Furnizorii de servicii de comunicaţii electronice sunt obligaţi să pună la dispoziţia utilizatorilor finali, înainte de încheierea unui contract, fie într-un spaţiu comercial, fie la distanţă, o fişă de sinteză care să cuprindă informaţii minime, într-un format standard, referitoare la serviciile de care viitorii clienţi vor beneficia, informează Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM), într-un comunicat de presă transmis, joi, AGERPRES. Reprezentanţii reglementatorului pieţei locale de telecomunicaţii precizează că fişa de sinteză reprezintă o modalitate de informare precontractuală şi devine parte integrantă a contractului încheiat cu utilizatorii. „Reglementările actuale vin în sprijinul utilizatorilor şi obligă operatorii să furnizeze informaţiile esenţiale despre oferta aleasă de cumpărător sub forma unei fişe de sinteză a contractului. Aceasta ar trebui să fie concisă şi uşor de citit, pe un suport durabil (pe hârtie, email, DVD etc.) sau, în cazul în care furnizarea pe un suport durabil nu este fezabilă, într-un document care poate fi deschis, vizualizat şi descărcat cu uşurinţă. Formatul fişei de sinteză se aplică tuturor contractelor de telefonie, internet sau televiziune şi le permite utilizatorilor să compare mai uşor ofertele de servicii. Modelul este în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 2019/2243 de stabilire a modelului fişei de sinteză a contractului”, menţionează Autoritatea.
Conform prevederilor legale în vigoare, fişa de sinteză trebuie să includă: denumirea, adresa şi informaţiile de contact ale furnizorului, inclusiv pentru primirea unor reclamaţii; principalele caracteristici ale fiecărui serviciu furnizat; preţurile aferente pentru activarea serviciului de comunicaţii electronice, precum şi orice taxă recurentă sau aferentă consumului; durata contractului şi condiţiile de reînnoire şi încetare a acestuia; un rezumat al informaţiilor privind parametrii de calitate şi remediile pe care consumatorul le are la dispoziţie, în cazul serviciilor de acces la internet; în ce măsură produsele şi serviciile contractate sunt concepute pentru utilizatorii finali cu dizabilităţi.
„În cazul în care, în funcţie de modalitatea de încheiere a contractului, din motive tehnice obiective, este imposibilă punerea la dispoziţia utilizatorului final a fişei de sinteză a contractului la momentul încheierii contractului, aceasta se pune la dispoziţie ulterior, fără întârzieri nejustificate, cel târziu la momentul livrării echipamentului terminal sau înainte de începerea prestării serviciului solicitat. Obligaţiile cu privire la primirea fişei de sinteză se aplică atât contractelor încheiate cu consumatorii, cât şi celor încheiate cu alte categorii, precum microîntreprinderi, întreprinderi mici sau organizaţii non-profit”, se arată în comunicat.
ANCOM susţine că, înainte de a sesiza orice aspect cu privire la încheierea unui contract, utilizatorii trebuie să se asigure că deţin şi că au verificat documentele care alcătuiesc contractul (informarea precontractuală, fişa de sinteză, contractul de bază, condiţii generale, broşura de tarife etc). „În cazul în care furnizorul nu a pus la dispoziţie fişa de sinteză la încheierea contractului de furnizare de servicii de comunicaţii electronice, utilizatorii pot sesiza ANCOM. În cazul în care furnizorii nu respectă clauzele din contract, consumatorii pot sesiza Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), iar utilizatorii finali care sunt microîntreprinderi, întreprinderi mici sau organizaţii non-profit se pot adresa mediatorilor autorizaţi sau instanţelor de judecată. ANCOM poate oferi consiliere şi mediere, dar nu are atribuţii cu privire la sancţionarea furnizorilor în astfel de situaţii”, notează arbitrul telecom. InfoCentru ANCOM pune la dispoziţia utilizatorilor informatii utile despre serviciile de comunicaţii electronice (telefonie, internet şi televiziune) şi serviciile poştale, pentru a-i sprijini in alegerea şi folosirea acestor servicii.