Cetățenii nu se înțeleg atunci când vine vorba de împărțirea pământului, când este vorba de recoltarea unor suprafețe de teren, au probleme cu împrumuturile unor sume de bani sau când sunt implicați în litigii cu privire la imobile. Când apar astfel de situații, vrâncenii sună repede la 112 și cer ajutorul polițiștilor. Asta deși nu polițiștii sunt cei care împart pământurile și nici nu stabilesc hotarele sau moștenirile. Astfel de cazuri se soluționează la instanță.
Dar cu toate acestea, oamenii sună la 112 și îi pun pe polițiștii pe drumuri, aceștia neputând acționa în cazuri în care oamenii chiar au nevoie de intervenția lor.
Oamenii legii trebuie să ajungă la fața locului, chiar dacă trebuie să se deplasaze și 60 de kilometri, pentru a le explica reclamanților cum stau lucrurile. Înseamnă pierdere de timp, consum de carburant și poate, întârzierea la alte solicitări care chiar sunt urgențe.
Comisarul șef Vasile Marin, șeful Serviciului de Ordine Publică din cadrul IPJ Vrancea, ne-a precizat că de la începutul anului și până în prezent au fost aplicate mai multe sancțiuni pentru apelarea organelor de poliție în mod nejustificat. Mai mult, el susține că au fost și situații când cetățenii au cerut ajutorul oamenilor legii, iar când aceștia au ajuns la fața locului au fost luați la trei păzește. „Solicităm cetățenilor să dea dovadă de înțelegere față de polițiștii care intervin la solicitările lor, întrucât avem și în acest an o creștere a infracțiunilor de ultraj asupra polițiștilor. Multe dintre aceste infracțiuni au fost comise chiar de către cetățeni, care au solicitat sprijinul polițiștilor. Oamenii trebuie să știe că orice apel care nu constituie urgență poate pune în pericol viața cuiva. Îi sfătuim pe cetățeni ca atunci când au probleme să apeleze organele de drept, respectiv poliție, instanțe de judecată, dar și alte instituții ale statului. De asemenea, facem apel la cei care sună abuziv să nu încarce inutil liniile de urgență 112, întrucât un apel fals poate duce la pierderea unei vieți. La 112 se sună doar atunci când ai cu adevărat o urgență”, ne-a precizat comisarul șef Vasile Marin.
***
Statistica pe trimestrul III din anul 2011 pentru județul Vrancea, realizată de Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS), arată că la numărul unic de urgență 112 au fost primite 91.974 apeluri. Dintre acestea, 67.469 au fost false, respectiv 73.36 %, iar reale au fost 24.505, respectiv 26.64 %. Cele mai multe au fost transferate către Ambulanță – 44.86 %, Poliție – 35.66 %, Pompieri – SMURD – 17.03 % și Jandarmerie – 2.46 %.
Reprezentanții STS au arătat că majoritatea apelurilor false și abuzive provin de la copii, tineri, persoane cu probleme psihice și sunt în mare parte realizate de pe cartele pre pay. Așa cum susțin polițiștii, reprezentanții STS au precizat că multe persoane sună fără a avea o urgență și adresează injurii operatoarelor, râd, pun muzică sau nu vorbesc. De asemenea, apelanții soli-cită informații despre numere de telefon, cer legătura cu diverse instituții sau persoane publice ori cer sfaturi med