Ediția: Joi 25 aprilie 2024 Nr. 6612
Ediția: Joi 25 aprilie 2024 Nr. 6612

Se scumpesc înmormântările și divorțurile. Taxele și impozitele locale pentru anul 2022 vor fi majorate cu rata inflației

Taxele și impozitele locale pentru anul 2022 vor fi majorate la nivelul municipiului Focșani cu 2,6%, rata inflației pentru anul 2020. Proiectul de hotărâre privind stabilirea nivelurilor pentru valorile impozabile, impozitelor și taxelor locale și alte taxe asimilate acestora, precum și amenzilor aplicabile în anul fiscal 2022 a fost lansat în dezbatere publică și poate fi consultat pe pagina de internet a municipalității. Persoanele interesate pot trimite propuneri, sugestii, opinii referitoare la acest proiect de act normativ până la data de 22 noiembrie.

Proiectul de act normativ cuprinde toate modificările care sunt aduse la taxele și impozitele locale, aplicabile din 2022. În unele cazuri această creștere înseamnă un plus de un leu sau câteva zeci de lei, în cazul taxelor de ordinul sutelor de lei.

De exemplu, taxa pentru săparea unei gropi la cimitir crește de la 400 la 410 lei/groapă. La fel, la cimitir, taxa concesiune pentru 7 ani crește la 390 lei, taxa concesiune pentru 25 ani ajunge la 1.114 lei. Se scumpește și divorțul pe cale administrativă, unde taxa pentru constatarea desfacerii căsătoriei prin acordul soților de către ofițerul de stare civilă din cadrul SPCLEP Focșani va fi 836 lei, față de 815 lei în prezent. Se scumpește cu un leu și taxa de gloabă pentru bovine și cabaline, care va fi de 30 lei și respectiv 23 lei. „Rata inflației pentru anul 2020, comunicată pe site-ul oficial al Ministerului Finanțelor Publice și al Ministerului Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administratiei (http://www.mdrap.ro/administratie/politici-fiscale) este 2.6%, propunem ca impozitele și taxele locale pe anul 2022 să fie indexate cu această cotă, cu excepția taxelor judiciare de timbru și a autoturismelor de transport de marfă cu masa totală autorizată egală sau mai mare de 12 tone, a căror valoare se stabilește prin indexarea anuală în funcţie de rata de schimb a monedei euro în vigoare în prima zi lucrătoare a lunii octombrie a fiecărui an şi publicată în Jurnalul Uniunii Europene şi de nivelurile minime prevăzute în Directiva 1999/62/CE de aplicare la vehiculele grele de marfă pentru utilizarea anumitor infrastructuri”, se arată în raportul semnat de viceprimarul Alexandra Tătaru.

Facilitățile fiscale vor fi acordate în baza procedurilor aprobate de către consiliul

local. Pentru anul următor se mențin termenele de plată a impozitelor locale dar și bonificațiile acordate pentru plata cu anticipație a impozitelor. Astfel, impozitul pe clădiri, impozitul pe teren, impozitul pentru mijloace de transport se plătesc anual, în două rate egale, până la datele de 31 martie şi 30 septembrie, inclusiv. Impozitul anual pe clădiri, impozitul pe teren, impozitul pentru mijloace de transport datorat aceluiaşi buget local de către contribuabili, persoane fizice sau juridice, de până la 50 lei inclusiv, se plătesc integral până la primul termen de plată.

În cazul terenurilor care fac obiectul unor contracte de concesiune, închiriere,

administrare sau folosinţă ce se referă la perioade mai mari de o lună, taxa pe teren se

stabileşte proporţional cu numărul de luni pentru care este constituit dreptul de concesiune, închiriere, administrare ori folosinţă. Pentru fracţiunile mai mici de o lună, taxa se calculează proporţional cu numărul de zile din luna respectivă. Pentru plata cu anticipaţie a impozitului/taxei pe clădiri, impozitului/taxei pe teren, impozitului pentru mijloace de transport datorat pentru întregul an, de către contribuabili, până la data de 31 martie a anului respectiv, se acordă o bonificaţie de 10% pentru persoanele fizice si

de 5% pentru persoanele juridice.

