Åžcolile din județul Vrancea se vor „bate”, începând din noul an școlar 2010-2011, pentru o nouă distincție, care le va certifica performanțele. Este vorba de Diploma de Excelență Instituțională, care va fi, ce-i drept, una onorifică și va fi acordată de Ministerul Educației unităților de învățământ care îndeplinesc, cumulativ, următoarele condiții: au o vechime de cel puțin 100 de ani de activitate în același nivel de pregătire sau același domeniu de calificare profesională, au obținut rezultate de excepție în pregătirea teoretică și practică a elevilor și au adus o contribuție elocventă la creșterea calității actului educațional. „Ideea este bună în sensul că prin acordarea unei diplome, școlile primesc recunoașterea calității procesului de învățământ desfășurat. Ar putea fi chiar un element de impulsionare pentru alte colective didactice, de conjugare a eforturilor pentru atingerea standardelor de pregătire. Chiar dacă în prima etapă doar câteva școli vor accede la această distincție, este posibil ca ulterior competiția să cuprindă și alte unități școlare din județul Vrancea”, a declarat Maria Lupu, inspector general adjunct în cadrul Inspectoratului Åžcolar Județean (ISJ) Vrancea.
Unitățile de învățământ vor face dovada vechimii cu actele oficiale de înființare și vor menționa modificările intervenite în timp în activitate.
Dosarul, aprobat de Consiliul de Administrație al unității de învățământ, se depune pentru validare la ISJ până la data de 1 septembrie 2010. Până la data de 6 septembrie 2010, ISJ va discuta și aproba în Consiliul de Administrație lista ce va fi înaintată Ministerului Educației în vederea emiterii ordinului pentru acordarea Diplomei de Excelență Instituțională. „Este foarte valoroasă inițiativa deoarece se încearcă să se facă ce nu s-a făcut niciodată până acum și anume să evalueze și să ie-rarhizeze unitățile școlare. Problema e că unitățile care intră sub incidența acestei distincții sunt foarte puține, având în vedere că există criteriu să fie centenare. În acest moment, nu există criterii de evaluare și ie-rarhizare pentru unitățile școlare. Poate să dea satisfacție cadrelor care lucrează în unitățile respective. Nu mai sunt criterii de acordare a titlului de colegiu. De la Adjud încoace sunt la colegii pe toate drumurile, fără să existe niște criterii clare de performanță”, a declarat Radu Åžtefan, directorul Colegiului Economic din Focșani.