De la videoclipuri care îi prezintă pe cardinalii catolici ca pe niște piloți de Formula 1 și până la imaginea devenită virală a lui Donald Trump în ținută papală, conținuturile online din jurul conclavului, care va începe miercuri la Roma pentru alegerea următorului papă, proliferează pe rețelele de socializare, informează AFP.
Cel mai probabil generată de inteligența artificială, o fotografie în culori distribuită sâmbătă de președintele american pe rețeaua sa de socializare, Truth Social, îl arată stând cu un aer solemn pe un tron, cu chipul inexpresiv, purtând sutana albă a papei, mitra pe cap, impunătoarea cruce din aur la gât, cu mâna stângă sprijinită pe coapsă și cu degetul arătător al mâinii drepte îndreptat spre cer. Imaginea, aspru criticată, este doar un exemplu dintre numeroasele conținuturi online, adeseori umoristice, care au inundat internetul după moartea papei Francisc pe 21 aprilie.
În total, peste 1,3 milioane de mesaje au fost publicate pe rețeaua de socializare X despre acest conclav după decesul suveranului pontif, în timp ce subiectul a cumulat 363,3 de milioane de vizualizări pe TikTok, o rețea de socializare deosebit de populară în rândul tinerilor, potrivit portalului de monitorizare online Visibrain. A fost lansat și un joc online. Denumit ‘Fantapapa’, el le permite utilizatorilor să își aleagă cardinalii preferați și să facă pronosticuri, după modelul pariurilor sportive.
Protocol, mister și aparat de stat
Alegeri organizate cu ușile închise în monumentul care este Capela Sixtină, un suspans intens, un fum negru sau alb: această puternică ‘simbolistică vizuală este propice formatelor narative ale rețelelor de socializare’, a declarat Refka Payssan, doctorandă și cercetătoare în științe ale informării și comunicării. ‘Conclavul este în același timp despre podoabe aurite, protocol, aparat de stat, dar și despre secret și despre mister’, savant întreținute de către Vatican, a declarat Stephanie Laporte, fondatoarea OTTA, o agenție de consiliere în domeniul strategiei digitale.
Iar ‘tinerii adoră să facă speculații’, a continuat ea. ‘Pe rețelele de socializare, toată lumea are o părere, o opinie și toată lumea vrea să decripteze informațiile, să caute indicii, să știe care dintre cardinali va deveni papă. Este aproape ca un ‘escape game’ (‘joc de evadare’, bazat pe observare, deducție și logică)’, consideră Stephanie Laporte. De altfel, există și ‘această curiozitate pentru istoria făcută în direct’, conclavul fiind perceput ca un eveniment rar și istoric, cel mai recent având loc în urmă cu 12 ani, a reamintit Refka Payssan. Dincolo de sfera catolicilor, ‘tinerii sunt foarte conștienți de influența papei asupra a sute de milioane și chiar a miliarde de persoane, fie că este vorba despre poziția sa asupra contracepției sau a mediului’, notează Stephanie Laporte.
Transformare digitală și cultura pop
Interesul generat de conclav reflectă și transformarea digitală adoptată de Vatican în ultimii ani pentru a seduce tinerele generații. Contul oficial al papei de pe X, @pontifex, creat în 2012 în timpul lui Benedict al XVI-lea, dar utilizat mai ales de către Francisc și care include versiuni în nouă limbi, totalizează 50 de milioane de abonați, în timp ce contul de Instagram al defunctului papă avea peste 10 milioane de admiratori. Cu sprijinul Bisericii Catolice, numeroși cardinali au investit și ei timp și eforturi în sfera rețelelor de socializare, devenind, în cazul unora dintre ei, adevărate personalități ale internetului.
Tarcisio Isao Kikuchi, arhiepiscopul de Tokyo, și-a înmulțit ‘selfie-urile’ pentru cei 2.900 de abonați ai săi de pe Instagram și cei 1.700 de prieteni de pe Facebook, publicând inclusiv o fotografie care îl prezintă alături de confrații lui într-un autobuz în timp ce mergeau să se roage la mormântul papei Francisc. Timothy Dolan, arhiepiscop de New York (aproape 300.000 de abonați pe X și 55.000 pe Instagram), publică în mod regulat videoclipuri în care își descrie zilele petrecute la Roma înaintea conclavului, fără să dezvăluie totuși conținutul discuțiilor în curs de desfășurare. Cunoscut pentru pozițiile lui moderate, cardinalul filipinez Luis Antonio Tagle are succes datorită videoclipurilor sale care îl prezintă în timp ce face karaoke. Are peste 600.000 de admiratori pe Facebook.
Cardinalii sunt ‘personaje absolut fascinante, care au intrat în ‘cultura pop’, alimentând entuziasmul publicului’, a subliniat Stephanie Laporte. Acest fenomen a fost evidențiat și mai mult prin intermediul unor opere cultural-artistice, cum ar fi romanul ‘Îngeri și Demoni’ al scriitorului Dan Brown, adaptat într-o producție cinematografică în 2009, și, mai recent, filmul thriller ‘Conclave’, regizat de cineastul german Edward Berger, care se bucură în prezent de un succes fulminant în cinematografe și pe platformele de streaming.
