Infrastructura rutieră a Municipiului Focșani arată ca după război, după ce anul trecut străzile au fost cârpăcite. În prezent, nu este stradă care să nu aibă măcar o groapă. Mai grav este faptul că sunt străzi care nu au deloc asfalt. Sunt invocate diverse motive pentru starea deplorabilă în care se găsește partea carosabilă. Ba că a fost iarna grea și fenomenul de îngheț-dezgheț a măcinat asfaltul, ba că materialul din care a fost făcut asfaltul nu a fost de cea mai bună calitate și, oricum, nu avea cum să țină. Una peste alta, cei care au nenorocul să circule pe străzile din Focșani își dau seama foarte repede că gropile sunt la tot pasul și că mașinii i-au mai rămas maxim trei viteze. De multe ori, șoferii ajung să ocolească porțiuni întregi pe contrasens sau să facă slalom mai ceva ca la o cursă cu obstacole.
Lucrările de reabilitare au început și vor continua până în toamnă, când fenomenul de măcinare a asfaltului va începe, probabil, din nou. Astfel, din cauza peticelilor succesive, autoritățile pu-blice locale ajung să reabiliteze străzile de luni până luni, din primăvară și până în toamnă.
Vasile Dobre, unul dintre viceprimarii Focșaniului, se laudă însă cu câteva lucrări începute și neterminate. Oficial, se lucrează la bulevarde, la sensuri giratorii, la tro-tuare și, în principiu, pe toate străzile municipiului. Neoficial, bordurile sunt înlocuite cu altele pe motiv că au o parte teșită și nu mai sunt ce erau odată. Angajații scoteau ieri bordurile în zona Pieței Unirii, dar cinci erau cu mapa și doar unul într-un excavator care lucra efectiv. Zona afe-rentă Pieței Unirii va be-neficia de borduri de granit, puse la ață. Printre schimbările notabile ce urmează a se face în Focșani mai enumerăm un sens giratoriu la intersecția Ceasul Rău, încă unul la Obor care există și în prezent, dar trebuie modernizat, și o pistă pentru bicicliști, care va traversa întreg orașul. Lucrările sunt începute, licitațiile câștigate, însă focșănenii dau în gropi cu ambele roți și se scarpină în vârful capului când aud că bucșele s-au scumpit, pivoții se pun greu și manopera costă. Dacă bulevardele sunt cât de cât practicabile, orice viraj stânga-dreapta din principală în secundară aduce dâmburi, gropi și hopuri. Angajații Direcției de Dezvoltare din cadrul Primăriei au ieșit în stradă, au aruncat un ochi și le-au ieșit mai puține gropi la numărătoare. Explicația e simplă: s-au unit între ele, deci sunt mai puține. Ajuns impracticabil, Pasajul Vâlcele a beneficiat de o cosmetizare pe alocuri. Conducătorii auto nu sunt deloc mulțumiți și spun că în acea zonă trebuie turnat covor asfaltic, nu peticire sporadică.
Asfalt în loc de mozaic
La fel s-a întâmplat și pe străzile din apropierea Pieței Moldovei. Au fost peticite pe alocuri cu asfalt proaspăt. Zona a fost aleasă prima în ordinea priorităților și asta pentru că, susține Dobre, este foarte aglomerată și nu se cade ca cei ce vin la piață să dea în gropi. Culmea e că asfaltul a ținut loc, în acest an, de mozaic. Pentru că gropile nu au apărut numai pe carosabil ci și pe trotuare, acolo unde a fost cu putință, gropile au fost acoperite cu asfalt. Chiar și pe mozaicul din Pasajul Pieței Moldovei, angajații Direcției de Dezvoltare au pus două roabe de asfalt, ca să nu mai fie gropi. Viceprimarul recunoaște că nu e tocmai frumos, dar decât deloc, e bine și așa. „Nu e în regulă să fie așa, dar o să refacem tot mozaicul. Suprafața nu e mare, e vorba de jumătate de metru pătrat. Decât să fie groapă…”, spune viceprimarul.
Lucrările de reabilitare la cele două bulevarde, Unirii și București, au început. Focșănenii treceau ieri pe lângă excavatorul care scotea bordurile și se uitau pătrat. Nu înțelegeau de ce trebuie scoase, din moment ce li se pare că sunt bune. Explicația vine tot de la Vasile Dobre. „Au început lucrările de reabilitare a bulevardului. Sunt alte borduri și nu au cum să rămână, sunt mai scunde și sunt îngropate. Vor fi puse borduri mai frumoase. Pe cele vechi le recuperăm și o să le refolosim unde se impune. Unde nu este refăcut trotuarul, le scoatem pe toate și punem noi. E vorba despre 2-3 kilometri”, dă asigurări viceprimarul liberal, care susține că nu este nimic nou sub soare. „Nu este o noutate, dacă se reabilitează trotuarul nu mai corespund bordurile vechi”, a adăugat Dobre.
