Inspectoratul Școlar Județean (IȘJ) Vrancea a transmis la Ministerul Educației Naționale (MEN) planul de școlarizare pentru clasa a IX-a, în anul școlar 2019-2020. Trebuie spus că la nivelul clasei a VIII-a sunt 3.111 elevi în Vrancea, iar IȘJ a solicitat maximul de clase.
Astfel, pentru anul școlar 2019-2020 IȘJ a solicitat 93 de clase pentru învățământul liceal, față de 89 de clase câte s-au realizat în acest an școlar, din care 39 de clase pentru învățământul teoretic, față de 38 câte sunt în prezent. La învățământul tehnologic sunt 43 de clase și s-au propus 46, iar pentru învățământul vocational s-au solicitat opt clase, câte s-au realizat și în acest an școlar. Pentru învățământul seral s-au propus șase clase, față de cinci câte sunt în prezent. În județul Vrancea mai există și o clasă de învățământ cu frecvență redusă, la Liceul din Vidra, care a fost solicitată să funcționeze și în anul școlar următor. Pentru învățământul profesional s-au solicitat 17 clase, față de 12 câte s-au realizat în acest an școlar.
Conducerea IȘJ are prevăzute în planul de școlarizare și clase pentru programul ”A doua șansă”. Pentru acest tip de învățământ s-a propus înființarea a 7 clase pentru învățământul primar, pentru 280 de persoane, și 14 clase, pentru un număr de 296 de elevi, la fel ca și în prezent de altfel, pentru învățământul gimnazial. Rămâne de văzut dacă Ministerul va și aproba solicitările Inspectoartului Școlar. Asta pentru că trebuie avut în vedere faptul că populația școlară de pe Valea Râmnicului optează pentru continuarea studiilor liceale sau profesionale la licee din Râmnicu Sărat, iar elevii din zona de nord a județului optează pentru unități de învățământ din localitățile Podul Turcului, Sascut sau chiar Bacău, în județul Bacău.
Reamintim că numărul de locuri din planul de școlarizare aprobat pentru anul școlar 2018-2019 a fost de 496 în învățământul profesional, din care s-au ocupat 308, restul de 188 rămânând neocupate. Chiar și în condițiile în care în România învățământul de stat obligatoriu este de 10 clase, tot mai multe familii aleg să își lase copiii la muncă și nu îi încurajează să învețe, pentru a avea o calificare în munca pe care o prestează. Mai mult decât atât, deși meseriile sunt tot mai căutate pe piața muncii atât locale cât și naționale, tinerii nu se îndreaptă către școli profesionale, cei care vor să urmeze o școală se înscriu la liceu, chiar dacă cei mai mulți dintre ei nu reușesc să-l și termine, iar cei care reușesc nu obțin întotdeauna diploma de bacalaureat.