Ediția: Sâmbătă 20 aprilie 2024 Nr. 6608
Ediția: Sâmbătă 20 aprilie 2024 Nr. 6608

Pe lângă teste, teze și evaluări naționale, elevii din 7 școli și licee din Vrancea vor susține și o testare în cadrul unui program pilot

Unii elevi din România vor participa, în ultimele două săptămâni de școală,  la un program pilot de testare standardizată care, spun decidenții din Educație, are drept scop stabilirea nivelului de competențe la finalul anului școlar. Așadar, pe lângă teste, teze și evaluări naționale susținute în această perioadă, copiii din șapte unități de învățământ din Vrancea vor trebui să participe și la acest experiment al Ministerului Educației Naționale, numit evaluare standardizată.

Potrivit edupedu.ro, aceste evaluări standardizate vor fi susținute în 329 de unități de învățământ din România și, după cum spune Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației, „eșantionul de unități de învățământ conține șapte unități în fiecare județ al țării, alese pe toate nivele valorice, pentru că nu ne dorim rezultate distorsionate‟. Potrivit sursei citate, evaluarea se va face în câte 7 unități de învățământ, din fiecare județ, „incluzând unități de învățământ cu profil pedagogic, în perioada 30 mai – 10 iunie pentru elevii claselor I – a VII-a și în perioada 30 mai – 8 iunie pentru elevii claselor a IX-a – a XI-a‟. Așadar, elevii claselor a VIII-a și a XII-a nu sunt incluși în experiment.

Cele șapte unități de învățământ din Vrancea care vor participa la acest program pilot sunt: Colegiul Național Pedagogic „Spiru Haret‟ Focșani, Școala Gimnazială „Duiliu Zamfirescu‟ Focșani, Școala Gimnazială nr. 2 Mărășești, Liceul Teoretic „Duiliu Zamfirescu‟ Odobești, Școala Gimnazială „Petre Mironescu‟ Mera, Școala Gimnazială „Alexandru Vlahuță‟ Gugești și Liceul „Simion Mehedinți‟ Vidra. 

Secretarul de stat Sorin Ion, citat de edupedu.ro, spune că „modul de aplicare a testului este total diferit de ceea ce am făcut până acum, în sensul că acest test va putea fi aplicat pe orice dispozitiv electronic, de la calculator, laptop, tabletă, telefon inteligent șamd. și nu presupune nici măcar pentru profesor un efort suplimentar, pentru că nu evaluează lucrările, ele se evaluează automat pe platformă, iar culegerea datelor e mult mai simplă, pentru că putem face analize complexe pe rezultate, pe fiecare item al testelor, astfel încât să ne fie foarte utile în scopurile pe care și le-a propus Ministerul Educației”.

Nu sunt teste PISA, nu se dau note

Prof. Natașa Simion, directorul Colegiului Național Pedagogic „Spiru Haret‟ (CNPSH) Focșani, spune că „este posibil să se facă o selecție elevilor din cadrul celor șapte unități de învățământ din județ participante”. „Spre exemplu, la testele PISA au fost aleși numai elevii eligibili între 16 și 17 ani și în ultima săptămână ne-au transmis că au selectat 48 de copii și ni s-a precizat că trebuie să fie neapărat prezenți, dacă nu, repetăm testarea. În cazul testelor standardizate, nu cred că se pune problema ca elevii noștri să lipsească în cazul în care vor fi selectați‟, spune prof. Natașa Simion.

Dacă în cazul testelor PISA, evaluarea competențelor elevilor a durat aproximativ 5 ore, spune directorul CNPSH Focșani, în cadrul acestui proiect pilot de evaluare standardizată, elevii din clasele de învățământ primar vor avea la dispoziție 30 de minute, în timp ce elevii de la clasele de învățământ gimnazial și liceal vor avea la dispoziție 60 de minute. „Notele nu vor fi trecute în catalog. Testele sunt digitalizate și este foate posibil ca elevul să primească un feedback imediat. Nu sunt note, sunt niște rapoarte narative, mai precis o diagnoză a sistemului de învățământ‟, mai spune prof. Natașa Simion. 

