Peste 48 de mii de elevi vrânceni se întorc astăzi la școală. Care este situația unităților de învățământ

0
688

Începe anul școlar 2022-2023, iar în unitățile de învățământ din Vrancea sunt așteptați de astăzi 48.633 de elevi. Potrivit Inspectoratului Școlar Județean (IȘJ) Vrancea, situația pe cicluri de învățământ este următoarea: „preșcolar: 8.032; primar: 1.468; gimnazial: 12.464; liceal: 10.749; școală profesională: 998; școală profesională-învățământ dual: 10; postliceal: 1.136 și special: 596‟. În unele unități de învățământ din județ însă nu va suna clopoțelul, ci se vor auzi bormașinile pentru că respectivele școli și grădinițe sunt în plin proces de reabilitare. Copiii vor fi relocați în alte corpuri de clădiri până la finalizarea proiectelor de modernizare. 

La nivelul județului Vrancea sunt următoarele unități de învățământ aflate în proces de reabilitare: Școala Muncei – relocată la Școala Gimnazială «Neculai Jechianu» Vrâncioaia;  Grădinița Jorăști; Școala Cândești – relocată la Căminul Cultural; Școala Răchitașu – relocată la Școala Gimnazială «Simion Cristian» Andreiașu de Jos; Grădinița Nr. 3 Mărășești – relocată la Școala Gimnazială Nr. 2 Mărășești; Școala Bahnele – relocată la Școala Gimnazială «Regina Maria» Vintileasca; Grădinița Podu Nărujei – relocată la Grădinița Nr. 1 Năruja;  Grădinița Prahuda – relocată la Școala Gimnazială Paltin; Grădinița cu P.P. Nr. 16 Focșani – relocată la Grădinița cu P.P. Nr. 2 Focșani; Școala Gimnazială «Mihail Armencea» Adjud și Grădinița Nr. 1 Adjud – relocate la Școala Gimnazială «Mareșal Alexandru Averescu» Adjud”, au transmis inspectorii IȘJ Vrance,a care au mai adăugat că „nu se poate indica un termen precis de finalizare a reabilitării pentru niciuna dintre unitățile menționate‟.

Toaleta în curte, o problemă care persistă

Subiectul toaletelor în curtea școlii nu este nici nou, și nici nu pare să-și piardă din interes din moment ce în România anului 2022 încă sunt localități în care elevii nu beneficiază de grupuri sanitare aliniate la standardele europene. Potrivit site-ului edupedu.ro, „în debutul ședinței de guvern de miercuri (n.r. 31 august), cu o zi înainte de startul anului școlar 2022-2023, ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu a declarat că «trebuie să înțelegem că nu are legătură toaleta în curte cu calitatea educației, din moment ce mulți dintre noi am făcut performanță învățând în aceste școli»‟.

Premierul Nicolae Ciucă nu este de acord însă cu această declarație: „calitatea educației depinde de tot ceea ce se întâmplă, de la educația pe care o primim fiecare în familie, de la educația pe care o primim în mediul care ne desfășurăm activitatea și cel mai important de la momentul în care intrăm pe poarta școli până când venim înapoi la familie. Ca atare, ceea ce se întâmplă în interiorul unei școli reprezintă elemente de contribuție la educarea fiecăruia dintre noi. De aceea am insistat, iar timpul pe care l-am stabilit, domnul ministru s-a angajat ulterior că vine cu planul mai devreme, vreau să vină cu planul mai devreme și acest lucru nu trebuie să mai existe în România anului 2024. Mi se pare absolut incredibil, nu putem să mergem undeva să discutăm despre acest aspect al existenței grupurilor sociale în curtea școlii, fără apă curentă și fără tot ce trebuie să existe‟, a precizat prim-ministrul, potrivit edupedu.ro.

În ceea ce privește județul nostru, nu avem încă o situație a unităților de învățământ care au grupuri sanitare neconforme. Știm doar că „la acest moment, autoritățile locale lucrează la modernizarea instalațiilor sanitare din unitățile de învățământ, astfel încât anul școlar să înceapă în foarte bune condiții și din acest punct de vedere. Situația unităților care mai au toalete în curte va putea fi cunoscută după data de 10 septembrie 2022‟, potrivit IȘJ Vrancea. 

La capitulul probleme la început de an școlar, situația în Vrancea pare perfectă din moment ce reprezentanții IȘJ au transmis că „nu există probleme cu furnizarea apei potabile în nicio școală din județul Vrancea‟ iar „la acest moment, există fonduri alocate pentru plata burselor școlare. Cheltuielile pentru finanțarea de bază a unităților de învățământ sunt asigurate‟.

