COMUNICAT DE PRESĂ:
Roma, Italia – un spațiu al istoriei, culturii și învățării europene – a fost, în perioada 26-30 mai 2025, gazda unui curs internațional dedicat educației pentru mediu. Cinci formatori ai Casei Corpului Didactic „Simion Mehedinți” din Focșani, județul Vrancea, au reprezentat instituția românească în cadrul cursului de formare „Environmental Education”, organizat de asociația Colony of Creators din Portugalia. Participarea la acest curs a constituit o importantǎ activitate ȋn cadrul proiectului de mobilitate pentru formatori, „Formare europeană pentru cetățenie activă” (număr de referințǎ: 2024-2-RO01-KA122-ADU-000271993), finanțat de Comisia Europeanǎ prin programul Erasmus+ KA122, derulat de Casa Corpului Didactic “Simion Mehedinți” ȋn perioada 1 aprilie 2025 – 31 martie 2026.
Cursul a reunit participanți din mai multe țări europene și a oferit un cadru propice pentru schimburi interculturale, dezvoltare profesională și reflecție asupra rolului educației în combaterea crizei climatice. Echipa formată din cinci cadre didactice dedicate formării adulților și promovării valorilor europene a fost compusă din: Stela Stǎnoiu, Nicoleta Dănilă, Vasilica Isac, Violeta Mariana Grigoricǎ și Adriana Mǎciucǎ, formatori cu experiență ai județului Vrancea.
Structurat în sesiuni teoretice, ateliere aplicate și vizite de studiu, cursul „Environmental Education” a abordat teme esențiale pentru societatea contemporană: schimbările climatice, gestionarea responsabilă a resurselor, educația pentru consum responsabil, biodiversitatea și integrarea temelor de mediu în programele educaționale pentru adulți.
Pe parcursul săptămânii de formare, participanții au fost implicați în numeroase activități interactive, menite să le dezvolte competențele metodologice în domeniul educației pentru mediu. Sesiunile de lucru au combinat teoria cu practica, oferind un cadru dinamic în care formatorii au avut ocazia să experimenteze metode didactice moderne, aplicabile în contexte educaționale diverse.
Una dintre activitățile apreciate a fost jocul educativ tip bingo tematic, adaptat pentru învățarea noțiunilor de ecologie, biodiversitate și reciclare. Prin asocierea conceptelor ecologice cu simboluri vizuale sau situații reale, participanții au explorat potențialul jocului ca instrument de fixare a cunoștințelor într-un mod atractiv și accesibil.
De asemenea, cursul a inclus sesiuni dedicate utilizării aplicațiilor bazate pe inteligență artificială (AI) în procesul educațional, evidențiind modul în care instrumentele digitale pot facilita personalizarea învățării și pot stimula gândirea critică și creativă a elevilor. Formatorii au testat aplicații interactive pentru crearea de quiz-uri, hărți conceptuale și materiale de instruire adaptate tematicii de mediu.
Activitățile outdoor au completat armonios experiența de învățare, oferind ocazia de a aplica metode de tip jocuri de asociere, căutare de comori ecologice (eco treasure hunt) și puzzle-uri tematice în spații verzi. Aceste exerciții au subliniat importanța învățării experiențiale și a educației în aer liber ca mijloc de conștientizare și implicare activă în protejarea mediului.
Un moment apreciat în mod deosebit a fost vizita la Liceo Magistrale Statale Gelasio Caetani, un liceu de prestigiu din Roma, unde participanții au avut oportunitatea de a observa direct modul în care educația ecologică este integrată în activitățile didactice curente. Întâlnirea cu profesorii și elevii instituției (unii dintre ei, romȃni) a oferit prilejul unui dialog autentic despre responsabilitatea față de mediu, proiectele școlare și importanța implicării comunității în protejarea naturii.
De asemenea, echipa CCD Vrancea a remarcat cu admirație deschiderea sistemului educațional italian față de incluziune. Elevii cu cerințe educaționale speciale beneficiază de sprijin personalizat, fiind integrați în activitățile de învățare alături de colegii lor. Prin resurse umane dedicate – precum profesori de sprijin unu la unu și consilieri educaționali – și printr-o cultură școlară bazată pe empatie, colaborare și respect pentru diversitate, Italia oferă un model de bună practică în promovarea egalității de șanse în educație.
Toate metodele experimentate în cadrul cursului vor fi diseminate în mod cascadă în județul Vrancea, prin ateliere și sesiuni de formare organizate de Casa Corpului Didactic „Simion Mehedinți” Focșani. Mai mult decât atât, formatorii își propun să colaboreze cu instituții partenere locale, precum și din alte județe, pentru a extinde impactul acestor bune practici și a contribui la dezvoltarea unei rețele educaționale care promovează învățarea activă și sustenabilă în rândul cadrelor didactice din România.
Experiența acumulată va fi valorificată în programele de formare ale CCD Vrancea, prin integrarea unor cursuri noi axate pe educația ecologică, dezvoltarea competențelor verzi și utilizarea tehnologiilor digitale în promovarea mesajelor ecologice ȋn anul școlar 2025-2026.
Într-un context global marcat de crize ecologice, educația pentru mediu devine un pilon central al învățării continue. Formatorii CCD Vrancea revin cu angajamentul de a contribui la construirea unei culturi a responsabilității față de natură și de comunitatea localǎ. Aceștia vor integra în sesiunile lor de formare metode inovatoare care să stimuleze conștiința ecologică și implicarea activă a cursanților. Prin diseminarea cunoștințelor dobândite, se urmărește multiplicarea impactului educației pentru mediu în școlile și centrele de învățare din întreg județul și din țarǎ.