Iată ce prevede ordinul privind organizarea pilotării evaluării standardizate la finalul anului școlar 2021—2022: „rapoartele narative de evaluare nu se transformă în calificative/note acordate elevilor și nu pot fi utilizate în vederea evaluării activității cadrelor didactice. (3) Rapoartele narative de evaluare analizează în detaliu competențele elevilor, precizând nivelul de cunoștințe, astfel încât la nivelul Ministerului Educației să poată fi adoptată o serie de măsuri pentru îmbunătățirea performanțelor școlare‟.

Materiile pentru testare

Disciplinele la care se organizează evaluarea standardizată la finalul anului școlar 2021—2022 sunt: „a) pentru elevii claselor I—VII, limba română și matematică; b) pentru elevii claselor IX—XI, limba română și, în funcție
de filieră, profil și specializare, disciplina care se susține la examenul național de bacalaureat, ca probă obligatorie a profilului, matematică sau istorie. (2) Testele pentru evaluarea standardizată la finalul anului școlar 2021—2022 sunt construite respectând programa școlară corespunzătoare fiecărei clase/discipline menționate la alin. (1)
‟, se arată în ordin.

Același ordin prevede că „inspectoratele școlare județene/al municipiului București și unitățile de învățământ se asigură că elevii dispun de un număr suficient de dispozitive, precum: calculatoare, laptopuri, tablete sau telefoane smart, astfel încât în perioada de desfășurare a evaluării standardizate la finalul anului școlar 2021—2022 să se ofere posibilitatea fiecărui elev din clasele I—VII, respectiv IX—XI să susțină această evaluare. (3) Dispozitivele utilizate trebuie să fie conectate la rețeaua internet, să aibă un sistem de operare și un browser web. Fiecare elev trebuie să aibă acces la browserul web‟. 

Prof. Simion Natașa spune că, la nivelul CNPSH Focșani, există dispozitive necesare și asta pentru că „elevii noștri dau examenul de bacalaureat și susțin competențele digitale‟. 

Testele standardizate „sunt un instrument foarte important de detectare a pierderilor suferite în perioada crizei sanitare. Sunt instrumente care obişnuiesc profesorii, elevii şi părinţii cu acele rapoarte narative descriptive. Nu se dau note, rezultatele nu se cuantifică în note. Nu se generează ierarhizări şi clasificări nici la nivelul elevilor şi nici la nivelul şcolilor, cu atât mai puţin la nivelul profesorilor. (…) Este o cerinţă care trenează de mai bine de zece ani, aceea a nevoii de standardizare a evaluării pentru a avea rezultate comparabile, pentru că între aceste şcoli avem şi şcoli din mediul rural şi şcoli din mediul urban. Avem şi şcoli care sunt considerate bune, avem şi şcoli care sunt considerate a fi mai puţin bune‟, a declarat Sorin Cîmpeanu, ministrul Educației, citat de AGERPRES. Totodată, ministrul a mai precizat că se ia în calcul extinderea și chiar generalizarea acestui proiect, dacă el va avea succes în această primă fază. 

Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a venit cu propunerea pentru evaluarea standardizată digitală, pe care a înaintat-o companiei Brio, platformă ed-tech de măsurare a performanței educaționale. Mai multe asociații de elevi și Federația Părinților și Aparținătorilor Legali critică ordinul de ministru: “Propunerea este făcută din scurt și fără pic de consultanță, ministrul afirmând că ar „vrea să îl discutăm rapid și să-l facem operațional, rapid înseamnă ore. (..) Din declarațiile ministrului, programul pilot de evaluare standardizată se va realiza printr-un “parteneriat”, fără desfășurarea unei licitații publice. Mai mult, în acest context, putem ridica mai multe semne de întrebare cu privire la “reformele” pe care Ministerul le face pe fugă: Vor fi aceste teste în concordanță cu programa școlară? 

Va putea obține firma datele elevilor? Cât vor costa aceste teste și cine le va plăti?  Sunt aceste teste avizate de Ministerul Educației?”, se arată în comunicatul transmis edupedu.ro.

Ordinul privind organizarea pilotării evaluării standardizate la finalul anului școlar 2021—2022 poate fi accesat prin link-ul – https://bit.ly/3Njmzf2 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?