilor și liceelor din România prezintă mai multe informații legate legislația în domeniu, sfaturi privind ce pot face elevii și părinții pentru ca statul să finanțeze educația în mod corespunzător, precum și ce obligații are școala și alte instituții. Părinții sunt sfătuiți să refuze să cotizeze pentru anumite cheltuieli legate de buna funcționare a școlilor, printre care: cele legate de utilități, consumabile pentru procesul didactic, consumabile sanitare, achiziționarea de obiecte de inventar: bănci, scaune, materiale de studiu, servicii de pază. „În cazul în care îți sunt ceruți bani pentru vreuna din aceste cheltuieli, refuză să cotizezi și solicită directorului ca bunurile sau serviciile respective să fie achiziționate din bugetul școlii, iar în cazul în care școala nu are bani, să se adreseze administrației locale pentru suplimentarea bugetului”, se arată în unul dintre sfaturile cuprinse în acest ghid.
Cu acest prilej a fost prezentat și un raport în care se precizează că învățământul preuniversitar este subfinanțat.

Întregul articol pe https://bit.ly/2JM7OBi

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?