Module în loc de semestre, vacanță stabilită de ISJ

Noul an școlar vine la pachet cu schimbări importante. Una dintre ele se referă chiar la calendarul anului școlar 2022-2023  aprobat de Ministerul Educației pe data de 31 martie 2022, prin ordinul 3.505.  Elevii nu vor mai învăța pe semestre, ci pe module, mai exact 5, despărțite de 5 vacanțe. Iată cum este structurat anul școlar 2022—2023:

Modulul 1 – cursuri: de luni, 5 septembrie 2022, până vineri, 21 octombrie 2022; 

vacanță: de sâmbătă, 22 octombrie 2022, până duminică, 30 octombrie 2022; 

Modulul 2cursuri: de luni, 31 octombrie 2022, până joi, 22 decembrie 2022; 

vacanță: de vineri, 23 decembrie 2022, până duminică, 8 ianuarie 2023; Modulul 3 cursuri: de luni, 9 ianuarie 2023, până vineri, 3 februarie 2023, respectiv vineri, 10 februarie 2023, sau vineri, 17 februarie 2023, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, după caz; 

vacanță: o săptămână, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, în perioada 6—26 februarie 2023;

Modulul 4 cursuri: de luni, 13 februarie 2023, respectiv luni, 20 februarie 2023, sau luni, 27 februarie 2023, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, după caz, până joi, 6 aprilie 2023; 

vacanța de primăvară: de vineri, 7 aprilie 2023, până marți, 18 aprilie 2023; 

Inspectoratul Școlar Județean Vrancea a stabilit o „vacanță de schi” în perioada 20 – 26 februarie. Așadar, modulul 3 va fi în perioada – luni, 9 ianuarie – vineri, 17 februarie, iar modulul 4 – de luni, 27 februarie până joi, 6 aprilie. 

Modulul 5cursuri:de miercuri, 19 aprilie 2023, până vineri, 16 iunie 2023;  

vacanță: de sâmbătă, 17 iunie 2023, până duminică, 3 septembrie 2023.

Potrivit ordinului privind structura anului școlar 2022-2023, 

pentru clasele a XII-a zi, a XIII-a seral și frecvență redusă, anul școlar are o durată de 34 de săptămâni de cursuri și se încheie la data de 2 iunie 2023; 

pentru clasa a VIII-a, anul școlar are o durată de 35 de săptămâni de cursuri și se încheie la data de 9 iunie 2023; 

pentru clasele din învățământul liceal — filiera tehnologică, cu excepția claselor prevăzute la lit. a), pentru clasele din învățământul postliceal, cu excepția calificărilor din domeniul sănătate și asistență pedagogică, și pentru clasele din învățământul profesional, anul școlar are o durată de 37 de săptămâni de cursuri și se încheie la data de 23 iunie 2023; 

pentru clasele din învățământul postliceal, având calificări din domeniul sănătate și asistență pedagogică, durata cursurilor este cea stabilită prin planurile-cadru de învățământ în vigoare‟.

Programul național „Școala altfel” și Programul „Săptămâna verde” se desfășoară în perioada 27 februarie— 16 iunie 2023, în intervale de câte 5 zile consecutive lucrătoare, a căror planificare se află la decizia unității de învățământ. Derularea celor două programe nu se planifică în același interval de cursuri (modul de învățare). Prin excepție de la prevederile menționate mai sus, „la clasele din învățământul liceal — filiera tehnologică, din învățământul profesional și din învățământul postliceal, în perioadele dedicate programelor „Școala altfel” și „Săptămâna verde” se organizează activități de instruire practică”.

Începând cu anul școlar 2022-2023, tezele nu mai sunt obligatorii, iar elevii vor avea o singură medie la final de an. „În ce privește acordarea notelor, profesorii vor pune cel mult trei note peste numărul prevăzut pentru o materie‟, potrivit digi24.ro. Același site arată că elevii „vor beneficia de cel puțin un plan individualizat de învățare, în urma evaluărilor făcute de cadrul didactic‟. Tototdată, elevii nu vor mai putea fi exmatriculați iar „transferul la o altă unitate de învățământ se va putea face doar dacă media de admitere este egală sau mai mare decât media ultimului admis la specializarea la care se solicită transferul‟.

O altă decizie care a stârnit comentarii în rândul opiniei publice este și eliminarea mediei obținute în clasele V-VIII din calculul mediei de admitere la liceu. Potrivit agerpres.ro, „Ministerul Educaţiei şi partenerii de dialog social au agreat în şedinţa Comisiei de Dialog Social eliminarea mediei claselor V-VIII din calculul mediei de admitere la liceu începând cu anul şcolar 2022-2023, ierarhizarea urmând a se realiza doar pe baza mediei obţinute la Evaluarea naţională‟.

Cu bune și cu rele, elevii își iau la revedere de la vacanța de vară și se (re)întâlnesc astăzi cu profesorii și colegii. Monitorul de Vrancea urează tuturor succes în noul an școlar!

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here