Ediția: Vineri 20 Iunie 2025 Nr. 6903

Lotus Elise: magicul concubinaj cu paradoxul


Lotus Elise este așadar, cel mai ieftin model oferit de producătorul britanic de mașini sport. Asta dacă 48.000 de Euro par cuiva a fi puțini, mai ales în aceste vremuri pline de praf. Deși este o mașină de mici dimensiuni, iar unii l-ar cataloga, din această cauză, ca fiind destinat exclusiv femeilor, vă spun din start că nu este așa! Lotus Elise are un interior extrem de incomod, dedicat direct pasionaților de motorsport, un interior în care accesul este orice în afară de facil. Mașina este extrem de joasă, iar poziția la volan este evident și mai aproape de sol, probabil Elise fiind cea mai coborâtă mașină în care am urcat vreodată. Lipsa servodirecției ar completa lista de  motive pentru care această mașină nu se adresează în niciun caz femeilor. Motorul, un 1,8 litri, dezvoltă doar 136 CP, ceea ce i-ar face pe mulți să ridice o sprânceană, a mirare. Însă greutatea totală a mașinii, de numai 850 kilograme, schimbă radical datele problemei. Lotus Elise atinge 100 km/h în numai 6,5 secunde, grație excelenței transmisii spate, pusă în mișcare de o cutie de viteze sport, cu șase trepte, evident manuală. Mașina este total lipsită de gadgeturi, în interior găsindu-și locul doar strictul necesar unui pilot, suficient pentru a păstra controlul asupra motorului, temperaturilor acestuia, regimului de rulare și alte chestii care pe șoferii contemporani nu-i mai interesează, fiind acum complet automatizate.
 Suspensia rigidă, nu permite mașinii accesul pe altfel de suprafețe decât asfaltul, iar dacă mai luăm în calcul și garda la sol, extrem de redusă, ne vom gândi că și asfaltul despre care vorbim trebuie să fie realizat la adevăratele standarde europene.

*** 
Lotus Elise este așadar o mașină pentru cunoscători. Nu-ți cumperi această mașină când nu știi cu ce se mănâncă motorsportul, nu ți-o iei ca să mergi la sho-pping la Mall, de unde să ieși cu 20 de sacoșe cu haine, nu o faci cadou iubitei, dar mai ales, nu ți-o prea poți permite atunci când ar trebui, la tinerețe. Lotus Elise a fost gândit ca o mașină pentru tineri, care pot să conducă cu șezutul aflat la 5 centimetri de sol, într-un scaun rigid, care-ți îmbracă corpul pentru a  nu-l pierde prin mașină la curbe, însă prețul îl recomandă celor care au trecut în categoria a doua de vârstă. Este așadar un vehicul paradoxal, creat pentru tineri, cu dimensiuni pentru dame, cu adresare pentru iubitorii de competiții auto și cu un preț pentru cei care nu-și fac grijile zilei de mâine. Adică un paradox: toate categoriile enumerate mai sus sunt în antagonism una cu cealaltă, iată deci parado-xul. Mașina este însă, genială.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?