Ediția: Joi 25 aprilie 2024 Nr. 6612
Ediția: Joi 25 aprilie 2024 Nr. 6612

Protoiereul Aurel Boțan: Prin post, omul își slăbește puțin puterea trupului ca să-și întărească sufletul

La data de 15 noiembrie, conform calendarului creștin-ortodox, a început postul Crăciunului. Am stat de vorbă cu pr. Aurel Boțan, protoiereu al Protoieriei Focșani I, și parohul Bisericii „Sfântul Nicolae‟- Vechi din Focșani, pentru a afla ce înseamnă de fapt postul și ce ar trebui să facem în această perioadă. „Postul Nașterii Mântuitorului Iisus Hristos este primul din anul bisericesc și ultimul din anul civil, pentru că anul bisericesc începe la data de 1 septembrie, iar cel civil începe la 1 ianuarie și se termină la 31 decembrie. Postul Crăciunului este al doilea post ca importanță și ca mărime din cursul anului bisericesc. Celelalte posturi de peste an sunt: postul Învierii Mântuitorului Iisus Hristos, postul Sfinților Apostoli Petru și Pavel și postul Sfintei Marii. Totodată, sunt și celelalte zile de post de miercuri și vineri de peste an, și mai avem încă trei zile de post: Ajunul Bobotezei, Tăierea capului Sfântului Ioan Botezătorul și Ziua Crucii‟, spune pr. Aurel Boțan.

Începând cu secolul al XII-lea, durata postului Crăciunului a fost fixată la 40 de zile, și asta pentru că înainte de această perioadă, postul dura fie 6, 7 sau 40 de zile, iar Boboteaza și Crăciunul erau sărbătorite în aceeași zi, pe 6 ianuarie. „Începând cu secolul al IV-lea s-a stabilit ca zi de prăznuire a Crăciunului data de 25 decembrie, luându-se în calcul recensământul despre care se vorbește în Evanghelia Sfântului Evanghelist Luca. Atunci s-a socotit că 25 decembrie este data nașterii Mântuitorului Iisus Hristos. În secolul al XII-lea, postul Crăciunului este stabilit de la 15 noiembrie până pe 24 decembrie inclusiv‟, explică pr. Aurel Boțan. Aceste 40 de zile de post și rugăciune reprezintă o pregătire spirituală pentru primirea Mântuitorului Iisus Hristos în sufletul nostru. De ce sunt 40 de zile, ne explică tot părintele. „Pentru că s-a făcut o analogie între acest post și postul Proorocului Moise care, înainte de a primi Tablele Legii de pe Muntele Sinai cu cele 10 porunci (Decalogul), a ținut 40 de zile post‟.

Postul nu este dietă!

Postul este o perioadă de pregătire atât a trupului, cât mai ales a sufletului, în vederea așteptării unei sărbători. „Mulți și-l asumă ca fiind o dietă. Postul nu este o dietă alimentară. Postul alimentar vine să ajute postul duhovnicesc. Această perioadă de post este o încercare și o limitare a propriilor pofte; o înfrânare a tuturor pornirilor trupești și sufletești, pentru că postul se referă, în primul și în primul rând la suflet. În perioada postului, creștinul trebuie să se aplece mai mult spre cele duhovnicești. Postul trebuie ținut și asumat. Mântuitorul Iisus Histos îi certa de fiecare dată pe farisei pentru că, în zilele de post pe care le țineau în legea lui Moise, fariseii ieșeau în piețe, își puneau cenușă în cap și astfel se arătau oamenilor că postesc‟, spune pr. Aurel Boțan.

Din punct de vedere alimentar, postul Crăciunului este destul de permisiv, și asta pentru că avem mai multe zile cu dezlegare la pește. Pr. Aurel Boțan explică faptul că în zilele de luni, miercuri și vineri se ține un post aspru, față de zilele de marți și joi când este dezlegare la untdelem și vin. Începând cu duminica Ovideniei (21 noiembrie) și până la sărbătoarea Sfântului Ignatie Teoforul (20 decembrie), în toate sâmbetele și duminicile este dezlegare la pește. Zilele de dezlegare la pește nu sunt puse aleatoriu, ci sunt determinate de cărțile de cult din cele mai vechi secole, iar credincioșii pot afla care sunt aceste zile consultând calendarul creștin-ortodox al Arhiepiscopiei Buzăului și Vrancei. În ceea ce privește dezlegarea la lactate, pr. Aurel Boțan spune că „ nu este un lucru prevăzut în rânduielile tipiconale. Regula respectivă se aplică celor care au un duhovnic și se spovedesc, duhovnicul fiind cel în măsură să stabilească dacă acea persoană primește dezlegare sau nu‟.

Postul Crăciunului este un post al darurilor‟

În loc să dăm fuga la cumpărături, căutând în disperare alimente care să substituie carnea sau lactatele, și care să ne facă postul mai ușor de îndurat, ar fi bine să ne preocupăm mai mult de sufletul nostru. Cum?! Prin rugăciune și prin împlinirea faptelor bune. „Poporul român a postit sute, poate chiar mii de ani cu alimentele pe care le-a avut la îndemână. În timpul postului, alimentația trebuie să fie una echilibrată. În ceea ce privește fructele de mare, rânduielile bisericești nu prevăd dacă acestea pot sau nu fi consumate în timpul postului‟, spune pr. Aurel Boțan, care este de părere că „postul Crăciunului este un post al darurilor‟, în care ar trebui să fim atenți și la nevoile celor din jurul nostru. Ce nu ar trebui să facem în perioada postului?! Să ne preocupăm mai mult de cele lumești, decât de cele sufletești.

Mai mult ca oricând, în această perioadă preoții ne îndeamnă să mergem la biserică și să nu trecem cu vederea rugăciunile individuale. „Omul trebuie să înțeleagă faptul că, prin post, își slăbește puțin puterea trupului ca să-și întărească sufletul. Și, încă o dată spunem: postul alimentar trebuie să fie un ajutor pentru sporirea duhovnicească și sufletească. Scopul postului este acela de a ne readuce în starea de împăcare cu Dumnezeu, iar acest lucru se face prin Taina Spovedaniei și, acolo unde este dezlegare, prin Taina Împărtășaniei‟, spune pr. Aurel Boțan. Cu alte cuvinte, grija cumpărăturilor, a curățeniei și a pregătirii mesei de Crăciun nu ar trebui să ne împiedice să ajungem la timp la spovedanie. De reținut că, în această perioadă, fiecare preot își va stabili un program de spovedit și împărtășit pe care-l va aduce la cunoștință credincioșilor.

Iată calendarul sărbătorilor care vor debuta începând cu 25 decembrie, și până la 7 ianuarie: 25 decembrie – Nașterea Domnului (Crăciunul); 26 decembrie – Soborul Maicii Domnului (A doua zi de Crăciun); 27 decembrie – Sfântul Arhidiacon Ștefan, primul mucenic al bisericii (A treia zi de Crăciun); 1 ianuarie – Praznicul Tăierii Împrejur a Mântuitorului; 6 ianuarie – Boboteaza și 7 ianuarie – Sfântul Ioan Botezătorul.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?