Ediția: Sâmbătă 20 aprilie 2024 Nr. 6608

Liceenii din Arhiepiscopia Buzăului și Vrancei, patru zile de poveste prin Țara Moților

Arhiepiscopia Buzăului și Vrancei, prin Sectorul cultural-educațional, a organizat, în perioada 19 – 22 august 2021, o tabără în Țara Moților, cunoscută și ca „Țara de Piatră”, o regiune etnogeografică situată în Munții Apuseni, pe bazinul superior al râurilor Arieș și Crișul Alb. Beneficiari au fost 21 de elevi de la Seminarul Teologic Ortodox „Chesarie Episcopul” din Buzău și de la alte licee buzoiene și vrâncene, cu rezultate deosebite la învățătură și la concursurile școlare, alături de 2 însoțitori. Pe parcursul celor patru zile s-au desfășurat o serie de activități interactive, precum vizitarea unor cetăți, castele și mănăstiri sau parcurgerea unor trasee montane, cu scopul de a-i apropia mai mult pe tineri de natură și de a le îmbogăți cunoștințele de istorie, geografie, dar și despre valorile spirituale și tradiționale românești.

Primul popas pe care l-am făcut joi, 19 august, în călătoria noastră spre inima Munților Apuseni, a fost la Peștera Ialomiței, cel mai important obiectiv turistic din Munții Bucegi și unul dintre cele mai vizitate din județul Dâmbovița. Chiar la intrarea în peșteră, se află Mănăstirea Ialomiței, ctitorită de voievodul Țării Românești, Mihnea cel Rău, în secolul al XVI-lea. Cu ajutorul trenulețului, situat la poalele străvechiul Oraș al Rozelor, am mers după aceea la unul dintre cele mai frumoase și mai vizitate monumente din județul Brașov, cetatea Râșnov, ridicată, în Evul Mediu, de locuitorii Râșnovului, cu scopul de a se adăposti și apăra în vremurile invaziilor vrăjmașe. Sub un deal de la poalele Munților Făgăraș, am descoperit un loc deosebit, și anume Mănăstirea rupestră de la Șinca Veche, care a fost săpată în stâncă, în jurul anului 1700, atunci când s-a început persecutarea creștinilor ortodocși din Transilvania. Aici, am participat la slujba Vecerniei de la Paraclisul „Sfântul Ierarh Nectarie”, care adăpostește o părticică din moaștele Sfântului Nectarie, alături de un mic fragment din lemnul Sfintei Cruci și alte sfinte moaște.

A doua zi dimineață, vineri, 20 august, am vizitat Castelul Hunedoarei, numit și „Castelul Corvinilor” sau „al Corvineștilor”. Acest monument architectural, ce datează din secolul al XIV-lea, este reprezentativ pentru arta feudală gotică din Europa și a fost construit pe locul unui vechi castru roman. Am ajuns apoi într-una dintre cele mai frumoase zone turistice din România – Parcul Național din Munții Apuseni, unde am vizitat Peștera Urșilor, prima peșteră din România amenajată la standardele turismului modern, descoperită întâmplător, în anul 1975, de Traian Curta, în cariera de calcar de la Chișcău. Drumul nostru a continuat sâmbătă, 21 august, până la cel mai mare ghețar subteran din țară, Ghețarul Scărișoara – monument al naturii, din comuna Gârda de Sus, situat la 1.165 de metri altitudine. În apropiere, pe Valea Ordâncușei, am vizitat Peștera „Poarta lui Ionele”, o rezervație speologică inclusă în circuitul turistic, după care am admirat priveliștea magnifică a Cheilor Ordâncușei, un traseu săpat între stânci năpădite de vegetație, presărat cu mici cascade înspumate.

