Ediția: Luni 12 mai 2025 Nr. 6875
Ediția: Luni 12 mai 2025 Nr. 6875

Licitație pentru lucrările la Canalul Siret-Bărăgan. Ministrul Agriculturii anunța că „la sfârșitul lunii aprilie ar trebui să fim cu utilajele” acolo

          Guvernul României, prin Agenția Națională de Îmbunătățiri Funciare (ANIF), are în derulare o licitație pentru lucrările de proiectare, asistență tehnică din partea proiectantului, la pachet cu execuţia lucrărilor, la obiectivul de investiţii “Canalul magistral Siret-Bărăgan etapa I, tronson km 0+000 – km 23+372”, județul Vrancea. Valoarea estimată a obiectivului de investiții este de 1.000.534.070,16 lei fără TVA. Traseul canalului este următorul: Călimănești-Mărășești-Focșani-Râmnicu Sărat-Buzău-Urziceni-Dridu.

          „Trebuie să facem investiții pe infrastructura principală de irigații, acolo unde fermierii au accesat fonduri europene. Avem credite de angajament 2,8 miliarde de lei, pentru noi contracte, inclusiv pentru Siret- Bărăgan, și un miliard de euro pentru cele 41 de amenajări pe care le avem în lucru în momentul de față. Până acum avem reabilitate 1,4 milioane de hectare și complementar am avut o alocare de 500 de milioane de euro din Planul Strategic pentru infrastructura secundară de irigații, prin care încă 680.000 de hectare vor fi reabilitate, cu echipamente cu tot de irigat. Este vorba de un sprijin de 1,5 milioane de euro fără cofinanțare, inclusiv TVA este eligibil”, declara la finele lunii februarie pentru AGERPRES, ministrul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, Florin Barbu.

          În ceea ce privește Canalul Siret-Bărăgan, ministrul a transmis atunci că la sfârșitul lunii aprilie ar trebui să înceapă lucrările având în vedere finalizarea licitației. „La sfârșitul lunii aprilie ar trebui să fim cu utilajele pe Canalul Siret-Bărăgan. A fost o licitație, contestată la CNSC, dar am înțeles că a trecut. Au depus oferte două consorții mari, formate din firme românești”, a mai spus Barbu.

          Pe 11 aprilie a.c., site-ul www.arenaconstruct.ro arăta totuși că „atribuirea contractului pentru construirea primului tronson al Canalului Siret – Bărăgan, cu o valoare estimată de peste 1 miliard de lei fără TVA, este dificilă pentru autoritatea contractantă, Agenția Națională de Îmbunătățiri Funciare. Potențialii ofertanți acuză faptul că procedura de achiziție publică este ”viciată, în mod grav, ofertanții fiind in imposibilitatea de a pregăti ofertele”. Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor a admis o nouă contestație privind răspunsul ANIF la clarificările solicitate de ofertanți”.

          Canalul Magistral Siret – Bărăgan, un proiect început în anul 1986 pe râul Siret, între Barajul Călimănești și Lacul Dridu, trebuia să aibă o lungime de 198 de kilometri, iar construirea sa urma să aducă beneficii economice pe trei planuri: asigurarea apei pentru irigații în Bărăgan, reducerea riscului producerii de inundații în lunca Siretului și utilizarea sa ca rută pentru transportul naval de mărfuri. În anul 2012 se estima că pentru realizarea acestui proiect ar fi nevoie de o investiție de 3,5 miliarde de euro, iar finalizarea sa ar fi putut asigura irigarea a 10% din terenul agricol al României. Acesta, însă, a intrat într-un proces de degradare continuă a lucrărilor aflate în diverse faze de execuție, fiind necesară intervenția de urgență prin lucrări de reabilitare, modernizare și punere în valoare.

          Potrivit datelor furnizate de Agenția Națională de Îmbunătățiri Funciare (ANIF), realizarea acestui obiectiv de investiții va permite irigarea cu cheltuieli minime a suprafețelor agricole, întrucât aducțiunea apei este gravitațională. În prezent, proiectul se află în etapa I pentru primii 23 km ai tronsonului I, cu o lungime de 50 km, aflat pe raza județului Vrancea. Din cadrul obiectivelor ANIF aflate în execuție lucrări, în anul 2025 sunt estimate a se finaliza un număr de 13 obiective de investiții. Pentru realizarea acestor obiective cât și pentru continuarea investițiilor în infrastructura principală de irigații, ANIF are alocată suma de 876,23 milioane de lei în 2025.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?