Guvernul Ponta propune mai multe reduceri de taxe și impozite prin proiectul Codului Fiscal lansat în dezbatere publică. Primele informații au fost prezentate oficial, ieri, în ședința de guvern, iar proiectele actului normativ au fost postate pe site-ul Ministerului de Finanțe. Cele mai importante propuneri se referă la introducerea cotei reduse la TVA până la 9% pentru carne, pește, legume și fructe începând cu 1 ianuarie 2016 în vreme ce cota standard va fi redusă și ea la 20%. „De asemenea, se propune reducerea cotei standard de TVA la 18% începând cu 1 ianuarie 2018. Aceste măsuri sunt conforme cu acquis-ul comunitar în domeniu și sunt de natură a contribui la reducerea evaziunii fiscale, creșterea consumului intern și stimularea creșterii economice”, se arată în expunerea de motive a Guvernului.
Producătorii de vinuri vrânceni au motive să fie mulțumiți pentru că proiectul Codului Fiscal aduce reduceri de accize la vinuri spumoase, băuturi alcoolice dar și creșteri la băuturile fermentate liniștit. La vinuri spumoase, acciza va scădea de aproape patru ori, până la 47,38 lei/hectolitru produs. Tot 47,38 lei/hl produse va fi acciza și la băuturile fermentate spumoase. Este o decizie prin care se încearcă susținerea consumului din producția națională. „Măsura este impusă de faptul că 75% din consum de astfel de produse spumoase este asigurat din producția națională”, se arată în motive.
La băuturile spirtoase, proiectul Codului Fiscal propune scăderea nivelului accizelor de la de la 4.738,01lei/hl alcool pur la 3.306,98 lei/hl pe alcool pur, iar pentru alcoolul etilic produs de micile distilerii de la 2.250,56 lei/hl alcool pur la 1.653,49 lei/hl alcool pur. Proiectul Codului Fiscal aduce vești proaste pentru producătorii de BFL-uri deoarece guvernul propune creșterea nivelului de impozitare pentru băuturile fermentate liniștite de la 47,38 lei/hl produs la 396,84 lei/hl produs. „În acest fel se încurajează producția de băuturi fermentate liniștite din mere, pere și miere în detrimentul celor obținute din diferite siropuri fermentescibile, arome și coloranți”, precizează expunerea de motive.
O altă propunere vizează micii agriculturi care achită anual un impozit pe veniturile agricole. Proiectul Codului Fiscal prevede ca normele de venit din agricultură să se reducă proporțional cu pierderea în cazul în care s-au înregistrat pierderi ca urmare a unor „fenomene meteorologice nefavorabile ce pot fi asimilate dezastrelor naturale ca îngheț, grindină, polei, ploaie abundentă, secetă și inundații precum și a epizootiilor ce afectează peste 30% din suprafețele destinate producției agricole vegetale/animalele deținute, pentru veniturile realizate de persoanele fizice individual sau într-o formă de asociere”. „Constatarea pagubelor și evaluarea pierderilor se face la cererea persoanelor fizice/asocierilor fără personalitate juridică, care desfășoară activități agricole pentru care venitul anual se stabilește pe bază de norme de venit, de o comisie numită prin ordin al prefectului județului/municipiului București”, se arată în proiectul Codului Fiscal.
Reduceri de taxe pentru agricultori
Modificări vor fi și la taxele și impozitele locale, unde li se oferă mai multe facilități proprietarilor de utilaje agricole. La capitolul impozit pe mijloacele de transport, guvernul a introdus prevederea de scutire de la plata acestui impozit pentru mijloacele de transport folosite exclusiv pentru transportul stupilor în pastoral și a mijloacele de transport folosite exclusiv pentru intervenții în situații de urgență. „Totodată, s-a acordat competență autorităților locale de a decide, prin hotarâri ale consiliului local, scutiri sau reduceri de la plata impozitului pe mijloacele de transport agricole folosite exclusiv în agricultură. A fost introdusă regula ca impozitul pe mijloacele de transport să se datoreze numai în cazul când acestea sunt înmatriculate sau înregistrate în circulație”, precizează proiectul Codului Fiscal.
Alte modificări prevăd eliminarea impozitării suplimentare a celor care dețin mai multe clădiri, concomitent cu abrogarea prevederilor de majorare a impozitului pentru clădirile utilizate ca locuință a căror suprafață depășește 150 mp. Motivul este foarte simplu. Actuala prevedere avea coordonatele unui sistem de impozitare a averii, iar în lipsa unei baze de date la nivel național a tuturor proprietăților, verificarea corectitudinii declarațiilor era aproape imposibilă.