Ediția: Miercuri 11 Iunie 2025 Nr. 6896

Chinezii vor să facă porturi pe Canalul Siret Bărăgan


Investitorii chinezi sunt interesați să finanțeze proiectul Canalului Siret – Bărăgan. Potrivit ooskanews.com, site specializat în știri despre managementul apei, o delegație de investitori chinezi s-a întâlnit cu autoritățile române pentru a discuta proiectul canalului Siret-Bărăgan. Costul proiectului ar fi de circa 4,3 miliarde dolari, bani care ar putea veni de la investitorii din China, printr-un parteneriat public-privat. Proiectul are și potențial turistic prin cele cinci porturi care ar putea fi construite pe canal, în orașele Mărășești, Focșani, Râmnicu Sărat, Buzău și la Dridu.

   Investitorii chinezi s-au întâlnit cu autoritățile române pentru a discuta realizarea proiectului canalului Siret-Bărăgan. Demarat înainte de 1989, valoarea proiectului ar fi de circa 4,3 miliarde dolari, bani care ar putea veni de la investitorii din China, printr-un parteneriat public-privat. Canalul Siret-Bărăgan face parte dintr-un proiect mai amplu care include și amenajările hidrotehnice de la râul Siret. Lucrările la această investiție demarată înainte de 1989 au fost tergiversate în ultimii ani din cauza lipsei fondurilor.
În 2010, președintele Consiliului Județean, Marian Oprișan, anunța că în urma demersurilor făcute către Guvernul României, s-au alocat peste 8 milioane de lei, respectiv 80 miliarde lei vechi. Åžeful administrației județene sublinia importanța acestui canal atât pentru agricultura din Vrancea, cât și pentru reducerea riscului producerii de inundații în lunca Siretului.
   Un calcul făcut de proiectanți arată că cel mai important beneficiu al canalului va fi irigarea a aproximativ 700.000 de hectare de teren agricol, din județele Buzău, Brăila, Vrancea, Ialomița și Călărași. Canalul va reduce simțitor costurile cu energie electrică folosită la irigații și va face posibilă aducerea apei pe terenuri neirigate în prezent.
   În plus, proiectul Canalului Siret Bărăgan are și potențial turistic prin cele cinci porturi ce ar putea fi construite pe canal, în orașele Mărășești, Focșani, Râmnicu Sărat, Buzău și la Dridu. Discuțiile din prezent cu investitorii chinezi sunt deocamdată în fază incipientă, de informare asupra fezabilității proiectului.
   „Săptămâna trecută am avut o întâlnire cu delegația oamenilor de afaceri chinezi, care au o înclinație deosebită pentru asemenea investiții. Cele mai multe întrebări au vizat metoda de amortizare a investiției. Sunt trei ministere implicate în proiectul Canalului Siret-Bărăgan: Ministerul Transportului, al Mediului și al Agriculturii. Avem deja o parte din cifre pe care le prezentăm investitorilor interesați, indiferent de unde provin ei, și cred că vom reuși să găsim cele mai bune soluții”, a declarat secretarul de stat în Ministerul Agriculturii, Daniel Botănoiu, potrivit money.ro.
   În ultimii ani, MADR a primit mai multe oferte din Spania, Canada și Germania pentru finalizarea acestui obiectiv, dar care nu s-au finalizat.
   Proiectul canalului Siret-Bărăgan fost aprobat încă din anul 1986, iar în anul 1987 a început execuția primului tronson de canal aferent etapei I, în lungime de 50 km. Acest tronson este amplasat pe teritoriul județului Vrancea, asigurând apa pentru irigarea unei suprafețe de 154.283 hectare. Tronsonul II, aferent etapei a II -a, pe o lungime de 140 km, amplasat pe teritoriul județelor Vrancea, Brăila, Buzău și Ialomița, urma să fie aprobat ulterior. Până în prezent au fost construiți 11 kilometri, iar pentru finalizarea a 50 de kilometri sunt necesare fonduri de aproximativ 350 milioane euro.

O prioritate a Ministerului Mediului și Pădurilor

   Continuarea lucrărilor la Canalul Siret Bărăgan este o prioritate pentru actuala conducere a Ministerului Mediului și Pădurilor. În această primăvară, ministrul Rovana Plumb declara că se caută soluții pentru ca lucrările la canal să fie continuate prin fondurile europene disponibile prin Programul Operațional de Mediu. „Canalul Siret Bărăgan a demarat cu foarte mulți ani în urmă și nu s-a făcut mai nimic în ultimii 20 de ani, s-a înaintat cu pași de melc”, afirma la acea dată ministrul Rovana Plumb.
   Până acum au fost finalizați doar 5,6 kilometri din cei 50 de kilometri unde lucrările au început pe raza județului Vrancea. Durata de realizare a lucrărilor ar fi de circa 4-6 ani.

3 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?