Directorii unităților de învățământ din județ au la dispoziție un nou ghid, pe care îl pot consulta în vederea adoptării unor soluții ferme pentru reducerea abandonului școlar, fenomen tot mai prezent. Ghidul a intrat în posesia inspectorului școlar general Vasilica Zaharia, în cadrul conferinței reginale de la Sinaia, unde a fost diseminat rezultatul proiectului „Åžcoli și comunități în acțiune pentru combaterea părăsirii timpurii a școlii”.
Specialiștii spun că elevii ar putea fi atrași către educație prin crearea unui climat plăcut în clase, prin dotarea acestora cu echipamente audio și video și prin dotarea cu mobilier nou. Toate acestea ar putea face ca procesul educațional să nu mai fie atât de monoton, iar elevul să își dorească să vină la ore. Totodată, apropierea familiei elevului de cadrele didactice și asigurarea unei mese calde pe zi, în cazul copiilor provenind din familii nevoiașe, pot constitui atuuri pentru continuarea studiilor.
Åžcolile care au derulat proiecte precum „Åžcoală după școală”, au avut un real succes în rândul copiilor, care au continuat să studieze, atrași fiind de primirea unei mese calde la școală. De asemenea, prin activități de socializare, mulți copii au reușit să se integreze în colectivele din care făceau parte și și-au finalizat cursurile. Astfel de proiecte, pentru atragerea copiilor la școală, vor trebui realizate în baza unui parteneriat solid cu autoritățile locale.
Așadar, toți directorii care vor să își unească forțele și să lupte pentru reducerea absenteismului școlar, sunt așteptați la sediul Inspectoratului Åžcolar Județean pentru a consulta ghidul. „Există familii în mediul rural, unde copii au risc de abandon datorită situației precare, iar la nivel local un astfel de program este binevenit, dar întreaga comunitate trebuie să se implice într-un astfel de program”, a spus inspectorul școlar general Vasilica Zaharia.
În Vrancea, abandonul școlar reprezintă o problemă reală și complexă. An de an, sute de elevi renunță să mai meargă la școală. Cele mai multe probleme sunt în mediul rural, unde copiii proveniți din familii cu posibilități materiale modeste renunță la carte pentru a munci. Åži în rândul romilor rata de abandon este destul de ridicată. Anul școlar precedent au abandonat Åžcoala 814 elevi dintre cei 44.863 încriși în anul școlar 2011-2012. Cei mai mulți sunt din învățământul gimnazial, 394, urmați de elevii liceeni din ciclul inferior, adică elevii din clasa a IX-a și a X-a. De asemenea, și în învățământul primar rata abandonului școlar crește. În anul școlar precedent, 201 elevi au renunțat la școală.