Micii comercianți din Vrancea nu sunt foarte mulțumiți de funcționarea sistemului de garanție returnare a ambalajelor. Un control derulat în ultima lună de comisarii Gărzii de Mediu Vrancea la 115 agenți economici din județ a arătat că cele mai multe deficiențe sunt la micile magazine, care nu dețin puncte de returnare și preiau manual ambalajele.
În urma controlului, GM Vrancea a constatat că hipermarketurile, supermarketurile și marketurile mari au contracte cu administratorul CGR, dețin puncte de returnare, iar ambalajele sunt preluate de către firmele de colectare deșeuri, subcontractori SGR. Situația este însă diferită la micii comercianți. „O parte din comercianții care preiau manual ambalajele SGR au afirmat că cetățenii nu aduc întotdeauna ambalajele curate și nedeteriorate la punctele de returnare, iar firmele de colectare nu vin să le preia ori de câte ori sunt solicitate.
De asemenea, unii comercianți au sesizat faptul că numărul de ambalaje predate manual firmelor de colectare nu este același cu numărul înregistrat în aplicația SGR. Comercianții cu suprafața de vânzare mai mică de 200 de metri pătrați nu reușesc să se asocieze cu alți comercianți cu aceeași suprafață de vânzare în vederea înființării punctelor de returnare a ambalajelor SGR”, se arată într-un comunicat al GM Vrancea.
Controlul a urmărit verificarea mai multor aspecte referitoare la funcționarea sistemului de garanție returnare a ambalajelor. Comisarii au verificat existența înregistrării comercianților în aplicația SGR, dar și existența contractului încheiat cu administratorul SGR.
Alte aspecte au urmărit dacă valoarea garanției de 0,5 lei este indicată distinct de prețul produsului, atât la raft, cât și în documentele fiscale sau dacă valoarea garanției este plătită de comercianți operatorilor economici de la care achiziționează produse ambalate în ambalaje SGR, precum și dacă dețin puncte de returnare a ambalajelor SGR/ programul de preluare a ambalajelor SGR etc.