Locurile-cheie ale conclavului: De la bazilica Sfântul Petru la Capela Sixtină
Conclavul care va avea, începând de miercuri, dificila sarcină de a îl alege pe succesorul papei Francisc se derulează potrivit unui ceremonial foarte precis, elaborat în decursul mai multor secole, în locuri încărcate de istorie. Locurile-cheie în care se va desfășura conclavul sunt prezentate într-un articol publicat recent de AFP.
Bazilica Sfântul Petru
Sub decorațiunile din aur și marmurele prețioase din bazilica Sfântul Petru cardinalii se reunesc pentru a oficia liturghia care deschide procesul alegerii papei. Cardinalii electori pornesc apoi în procesiune spre Capela Sixtină cântând ”Veni Creator”. Tot în bazilica Sfântul Petru se încheie în mod oficial conclavul prin proclamarea numelui noului papă (”Habemus papam!”) din balconul bazilicii.
Cea mai mare biserică din lume (cu o suprafață de 2,3 hectare) a fost construită în perioada 1506-1626 de arhitecți precum Donato Bramante, Michelangelo Buonarroti și Gian Lorenzo Bernini.
Capela Sixtină
Construită între anii 1477-1480, capela se află pe flancul drept al bazilicii Sfântul Petru, în incinta Palatului Apostolic. Celebră în toată lumea grație frescelor realizate de Michelangelo, a fost amenajată pentru primirea cardinalilor: pe o podea supraînălțată au fost instalate mese lungi, acoperite cu o țesătură de culoare roșu-închis. O altă masă, plasată în apropierea altarului, este destinată prezidiului conclavului. Aici se află trei urne, iar în una dintre acestea, prevăzută cu un capac ornat cu figurine reprezentând miei, cardinalii își vor depune voturile. În centru, pe un suport, se află o Evaghelie deschisă, pe care cardinalii vor depune jurământul înainte de a vota. În stânga intrării în capelă sunt instalate două sobe, una în care sunt arse buletinele de vot și o alta în care va fi injectat un produs chimic ce produce fum: negru, în cazul unui eșec sau alb, atunci când viitorul papă va fi ales.
Camera lacrimilor
În partea din spate a Capelei Sixtine, o mică ușă deschide o încăpere de trei metri pe trei metri. Este ”camera lacrimilor”, unde fiecare nou papă, la scurt timp după ce este ales, intră însoțit doar de cardinalul camerlengo și de maestrul de ceremonii liturgice și, potrivit tradiției, izbucnește în lacrimi, copleșit de dificultatea misiunii care îl așteaptă.
Capela Paulină
După ce este ales și înainte să iasă în balconul bazilicii Sfântul Petru pentru prima sa apariție publică, noul papă se reculege printr-o scurtă rugăciune, personală și în tăcere, în fața Preasfântului Sacrament. Construită în 1537 de arhitectul Antonio da Sangallo cel Tânăr la comanda lui Paul al III-lea, această capelă este situată în apropierea Capelei Sixtine și a bazilicii Sfântul Petru.
Reședința Sfânta Marta
Cardinalii electori sunt cazați în reședința Sfânta Marta, construită în timpul papei Ioan Paul al II-lea chiar în spatele bazilicii. Înaintea finalizării acestei construcții, cardinalii erau cazați în celule situate în interiorul palatului apostolic. În această reședință, care cuprinde de asemenea o capelă, fiecare cardinal are la dispoziție o cameră și servicii tipice unui hotel (servirea mesei și servicii de curățenie). În fiecare dimineață, cardinalii pleacă din reședință pe jos sau în minibus spre Capela Sixtină, situată la o distanță de 500 de metri, de-a lungul bazilicii, pe o frumoasă alee pavată. Camerele variază din punctul de vedere al confortului și sunt dotate cu paturi simple, deasupra cărora se află o cruce fără ornamente. Majoritatea sunt apartamente dotate cu o cameră alăturată echipată cu un birou și un telefon, care funcționează doar intern. Pentru a nu da naștere unor invidii, camerele sunt atribuite prin tragere la sorți.
Restricții
O regulă neclintită vizează toate locurile care vor constitui cadrul de desfășurare a conclavului: imediat după începerea ceremoniei, cardinalii jură să păstreze secretul întâlnirii, în caz contrar riscând excomunicarea. Orice comunicare cu exteriorul (telefon mobil, internet, ziare) este așadar strict interzisă, în afara unor cazuri excepționale. Toate locurile în care cardinalii sunt cazați și unde aceștia lucrează sunt vizate de aparate de bruiaj care împiedică utilizarea telefoanelor mobile sau a tabletelor. Iar în timp ce cardinalii se deplasează pe jos de la reședința Sfânta Marta la Capela Sixtină, circulația vehiculelor și a pietonilor este întreruptă pentru a impiedica orice formă de contact. Toți angajații care lucrează în locurile de desfășurare a conclavului (șoferi, bucătari, recepționeri, femei de serviciu, infirmieri, medici etc.) promit de asemenea să păstreze secretul cu prilejul unei ceremonii solemne.
FOTO: Colaj Getty Images/ X via antena3.ro; AGERPRES
