Finanțiștii au întocmit un ghid fiscal pentru administratorii asociațiilor de proprietari astfel încât aceștia să calculeze și să achite corect taxele și impozitele datorate bugetului de stat. Ghidul obligațiilor fiscale ale asociațiilor de proprietari este un document care poate fi accesat pe site-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală. Reprezentanții Administrației Județene a Finanțelor Publice Vrancea arată că asociațiile de proprietari „au obligația de a calcula și de a înregistra în evidențe impozitele, taxele, contribuțiile și alte sume datorate bugetului general consolidat, precum și obligația de a calcula, de a reține și de a înregistra în evidențele contabile și de plată, la termenele legale, impozitele și contribuțiile care se realizează prin stopaj la sursă”. Finanțiștii precizează că, pentru a stabili obligațiile de plată, asociațiile de proprietari sunt obligate să conducă evidențe fiscale, care trebuie ținute în limba română și în moneda națională. „Asociațiile de proprietari organizează și conduc contabilitatea în partidă simplă”, arată AJFP.
În cazul asociațiilor de proprietari care au angajați cu contract de muncă obligațiile fiscale constau în determinarea impozitului pe venitul din salarii și a contribuțiilor sociale obligatorii. În acest caz, impozitul lunar pe venitul din salarii este un impozit final, care se calculează și se reține de către asociație. Obligațiile diferă dacă asociația încheie contracte sau convenții potrivit Codului Civil, respectiv dacă este persoană fizică sau persoană fizică autorizată să desfășoare activități independente. „Dacă persoana fizică prestatoare de servicii, cu care se încheie contractul/ convenția în baza Codului civil, este persoană fizică autorizată să desfășoare activități independente sau exercită profesii libere și este înregistrată fiscal potrivit legislației în materie, asociația de proprietari nu are obligații de reținere la sursă nici a impozitului și nici a contribuțiilor sociale”, precizează AJFP.
GHIDUL poate fi consultat AICI