Ediția: Joi 25 aprilie 2024 Nr. 6612
Ediția: Joi 25 aprilie 2024 Nr. 6612

Buzău: Proiectul pilot ”Clase de inspiraţie finlandeză” – un model pentru reformarea sistemului educaţional românesc

Proiectul pilot „Clase de inspiraţie finlandeză”, derulat în premieră naţională în 15 unităţi de învăţământ din municipiul Buzău, a fost evaluat miercuri, la un an de la implementare, în prezenţa reprezentanţilor Ministerului Educaţiei Naţionale şi ai Ambasadei Finlandei în România.

Programul a oferit posibilitatea unui număr de peste 2.000 de copii din şase şcoli primare şi 9 grădiniţe din sistemul public de învăţământ, precum şi unui număr de 24 de învăţători şi 31 de educatori să experimenteze pedagogia alternativă finlandeză, sistemul educaţional din această ţară fiind considerat cel mai performant din lume.

Primarul Constantin Toma a declarat că ideea implementării acestui proiect a pornit de la necesitatea dezvoltării şi modernizării sistemului educaţional, menţionând că şi-ar dori ca acesta să fie extins la nivelul întregului municipiu şi, totodată, să reprezinte o sursă de inspiraţie şi pentru alte localităţi din ţară. „Oricât de multe străzi am asfalta şi oricât de multe şantiere am avea în Buzău, fără a ne dezvolta educaţia nu vom avea nicio şansă (…) Educaţia şi cultura sunt doi dintre pilonii dezvoltării unei comunităţi (…) Am fost personal în Finlanda pentru că mi-a plăcut ce au făcut în ultimii zeci de ani pe educaţie, dar nu numai în Finlanda, pentru că ei au creat un curent mondial legat de îmbunătăţirea educaţiei. Înainte de COVID-19 am trimis o delegaţie de la Buzău în Finlanda (…), la unul dintre cele mai mari târguri de educaţie din Europa, iar feedback-ul a fost extraordinar şi atunci am avut curaj, aş putea spune, să iniţiem această premieră naţională legată de îmbunătăţirea educaţiei”, a declarat Toma.

El a subliniat că este o premieră în sistemul public de învăţământ din România faptul că un oraş şi-a propus să creeze clase de inspiraţie finlandeză, dar nu una-două, ci în 15 şcoli deodată. „Dorim să continuăm acest proces şi, în câţiva ani, toţi copiii de la grădiniţă până la clasa a VIII-a să fie prinşi în sistemul de inspiraţie finlandeză. Cred că acesta este viitorul, pentru că este inacceptabil pentru mine ca român ca la acele celebre teste PISA unul din doi copii să nu înţeleagă ce citeşte şi să nu ştie socoteli de aritmetică simple (…) Sperăm că vom putea schimba ceva aici la Buzău (…) şi, de ce nu, acest sistem să aibă o anvergură naţională (…) Cred că prin acest proiect s-a făcut un pas foarte important pentru Buzău şi şi pentru România”, a mai afirmat primarul Constantin Toma.

Ambasadorul Finlandei în România, Marjut Akola, a apreciat implicarea cadrelor didactice şi specialiştilor din cele două ţări, precum şi susţinerea autorităţilor locale pentru implementarea proiectului, evidenţiind faptul că acesta a continuat în pofida celor doi ani pe pandemie. „Trăim vremuri foarte volatile şi este din nou foarte, foarte de apreciat că reuşim să mergem înainte în pofida acestor vremuri provocatoare (…) Încă o situaţie foarte, foarte rea pe care vreau să o menţionez, care s-a întâmplat în februarie, pe 24 februarie, a fost ca Rusia să declare un război împotriva unei ţări independente şi suverane, Ucraina şi cine ar fi crezut, cu un an în urmă, că acest lucru s-ar fi putut întâmpla astăzi – încă un război în Europa. Nici măcar copiii nu pot scăpa unui război şi cum putem scăpa de un război hibrid, unde suntem bombardaţi zilnic şi constant de ştiri false şi informaţii eronate venite pe căi sociale, iar copiii sunt mai mult ca niciodată prezenţi în media socială. Educaţia a fost şi sigur va rămâne în continuare singura metodă cu adevărat viabilă prin care să clădim încredere, rezilienţă şi mai multă putere societală. Este acum nevoie, mai mult ca niciodată, să clădim sustenabilitate şi învăţare pe toată durata vieţii, să clădim în copii abilităţi de comunicare, abilităţi emoţionale şi de empatie şi de a putea să treacă peste aceste momente dificile. Aceste chestiuni sunt în miezul acestui program”, a declarat ambasadorul Finlandei la Bucureşti.

Dascălii implicaţi în acest proiect pilot au declarat că modelele de bună practică preluate din Finlanda au contribuit la îmbunătăţirea „stării de bine” a copiilor şi cadrelor didactice, iar capacitatea de învăţare s-a îmbunătăţit, crescând performanţele la nivelul claselor şi grupelor. Copiii au fost stimulaţi să îşi dezvolte creativitatea, curiozitatea şi gândirea critică, să dobândească noi deprinderi şi abilităţi, au fost încurajaţi să îşi exprime opiniile şi să devină dezinvolţi, întregul proces educativ desfăşurându-se într-o atmosferă relaxantă, calmă şi prietenoasă.

La eveniment au mai fost prezenţi, printre alţii, reprezentanţi ai Ministerului Educaţiei din România, preşedintele Comisiei pentru Învăţământ din Camera Deputaţilor, Natalia Intontero, experţi străini şi cadre didactice implicate în acest proiect desfăşurat sub patronajul Ambasadei Finlandei şi coordonat de Primăria Municipiului Buzău şi Centrul Cultural şi Educaţional ,”Alexandru Marghiloman”. 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?