Casa Memorială Avram Iancu, construită cu 200 de ani în urmă – cu grinzi masive de brad și acoperiș țuguiat foarte înalt –, ne-a amintit de viața moților din vremurile trecute și a „Crăișorului Munților”, așa cum este numit Avram Iancu. Pentru locuitorii Munților Apuseni el nu a murit, ci este viu în fiecare susur de izvor, în suspinul vântului, în culoarea azurie a cerului, în ochii puri și blânzi ai fiilor de moți. În comuna lui Avram Iancu, chiar lângă Dealul cu Melci, am descoperit o altă minune a naturii, Cascada Pișoaia, cunoscută și sub numele de „Cascada Miresii”, care se întinde pe o suprafață de 2,5 hectare, fiind declarată rezervație peisagistică. Aflată într-o pădure superbă de fag, căderea de apă de la 25 de metri se revarsă peste o stâncă formată din calcare cristaline, coborând ușor la vale în terase, peste rocă și mușchi, așa încât imaginea de ansamblu este una spectaculoasă. A urmat un popas duhovnicesc la Catedrala Încoronării din Alba Iulia – primul lăcaș de cult important construit în Transilvania după Unirea din 1918. Lăcașul de închinare ortodox a fost ridicat special pentru încoronarea Regilor României Mari, Ferdinand și Maria, în data de 15 octombrie 1922. Cu toții ne-am convins că Alba Iulia este un adevărat centru spiritual și cultural al românilor de pretutindeni, unul dintre cele mai frumoase și mai interesante orașe din România.

În dimineața zilei de duminică, 22 august, am participat la Sfânta Liturghie de la Mănăstirea Cârțișoara din județul Sibiu, atestată în jurul anului 1400, cu prilejul unor danii făcute de domnitorul Mircea cel Bătrân. Transfăgărășanul, fascinantul drum care străbate Munții Făgăraș, cu ale sale serpentine năucitoare, ne-a făcut sufletul să tresalte de emoție și de bucurie. Peisajul unic, în care natura poate fi surprinsă în cele mai spectaculoase ipostaze, atinge maximul de altitudine la Lacul Bâlea, un lac glaciar superb, dispus într-o depresiune mărginită de formațiuni muntoase gigantice, lung de 360 de metri și adânc de 11 metri. Din itinerariul nostru nu putea lipsi Barajul Vidraru, inaugurat în anul 1966, cu o înălțime de 166 de metri, fiind cel mai înalt baraj din țara noastră și, totodată, cel mai mare baraj în formă de arc de la noi.

Ultimul popas a fost la Mănăstirea Curtea de Argeș, ctitorită de Sfântul Voievod Neagoe Basarab, între anii 1512-1517, unde ne-am închinat la racla cu moaștele Sfintei Mucenițe Filofteia. Toți participanții au trimis mesaje de mulțumire pentru acest dar al Eparhiei noastre, mărturisind că experiența a fost unică și că amintirile adunate sunt de neprețuit: „Sunt nespus de bucuroasă și onorată că v-am însoțit în această tabără de vară, propusă de Sectorul cultural-educațional al Arhiepiscopiei Buzăului și Vrancei. Am cunoscut un MONOM SPECIAL, care-mi va rămâne la suflet, 21 de tineri frumoși și entuziaști, iubitori de natură, cu abilități artistice deosebite, cu dorință mare de cunoaștere și socializare, după o lungă perioadă de școală online în pandemie” (Prof. Matei Roxana Carmen, Școala Gimnazială nr. 7 din Buzău). „A fost o tabără specială și spun acest lucru datorită oamenilor speciali cu care am împărțit aceste zile minunate. Întregul traseu a fost unul foarte bine structurat, de la cele mai reci și uimitoare peșteri, fiecare cu legendele specifice, până la mărețele castele din această zonă (Cetatea Râșnov, Castelul Corvinilor), martore a zeci, poate sute de evenimente istorice. Vă mulțumesc din suflet pentru invitație și pentru că mi-ați oferit această șansă, de a descoperi lucruri noi, de a socializa și de a lega prietenii cu acești oameni minunați!” (Teodor Nistoroiu, clasa a XI-a, Seminarul Teologic Ortodox „Chesarie Episcopul” din Buzău).