Cimitirele vor fi și ele primenite
Planul de reabilitare rutieră a Focșaniului continuă. Așadar, dacă locuiți în cimitir sau pe lângă, nu e cazul să vă mai faceți griji pentru asfalt. Până la Paște, aleile din cele două cimitire mari, Sudic și Nordic, vor fi nivelate, ca și căile Domnului. Nu se cade ca în noaptea de Înviere, credincioșii să dea în gropi, în timp ce duc acasă lumina sfântă. După ce cimitirele vor fi lăsate în plata Domnului după Sărbătorile Pascale, angajații Direcției de Dezvoltare se vor muta în rondul Brăilei, la intersecția cu strada 1 Decembrie 1918. Având în vedere că din tot asfaltul din Focșani doar 5 – 10% este circulabil în condiții firești, nu le ducem grija celor de la Direcția de Dezvoltare că nu au ce face până la toamnă. „Sunt mai bine de 20 de săptămâni, timp în care să lucrăm la asfaltare. Până în prezent am reușit să reabilităm 5-10% din asfaltul municipiului”, a declarat viceprimarul.
Contractele de care depinde începerea lucrărilor se semnează abia acum. Săptămâna aceasta s-au semnat două contracte cu Strabag și Vega 93, pentru 2,7 mi-lioane de lei. Cu acești bani vor fi scoase la lumină străzile Dimitrie Cantemir, Mihail Kogălniceanu și Simion Bărnuțiu, dar și sensurile giratorii din intersecțiile Bulevardului Independenței cu strada Mărășești și Bulevardului Independenței cu strada Republicii. Viceprimarul spune că acum, după ce s-au semnat contractele, se poate da drumul la treabă.
Municipiul Focșani are o schemă stradală ce cuprinde un număr de 241 de străzi, cu o lungime totală de 108 kilometri și o suprafață a carosabilelor de 917.461 metri pătrați. Acestea se împart în asfaltate, betonate, cu balast sau cu… pământ. „Străzile propuse spre a fi reparate au îmbrăcămintea rutieră veche de peste 30 de ani. La origine, majoritatea fac parte din vechea tramă stradală a orașului, având fundația din bolovani, pavele sau calupuri, peste care s-au așternut succesiv diverse straturi de asfalt. Din cauza traficului rutier în continuă creștere (corespunzător cu numărul de vehicule), fundațiile drumurilor au depășită capacitatea portantă, necesitând continuu atât lucrări de întreținere curentă cât și periodică”, se arată în memoriul tehnic privind lucrările de întreținere a străzilor din Focșani pentru anul 2011.
Tot Focșaniul trebuie reparat
Cu toate că lista lucrărilor ce se impun la nivelul asfaltului din oraș este foarte mare, am ales totuși să o prezentăm în ordine alfabetică: Alecu Russo, Alexandru Sahia, Argeș, Albinei, Aurora, Bujor, Bicaz, Bârsei, Aleea Căminului, Cezar Bolliac, Aleea Crinului, Căpitan Tr. Ionescu, Căpitan Crețu Florin. Fundătura Cuza Vodă, Al. I. Cuza, Dogăriei, Dornișoarei, Fundătura Dornișoarei, Fundătura Dionissos, Dorului, Emil Racoviță, Făgăraș, Fulger, Gheorghe Asachi, Fundătura Gheorghe Asachi, Gheorghe Magheru, Gheorghe Doja, Mr.Gh.Sonțu, Fd.Gh.Sonțu, Jiliștei, Ghioceilor, Gloriei, Horia, Coșca și Crișan, I.L.Caragiale, I. Basgan, Legumelor, Str. Mare a Unirii, Mr. Pastia, Mărășești, Muncii, Mureșului, M. Varlaam, Oborul de Vite, Odobești, Orhideelor, Oituz, Panduri, Prof. Longinescu, P. Curcanu, Piața Obor, P. Grigorescu, Plantelor, Plevnei, Prof. C. Stere, Prof. Caian, Piața Moldovei, Piața Independenței, Putnei, Patriei, Rodnei, Rarău, Åžcolii, T. Cipariu, Tinereții, Trotuș Ë, T. Vladimirescu, U. Principatelor, Al 1 Iunie, L. Kalustian, Teiului, Viilor, Vămii, Vlad Å¢epeș, V. Pârvan, Zorilor, 13 Decembrie și1 Decembrie. Următoarele străzi sunt cele propuse pentru reparații prin co-vorașe asfaltice: Agriculturii, Al. Sihleanu, Al. Vlahuță, Ar. Mincu, Av. Muntenescu, A. Salighy, Bahne, Brăilei, Cărăbuș, Cartier CFR, Cernei, Constructorului, Cotești, Crișana, Culturii, D. Golescu, Diviziei, Dornei, D. Zamfirescu, D. Cantemir, Dr. Telemac, E. Varga, Al. Echității, Eroilor, Al. Florilor, G. Coșbuc, Gr. Grivița, Ghinea Dorinel, I. Creangă, Mărășești tronson II-875ml, M. Kogălniceanu, Moldova, Muncii, Muncitori, N. Bălcescu, N. Iorga, N. Titulescu, Piața Victoriei, Popa Åžapcă, Sc. Târnăvitu, Simion Bărnuțiu și Al. Stadionului.