FOTO: Cooperare interinstituțională pentru reducerea riscurilor școlare

0
219

Cooperare interinstituțională pentru reducerea riscurilor școlare – activitate derulată de către Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Vrancea în parteneriat cu Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Vrancea, cu Inspectoratul de Poliție Județean Vrancea și cu Centrul de Prevenire, Evaluare și Consiliere Antidrog Vrancea.

Proiectul educativ „Ce-ți dorim noi ție, dulce Românie? Anii mulți să-ți fie: din 100, 1000!” a inclus în luna ianuarie vizionarea filmului „Povești nemuritoare de la război încoace”, la care au participat 300 de elevi din județ cărora li s-a transmis dorința de pace a veteranilor de război intervievați în documentar, așa cum și nouă domnul Ion Durnescu ne transmisese în anii anteriori dorința sa de a căuta împreună soluții mai inteligente decât războiul. Mulțumim autoarei Camelia Moise pentru donarea de carte și bunăvoința de a le vorbi participanților pentru a ne reaminti prețuirea de sine prin prețuirea veteranilor și eroilor noștri, precum și a celor care se implică în integrarea refugiaților ucrainieni.

„Hai să facem echipă!” este o altă activitate derulată în proiect, demarată în luna ianuarie, care urmărește reducerea tendințelor constatate în „Psihologia poporului român”, în care psihologul Daniel David arată că românii nu au încredere unii în alții, chiar dacă uneori se prezintă ca fiind prietenoși, iar din acest motiv nici nu colaborează unii cu alții, nici nu au instituții puternice și nici nu își valorifică potențialul intelectual-creativ. Activitatea se desfășoară în parteneriat cu Centrul de Tineret Focșani pe parcursul anulul școlar 2022-2023 și a început cu antrenorii de atletism Marius Batog și Gabriel Alexandrescu.

În scopul cooperării interinstituțonale, la inițiativa CJRAE, Inspectoratul Școlar Județean Vrancea a găzduit joi, 16 februarie, masa rotundă „Servicii de integrare pentru elevii aflați în situații de risc”, cu sprijinul doamnei director al CJRAE Vrancea, Mihai Liliana-Jeny și al doamnei inspector pentru activități extrașcolare și educație permanentă, Carmen Antuaneta Hulea.

Din partea CJRAE Vrancea, consilierul școlar Soare Iulia a prezentat diferite instrumente de lucru, precum: Fișa de depistare a situațiilor de risc, ce se completează de către profesorii diriginți în vederea colaborării eficiente cu profesorii consilieri școlari; Fișa de semnalare a situațiilor de violență, ce se completează conform Ordinului nr. 4343/2020 de către diriginți și consilieri școlari pentru a fi transmisă instituțiilor abilitate de către directorii unităților școlare; Chestionar de evaluare a climatului școlar, ce se realizează de către consilierul școlar prin colaborarea cu membrii grupului antibullying.

Din cadrul C.P.E.C.A. Vrancea domnul comisar-șef Răzvan Candrea a prezentat modalități de intervenție în situații de risc și a evidențiat faptul că fiecare profesionist are propria responsabilitate în abordarea situației, după cum de asemenea și părinții și elevii au propria responsabilitate și pot fi îndrumați să analizeze și să aleagă dintre mai multe variante pe cea care este cu adevărat benefică, sănătoasă și legală.

Din cadrul IPJ Vrancea, doamna comisar-șef de poliție Monica Manolache a specificat că poate fi sesizat și Biroul de Siguranță Școlară în situațiile în care sănătatea și integritatea elevilor este pusă în pericol, iar din cadrul D.G.A.S.P.C. Vrancea, doamna psiholog Claudia Micu a reamintit că poate fi apelat și Telefonul Copilului – 119 – pentru sau de către copiii aflați în situații de abuz, neglijare sau exploatare, copiii audiați fiind de asemenea audiați în prezența unui psiholog din cadrul D.G.A.S.P.C.

S-a constatat că pentru majoritatea riscurilor școlare (începând cu absenteismul și incluzând diferitele nevoi educative speciale, printre care și infracționalitatea, victimologia sau faptul de a fi martorii unor situații ce afectează starea psihică) se recomandă participarea la diferite programe de creștere a rezilienței („tendința pe care o are un copil/adult de a-și reveni după circumstanțe sau evenimente stresante în vederea reluării activităților obișnuite” sau „adaptarea reușită după expunerea la factori de risc psihosociali sau la evenimente stresante și care implică expectația unei ușoare susceptibilități la viitori factori de stres” – conform H.G.nr.49/2011) Astfel sunt programele centrate pe stima de sine, empatie, abilități sociale, gândire critică și capacitate decizională în situații de presiune socială.

Comunicat de presă

Coordonatorul proiectului, consilier școlar Soare Iulia

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here