Federațiile sindicale din învățământul preuniversitar cer modificarea sistemului de organizare a examenului de bacalaureat, încât acesta să includă, din 2013, și probe scrise diferențiate, în funcție de profil și filieră, pentru a nu se repeta „rezultatele dezastruoase” de anul trecut.
Ministrul interimar al Educației, Liviu Pop, a declarat că propunerea este pertinentă, deoarece forma actuală a acestui examen nu mai este adaptată situației din sistemul de învățământ.
Sindicaliști spun că introducerea bacalaureatului diferențiat, prevăzută în Legea educației naționale nr. 1/2011, este „una dintre puținele reglementări benefice sistemului” din acest act normativ. Reglementarea, însă, nu va putea fi aplicată, conform aceluiași act normativ, decât din 2016, respectiv începând cu generația de elevi care începe clasa a IX-a în anul școlar 2012-2013, subliniază sindicaliștii.
Conform Legii educației naționale, cele două probe scrise pe care sindicatele le doresc introduse de anul viitor la bacalaureat sunt diferențiate în funcție de profil și filieră. Astfel, pentru profilul real din filiera teoretică, acestea sunt matematică și probă transdisciplinară din științe (fizică, chimie, biologie). Elevii de la profilul umanist din filiera teoretică ar urma să dea o probă la o limbă de circulație internațională și o probă transdisciplinară din geografie, istorie, științe socioumane.
Pentru filiera tehnologică, vor fi o probă scrisă disciplinară specifică profilului și una transdisciplinară specifică domeniului de pregătire, iar pentru filiera vocațională – o probă practică sau scrisă, după caz, specifică profilului ori specializării și o probă transdisciplinară specifică profilului sau specializării.