Taxe pentru eliberarea în regim de urgență a documentelor de urbanism

Eliberarea diverselor documente de urbanism poate fi realizată în regim de urgență și contra unor taxe consistente. Astfel, potrivit proiectul de hotărâre sunt stabilite mai multe taxe, respectiv :

Taxa pentru avizarea certificatului de urbanism de către comisia de urbanism şi amenajarea teritoriului, de către primari sau de structurile de specialitate din cadrul consiliului judeţean se stabileşte în sumă de 50 lei.

Taxa pentru eliberarea certificatului de urbanism în regim de urgență (în termen de 5 zile lucrătoare de la data depunerii cererii) este în sumă de 279 lei la care se adaugă contravaloarea taxei pentru eliberarea certificatului de urbanism.

Taxa pentru eliberarea autorizaţiei de construire în regim de urgenţă (în termen de 7 zile lucrătoare de la data depunerii cererii) pentru lucrări de împrejmuire, anexe gospodărești, extinderi rețele, este în sumă de 300 lei la care se adaugă contravaloarea taxei pentru eliberarea autorizației de construire.

Taxa pentru eliberarea autorizaţiei de construire în regim de urgenţă ( în termen de 7 zile lucrătoare de la data depunerii cererii) pentru locuințe, anexe a exploatațiilor agricole și spații comerciale până în 100 mp, lucrări de amenajare, consolidări, extinderi, este în sumă de 700 lei la care se adaugă contravaloarea taxei pentru eliberarea autorizației de construire.

Taxa pentru eliberarea autorizaţiei de construire în regim de urgenţă ( în termen de 7 zile lucrătoare de la data depunerii cererii) pentru proiecte rezidențiale (construire de locuințe) și nerezidențiale ce depășesc suprafața de 100 mp, este în sumă de 2000 lei la care se adaugă contravaloarea taxei pentru eliberarea autorizației de construire .

Discuții pentru o taxă de salubrizare stradală

La fel ca în ultimii ani, consilierii locali vor trebui să decidă dacă vor aproba instituirea unei taxe de salubrizare stradală, prin care să fie acoperite cheltuielile cu curățarea străzilor și trotuarelor din municipiu. În raportul atașat proiectului de hotărâre se menționează că această obligație a fost instituită în urma unui audit financiar realizat la Primărie de către Camera de Conturi Vrancea pentru perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2017. „În urma auditului efectuat, prin Decizia nr 6/2018, s- a constatat că la nivelul municipiului, deși au fost întreprinse demersuri legale, acestea nu au fost finalizate și astfel ”nu a fost instituită o taxă specială pentru asigurarea finanțării serviciului de salubrizare, conform prevederilor legale”. Prin aceeași decizie, a fost instituită obligația municipalității pentru „realizarea demersurilor necesare, în scopul identificării resurselor prevăzute de lege, pentru acoperirea integrală a cheltuielilor efectuate pentru întreținerea și funcționarea serviciului public de salubrizare”, cu termen de realizare 31.12.2018. Astfel, este necesară instituirea și încasarea taxei de salubrizare stradală pentru toți utilizatorii serviciului, persoane fizice și juridice, de către Serviciul de impozite și taxe locale, pe baza unui regulament. Fundamentarea taxei de salubrizare stradală trebuie să aibă la bază costurile privind salubrizarea stradală aferente anului 2021”, se arată în raportul proiectului de hotărâre.

În ultimii ani, consilierii locali s-au prevalat de prevederile legii salubrizării 101 din 2006 în care se prevede că de la bugetul local se pot acoperi, prin subvenții, costurile de operare a sistemelor de salubrizare și nu au fost de acord cu introducerea acestei taxe. Reprezentanții Primăriei menționează că, în 2016, a fost instituită taxa specială pentru colectarea separată și transportul separat al deșeurilor municipale și al deșeurilor similare, pentru toate persoanele fizice și juridice care dețin clădiri sau terenuri în proprietate, chirie, folosință care nu au încheiat contract cu operatorul de salubritate, dar beneficiază de aceste servicii. „Nivelul taxei speciale de salubritate este de 16,37 lei/persoană/lună pentru persoane fizice și de 4,28 lei/m.p./lună pentru persoane juridice”, se arată în raport.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?