Ediția: Vineri 19 aprilie 2024 Nr. 6608
Ediția: Vineri 19 aprilie 2024 Nr. 6608

GALERIE FOTO: Profesori de la Cuza, la Barcelona pentru un curs de cetățenie digitală și educație media

Al doilea flux de mobilități pentru profesorii Colegiului Național Al.I.Cuza Focșani

Un al doilea grup de profesori din Colegiul Național Al.I.Cuza Focșani a participat la un curs de cetățenie digitală și educație media, derulat la Barcelona, în perioada 6-11 februarie 2023, în cadrul unui proiect finanțat prin programul Erasmus+ al Uniunii Europene.

După ce, în decembrie 2022, cinci profesori au participat la un curs despre educația globală și media, la Praga, al doilea flux de mobilități didactice din CNAIC a presupus participarea la cursul oferit de Teacher Academy a patru profesori: Director Andreea Raluca Săndulescu, Gabriela Obodariu, Claudia Antonescu și Silviu Iulian Roșca.

Cursul s-a axat pe crearea de competențe în cetățenia digitală pentru profesorii participanți în vederea promovării acesteia în rândul elevilor și părinților. Prin urmare, pe plan central s-a aflat definirea cetățeniei digitale, care presupune abilitatea de a folosi tehnologia digitală pentru a comunica bine, înțelegerea siguranței pe Internet, abilitatea de a gândi critic cu privire la conținutul online, dar și cea de a comunica în mod civilizat în spațiul virtual. S-au abordat totodată teme legate de cyberbullying, date private, amprenta digitală, toate fiind necesare în consolidarea unei cetățenii digitale.

Profesorii participanți au apreciat tematica, dar și conținutul cursului, gândindu-se la diseminarea rezultatelor pentru profesori, elevi și părinți, dar și la proiecte viitoare: ”Consider că participarea la cursul Digital Citizenship and Social media a fost o experiență extraordinară pentru că am învățat metode prin care noi, profesorii putem gestiona mai bine fenomenul de cyberbullying, din ce în mai răspândit printre elevi, întrucât aceștia petrec mult timp în spațiul media și sunt expuși la astfel de situații. Totodată am avut o colaborare foarte bună cu colegii noștri participanți din alte țări, respectiv Italia, Grecia și Olanda, cu care am decis să scriem pe viitor proiecte care să implice și elevi în aceste cursuri. Cred că și în sistemul nostru de învățământ ar trebui să existe anumite schimbări, de exemplu educația timpurie și învățământul primar ar trebui să pună un mai mare accent pe dezvoltarea armonioasă a inteligenței emoționale a copiilor raportat la informațiile teoretice, fiind perioada în care se pun bazele educației lor ca viitori cetățeni, iar acest lucru se va vedea în timp. Împreună cu colegii care au participat la acest curs, ne-am propus să concepem un ghid care să vină în ajutorul elevilor pentru identificarea și gestionarea situațiilor de bullying și cyberbulliyng.” (director Andreea Raluca Săndulescu).

Cu siguranță însă, au apreciat profesorii participanți, unele teme vor fi de mai mare interes pentru elevi decât altele: ”Cursul din Barcelona mi-a întărit convingerea că atunci când suntem online, lăsăm amprente digitale care se păstrează pe o perioadă nedeterminată. Pentru elevi este important să înțeleagă că o postare, chiar dacă este ștearsă la un moment dat, ea nu dispare, ci poate fi folosită oricând de altcineva. De asemenea, pentru cei care petrec mult timp online este important să facă deosebirea între știrile care au la bază un adevăr și cele care sunt distorsionate. Dacă un proverb spunea că o imagine face cât o mie de cuvinte, după acest curs pot afirma că o imagine poate să ascundă o mie de cuvinte” (prof. Silviu Iulian Roșca).

Dincolo de aspectele practice ale cursului, participanții au apreciat și schimbul de experiență cu colegii lor din Italia, Grecia și Olanda, plecând de la modelele de bune practici prezentate la curs: ”Sunt lucruri cunoscute, nu inventează nimeni roata la cursurile acestea, dar acest „common sense” – lucruri de bun simț, lucruri evidente și la îndemână, ne lipsesc! În teorie știm, dar practica arată că nu folosim. Mă refer la amploarea pe care a luat-o violența online, importanța amprentei digitale (tot ceea ce ai postat vreodată rămâne acolo), a agresiunii verbale (pentru că anonimatul din spatele tastaturii dă puteri nebănuite prost folosite). Cursul ne-a învățat tehnici, aplicații, exerciții practice ca să fim mai eficienți în fața elevilor și părinților pe această temă a cetățeniei digitale pentru că nu se poate să mai trăiești fără digital și nici nu vrem asta! Vrem ca elevii noștri să folosească internetul pentru a da valoare vieții, hobby-urilor, pasiunilor și timpului lor și să știe cum să se ferească de capcanele lui. Toți trebuie să fim responsabili cu tot ce scriem, trimitem online! „Verba volant, scripta manent” mai actual ca niciodată în era digitală.

O altă componentă importantă a cursurilor Erasmus este interculturalitatea. „Clasa” noastră de la Barcelona a fost formată din profesori din Italia, Grecia, Olanda și formatorul canadian stabilit de 7 ani în Spania. Un excelent prilej de a împărtăși experiența altor sisteme de educație, fiecare cu reușitele și neajunsurile lui, niciunul perfect, dar toate perfectibile! Am fost pe rând profesori și elevi unii pentru ceilalți. Nu de puține ori, discutând și ascultându-i pe colegii de curs, am realizat, pentru a câta oară oare?!, că nu lucrăm îndeajuns pentru inteligența emoțională a elevilor noștri. Ai noștri știu teoremele, știu timpurile la engleză, știu războaiele mondiale, dar se amuză când un coleg este bătut în fața lor sau nu reușesc să-și exteriorizeze emoțiile pentru că „iei bullying” dacă te arăți vulnerabil… Nu de puține ori am realizat, discutând și ascultându-i pe colegii de curs, pentru a câta oară oare!, câte s-ar putea face pentru elevii noștri dacă învățământul nu ar fi subfinanțat și dacă ar primi procentul stabilit de lege” (prof. Claudia Antonescu)

Dar dincolo de ce au putut învăța prin participarea la curs, important a fost și ce au putut transmite profesorii din CNAIC colegilor lor: ”Prezentarea Colegiului Național Al.I.Cuza, a sistemului de învățământ din România, urmată de prezentarea obiceiurilor și tradițiilor românești, a atracțiilor turistice din România și Vrancea și a ceea ce definește comunitatea locală, au fost urmărite cu interes de participanții din Grecia, Italia și Olanda, care au avut astfel prilejul să înțeleagă mai bine specificul românesc, dar să identifice și valorile comune, europene, pe care le împărtășim. Mă bucur că am avut prilejul să cunosc acolo profesori pasionați de ceea ce fac, dornici să ofere o educație cât mai axată pe nevoile elevilor lor și gata permanent să învețe lucruri noi. Noi idei de proiecte de parteneriat Erasmus + s-au născut la acest curs și asta e unul din cele mai importante realizări, pentru că din colaborare se nasc cele mai sustenabile bune practici.” ( prof. Gabriela Obodariu)

După participarea la curs, profesorii implicați vor susține activități de diseminare a rezultatelor pentru colegii lor de cancelarie și la cercurile pedagogice, dar vor realiza și activități cu părinții și elevii, urmând să se realizeze materiale didactice și ghiduri pentru părinți pe tematica cetățeniei digitale.

Comunicat de presă

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?