Dau slavă Bunului Dumnezeu pentru că ne-a purtat de grijă în această binecuvântată călătorie! În aceste zile, am trăit sentimentul fericirii la maximum, pentru că am cunoscut oameni minunați și pentru că am avut ocazia de a descoperi, alături de dumneavoastră, bogățiile României noastre dragi. Totul a fost precum un vis frumos. Nădăjduiesc ca ne vom reîntâlni cu toții, cu aceeași bucurie pe care am purtat-o în aceste zile în suflet. HRISTOS ÎN MIJLOCUL NOSTRU! ESTE ȘI VA FI!” (Alexandra Burlacu, clasa a XI-a, Colegiul Național Pedagogic „Spiru Haret” din Buzău). „Astăzi, mă gândesc la clipele de sublimă fericire pe care le-am trăit de-a lungul celor patru zile împreună. În această călătorie am descoperit prietenia, bucuria autentică, dar și măreția naturii, coborând în peșterile întunecate, urcând la cascadă sau parcurgând traseul Transfăgărășan. Apusenii rămân pentru mine munți la altitudinile cărora am simțit că pot atinge raiul și meleaguri unde am avut parte de cele mai frumoase experiențe alături de voi, oameni minunați. Sunt onorată că v-am cunoscut!” (Daria-Andreea Croitoru, clasa a XII-a, Colegiul Național „Al. I. Cuza” din Focșani). „Cu greu îmi pot alege cuvintele pentru a creiona multitudinea de sentimente pe care le-am trăit în prima tabără din viața mea. Mă bucur că această experiență am putut să o clădesc, cu voia lui Dumnezeu, împreună cu dumneavoastră, sub tutela Arhiepiscopiei Buzăului și Vrancei. Am fost în locuri nemaivăzute de mine, Munții Apuseni sau Țara Moților. Datorită acestei călătorii, am decis să devin ghidul familiei mele pentru acel colț de rai al țării. Sunt recunoscător Lui Dumnezeu și celor care au contribuit la realizarea acestui proiect frumos. Îmi doresc să ne reîntâlnim în aceeași formulă, dar în alt loc al țării. Sunteți minunați!” (David Vîlcu, clasa a XI-a, Seminarul Teologic Ortodox „Chesarie Episcopul” din Buzău).

Oare unde putem găsi mai multă bucurie decât în sânul Bisericii? Biserica este comuniune. Întocmai și noi, un grup de tineri liceeni din Arhiepiscopia Buzăului și Vrancei, ne-am putut bucura de patru zile de poveste prin Țara Moților. Am călătorit într-o permanentă cântare și încântare, am fost curioși și profund impresionați, am trăit fiecare clipă la cote maxime. Entuziasmul și interesul au pus stăpânire pe fiecare dintre noi, întrucât urma să vedem locuri noi, pline de istorie sau ingeniozitate naturală. Cu fiecare prim pas pe care îl făceam într-o peșteră nevăzută până atunci, bătăile inimii sporeau, pentru ca, mai apoi, la ieșire, să îmi dau seama că așteptările nu numai că au fost atinse, ci au fost cu mult depășite. Timp de patru zile, am trăit autentic. Ne-am bucurat de peisajele minunate ale României, de gustul aparte al plăcintelor ardelenești, de locurile inedite pe care le-am vizitat. Mai mult decât atât, excursia la care am luat parte ne-a oferit ocazia să intrăm în contact cu oameni buni și primitori, să legăm prietenii și să apreciem frumosul. Au fost zile pline de încărcătură emoțională, am creat amintiri ce vor rămâne permanent în inima mea, cu nădejdea de a mai putea trăi astfel de momente în viitor” (Ioana Sânziana Rotărescu, clasa a XII-a, Colegiul Național „Bogdan Petriceicu Hasdeu” din Buzău). „Călătoria în Munții Apuseni nu a constituit doar vizitarea atracțiilor turistice din zonă, ci și cunoașterea unor persoane noi, deosebite, pline de viață, cu care am legat prietenii, am cântat și am dansat, pe parcursul acestor zile ce au trecut cu repeziciune, lăsând în urmă numai întâmplări pe care mi le voi aminti cu drag. Îmi doresc din tot sufletul ca Bunul Dumnezeu, prin marea Sa iubire față de oameni, să lucreze, în scopul creării și altor astfel de oportunități, care au menirea de a ne aduce împreună” (Valeria-Mihaela Țucă, clasa a XII-a, Colegiul Economic „Mihail Kogălniceanu” din Focșani).

Pr. Insp. Dan Necula, Biroul Catehizare, învățământ și activități cu tineretul

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?