Modernizarea centralei termice de la ENET și înlocuirea conductelor de încălzire își fac simțite primele efecte, la nivelul consumatorilor. Astfel, reprezentanții societății de termoficare din Focșani au fost plăcut surprinși să constate că numărul cererilor de rebranșare a „explodat” în ultima perioadă. În special focșănenii din cartierul Sud, unde au fost reabilitate rețelele de distribuție și transport a agentului termic, au dorit să se rebranșeze la apa caldă, întrucât a fost rezolvată și problema recirculării apei calde. „Dacă anul trecut pe vremea asta nu aveam nicio cerere de rebranșare, acum avem câteva zeci. Ne confruntăm cu o adevărată avalanșă de cereri, lucru care nu poate decât să ne bucure, pentru că oamenii revin la sistemul centralizat datorită îmbunătățirii simțitoare a serviciilor. În special consumatori din cartierul Sud au dorit să se rebranșeze la apă caldă, întrucât acum recircularea are ca efect faptul că apa caldă ajunge mult mai repede la robinet și este fierbinte”, ne-a declarat Cristina Gavrilă, purtătorul de cuvânt al SC ENET SA.
Lucrările de modernizare la sistemul centralizat de încălzire din municipiul Focșani sunt aproape de finalizare. În acest moment se mai fac racorduri la subsolurile blocurilor și la punctele termice, pentru ca din primăvară sistemul să fie complet funcțional. În contextul reabilitării ENET, în urma căreia specialiștii anunță o creștere a eficienței noii centrale termice, și a anunțatei liberalizări a prețului gazelor, care ar putea duce la o „explozie” a prețului, mulți consumatori care au centrale individuale pe gaze sau centrale de bloc se gândesc la posibilitatea revenirii la sistemul centralizat, dacă acest fapt va presupune reducerea costurilor pentru încălzire.
Recepția noii centrale termice va fi făcută după 9 decembrie.
Rebranșarea, pas cu pas
Rebranșarea este procesul invers debranșării, însă mult mai simplu, ne-au spus reprezentanții ENET. Dacă vă gândiți să vă întoarceți la ENET, tot ce trebuie să faceți este să depuneți o simplă cerere la ENET, adresată conducerii societății de termoficare, însoțită de viza asociației de locatari/proprietari de care aparțineți. Cererea este verificată, în sensul că angajații de la punctul termic de care aparțineți vor veni la dumneavoastră acasă pentru a verifica menținerea debranșării, adică dacă aveți sigiliile intacte, deci este important să nu fi intervenit la instalații după debranșare. Dacă cei de la punctul termic dau „undă verde” rebranșării, vă puteți branșa din nou la sistem. ENET nu percepe nicio taxă pentru rebranșare, în schimb toate cheltuielile ce țin de rebranșare trebuie să le suportați din buzunarul propriu.
În cazul în care în prezent aveți centrală individuală de apartament pe gaze și doriți să reveniți la ENET, costurile rebranșării sunt minime și presupun doar legarea caloriferelor. În schimb, dacă toată scara este debranșată și există o centrală de bloc, trebuie refăcută toată instalația și trebuie instalat un gigacalorimetru la subsolul blocului, caz în care cheltuielile sunt mai mari. Dacă până la subsolul blocului vine ENET-ul cu conducta de încălzire, ce este în condominiu ține de proprietatea și răspunderea proprietarilor. Branșarea este posibilă și în cazul în care un singur locatar dintr-o scară dorește acest lucru, însă el va trebui să suporte întregul cost al lucrării. Până acum însă nu s-au înregistrat cazuri ca locatarii dintr-o scară întreagă, care este debranșată de la ENET, să dorească revenirea la sistemul centralizat.
Rebranșarea poate fi realizată doar pe apă caldă, doar pe încălzire sau pe ambele componente. „Rebranșarea se poate realiza în orice perioadă a anului, pentru că nu este afectat echilibrul sistemului. Cei care doresc, pot veni zilnic la noi cu cereri. Cu cât se întorc mai mulți în sistemul centralizat, datorită calității serviciilor, cu atât costurile vor fi mai mici pentru fiecare”, a mai specificat Cristina Gavrilă.
Mai mulți consumatori, costuri mai mici
Conducerea ENET dorește să recâștige „inimile” focșănenilor prin servicii de calitate și prin continuitatea furnizării apei calde și a căldurii, pentru a-i convinge să realeagă sistemul centralizat. „Cei care vor să se rebranșeze trebuie să vină să depună o cerere la noi, pentru început. În funcție de fiecare situație în parte vom vedea ce soluții tehnice sunt de pus în practică. Trebuie refăcută toată instalația, pornind de la subsol. Până la intrarea în bloc a fost treaba noastră. Am făcut racorduri la mai multe blocuri, tocmai în ideea că unii vor dori să se rebranșeze la ENET. Vrem ca mai întâi să asigurăm un serviciu de calitate, vrem ca oamenii să aibă din nou încredere în noi. Oamenii vor veni singuri la noi când vor vedea că au servicii de calitate și la prețuri convenabile”, ne-a declarat Manole Merchea, directorul SC ENET SA.
De altfel, și primarul Decebal Bacinschi și-a exprimat în nenumărate rânduri încrederea că odată cu darea în folosință a noii centrale termice, focșănenii debranșați, care acum au centrale individuale, vor reveni la ENET. Sistemul centralizat este eficient în contextul în care cu cât sunt mai mulți consumatori, cu atât costul este mai mic pentru fiecare în parte.
Lucrările de modernizare a centralei termice, de înlocuire a rețelelor vechi de transport a energiei termice și modernizarea a 10 puncte termice din oraș fac parte din cadrul proiectului „Reabilitarea sistemului de termoficare urbană la nivelul municipiului Focșani pentru perioada 2009-2028 în scopul conformării la legislația de mediu și creșterii eficienței energetice”. Proiectul este cofinanțat de Uniunea Europeană, prin Programul Operațional Sectorial Mediu și are o valoare totală de 150 milioane de lei, din care 95% reprezintă finanțare nerambursabilă europeană.