Ziua Automobilistului este sărbătorită la 5 aprilie, dată ce marchează înființarea, la 5 aprilie 1904, a Automobil Clubului Român, de către un grup de automobiliști amatori, constituiți în Adunarea Generală. Întrunirea a avut loc la Hotel Bulevard din București. Automobil Clubul Român se înscrie în analele mondiale printre primele 10 cluburi centenare din Europa și printre primele 14 cluburi centenare din lume, potrivit site-ului oficial http://www.acr.ro/.
Clubul a pus, imediat după creare, bazele mișcării automobilistice din țara noastră, România numărându-se printre primele șase țări din lume care au organizat concursuri de automobile. Primul președinte al Automobil Clubului Român a fost prințul George Valentin Bibescu (1904-1924), urmat de Ion M. Mitilineu (1924-1946). În anul 1909, Automobil Club Român este recunoscut oficial de către statul român, prin publicarea în Monitorul Oficial din 13 martie a Legii cu articol unic: ”Se recunoaște Societății Automobil Club Român, din București, calitatea de persoană morală, pe baza alăturatelor statute…”, în conformitate cu hotărârea Camerei Deputaților din 22 ianuarie 1909 și a Senatului din 19 februarie 1909.
În anul 1914, Automobil Clubul Român își schimba statutul în Automobil Club Regal Român (ACRR). Pentru următorii 33 de ani, regii României au deținut funcția de președinți de onoare ai ACRR. În 1925, ACRR s-a afiliat Consiliului Central al Turismului Internațional, cu sediul la Paris, iar în 1926, are loc prima cursă București – Paris și retur, fără oprire, performanță realizată de Henry Manu, însoțit de N. Constantinescu, pe o mașină Buick. La 1 ianuarie 1948, Automobil Clubul Regal Român primește denumirea de Automobil Clubul Republicii Populare Române (ACRPR), iar în 1958, a fost reorganizat într-o nouă concepție, sub denumirea de Asociația Automobiliștilor din România (AAR), revenind în 1967 la denumirea de Automobil Clubul Român.
În anul 1985, atelierele ACR au fost ”naționalizate”, Automobil Clubul Român, ca organizație neguvernamentală, fiind redus la statutul unei federații. În anul 1990, însă, prin Decretul nr. 85/1 februarie 1990 privind Restabilirea regimului de funcționare al Automobil Clubului Român, ACR-ului i-au fost redate toate drepturile și bunurile materiale pe care le deținuse inițial. La 7 martie 1994, la Brașov, s-a desfășurat Conferința Națională a ACR; cu acest prilej, președinte a fost ales Constantin Niculescu (care fusese vicepreședinte al ACR și secretar general al ACR), mandat reînnoit în 1999, 2004, 2009 și în 2014. În 20 martie 2007, la sediul Comisiei Europene din Bruxelles, a avut loc evenimentul de semnare de către Automobil Clubul Român a Chartei Securității Rutiere Europene, document multinațional promovat de Federația Internațională a Automobilului și Comisia Europeană, iar în luna decembrie 2007, Automobil Clubul Român a primit Premiul de Excelență al Comisiei Europene pe anul 2007.