Ediția: Sâmbătă 12 octombrie 2024 Nr. 6734
Ediția: Sâmbătă 12 octombrie 2024 Nr. 6734

Camera de Conturi a găsit abateri de 227,5 milioane lei la primăriile vrâncene; raportul e pentru anul 2022

          Primăriile din Vrancea au fost pe deficit în 2022, arată un raport al Camerei de Conturi, transmis zilele trecute, pentru verificările realizate în 2023. Au fost verificate 27 de unități administrativ-teritoriale, inclusiv Consiliul Județean Vrancea, municipiile Focșani și Adjud, orașele Odobești și Panciu, precum și 22 de comune. Inspectorii Camerei de Conturi au constatat că, în 2022, au crescut accentuat cheltuielile administrațiilor locale iar la finele anului se înregistra un deficit bugetar de 22,3 milioane lei.

          Verificările la primării au scos la iveală o serie de nereguli și abateri financiare care au avut ca rezultat fie nerealizarea unor venituri la bugetele locale, fie prejudicierea acestora. Raportul Camerei de Conturi Vrancea arată că au fost carențe în „gestionarea și administrarea în condiții de eficiență, economicitate și eficacitate a patrimoniului sau în reflectarea în documentele oficiale de raportare a situației financiare și patrimoniale juste, fidele și reale a entităților”.

          Valoarea totală a abaterilor este de 227,5 milioane lei, din care 20 abateri au condus la estimarea unor venituri nerealizate la bugetele locale în valoare de 681 mii lei, iar 12 abateri au condus la prejudicierea bugetelor localităților cu suma de 1,8 milioane lei. De asemenea, au fost constatate 94 nereguli care au afectat corectitudinea datelor din evidența tehnico-operativă și contabilă, preluate în situațiile financiare, evaluate la 225,05 milioane lei.

          Raportul prezintă mai multe exemple de cazuri de abateri la nivelul localităților în ceea ce privește administrarea banului public. Conform raportului, la Movilița. de exemplu, au fost plătite sporuri nelegale pentru munca de noapte a poliției locale în sumă de 33191 lei. Un alt caz a fost la Sihlea unde nu a fost operată scăderea din evidența contabilă a unor suprafețe de teren care au fost trecute, în cursul anului 2022, din proprietatea publică a localității Sihlea în proprietatea publică a statului, în administrarea C.N.A.I.R. S.A.. Prin nerespectarea reglementărilor contabile a fost supraevaluat nejustificat soldul de terenuri cu suma de 2,08 milioane lei, consideră Camera de Conturi.

          Un alt exemplu prezentat de Camera de Conturi este la nivelul Colegiului Tehnic Gheorghe Balș Adjud, unde au fost plătiți 150 mii lei către furnizorul de gaze fără documente justificative care să confirme livrarea /consumul cantității de gaz aferent acestei valori. „Astfel, în luna decembrie 2022 a fost efectuată de către entitate, plata sumei de 158 199 lei, în condițiile în care contravaloarea gazului consumat, facturată de către furnizor, pentru luna decembrie 2022, a fost de 8 199 lei. Diferența, în valoare de 150 000 lei, a reprezentat, în realitate, sumă achitată în avans, care nu a fost recuperată până la finalul anului auditat, contrar prevederilor legale în domeniu…În consecință, bugetul local a fost prejudiciat cu suma de 150 000 lei, reprezentând contravaloarea avansului plătit furnizorului de gaze naturale, nejustificată până la finalul anului auditat”, arată raportul.

          Tot la Adjud, la Casa de Cultură s-a constatat plata supraevaluată cu 91300 lei a unor servicii de tapițare a sălii de spectacol. Este vorba despre cheltuieli înscrise de către furnizor în situația de plată ce a însoțit factura fiscală care nu sunt prevăzute de legislația specifică în domeniu, respectiv contribuții pentru asigurări sociale, impozit pe venit.

Recomandările Camerei de Conturi Vrancea

          Principalele recomandări formulate de Camera de Conturi Vrancea

se referă la acțiunile care trebuie realizate de către administrațiile locale pentru a preveni apariția unor cazuri precum cele constatate în rapoartele de audit:

-Efectuarea unei analize cu privire la corecta stabilire a drepturilor de creanță reprezentând impozite și taxe pe proprietate, printr-o corectă raportare la materia impozabilă existentă;

– Extinderea verificărilor în vederea identificării situațiilor similare cu cele constatate în timpul auditului, constând în stabilirea eronată impozitului pe clădiri datorat de persoanele fizice sau juridice care dețin clădiri de tip nerezidențial; urmărirea în vederea încasării a creanțelor bugetare aferente cazurilor identificate cu ocazia auditului, precum si pentru cazurile noi constatate;

– Extinderea verificărilor, în vederea identificării situațiilor similare cu cele constatate în timpul auditului, constând în subevaluarea drepturilor de creanță reprezentând impozite și taxe locale aferente anului 2022, urmare aplicării unor niveluri inferioare celor rezultate din hotărârea autorității deliberative; stabilirea drepturilor de creanță reprezentând impozite și taxe locale aferente anului 2022, prin aplicarea nivelurilor rezultate din hotărârea autorității deliberative, înregistrarea în evidența fiscală și contabilă a diferențelor constatate, în vederea urmăririi și încasării acestora;

– Identificarea tuturor situaţiilor în care contribuabili persoane fizice și juridice deţin în proprietate clădiri ale căror autorizaţii de construire nu mai sunt în termenul de valabilitate; stabilirea, înregistrarea în evidenţele fiscale şi contabile, urmărirea încasării creanţelor bugetare pentru cazurile astfel identificate.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?