Ministrul Sănătății, Florian Bodog, s-a întâlnit joi, 10 ianuarie, cu președintele Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, Laurențiu Mihai și reprezentanții instituției pentru a discuta propunerile de debirocratizare a actului medical care urmează să fie cuprinse într-o Ordonanță de modificare a Legii nr. 95 a Sănătății. În cadrul întâlnirii s-au luat în discuție o serie de măsuri cu rol de debirocratizare și optimizare a activității cadrelor medicale, în scopul asigurării unui acces mai bun al pacienților la serviciile medicale. Potrivit unui comunicat de presă transmis de Ministerul Sănătății, „este în curs de finalizare un proiect de modificare a Legii 95/2006 care va redefini medicul prescriptor, în sensul că responsabilitatea prescrierii de medicamente compensate pe bază de scrisoare medicală va reveni medicului care a elaborat schema terapeutică, în cazul în care rețeta prescrisă respectă schema de tratament. Totodată, vor fi revizuite și protocoalele terapeutice aprobate prin Ordinul MS/CNAS nr.1301/500/2008, în sensul facilizării accesului pacienților la tratamente, prin extinderea categoriilor de medici prescriptori”.
De asemenea, a fost propusă o modificare în sistemul informatic, astfel încât calitatea/categoria de asigurat modificată în sistem să își producă efectele din ziua în care a fost operată în platforma informatica (PIAS), cu excepția datelor referitoare la naștere și la deces. În acest fel, se evită situațiile în care prescripțiile și serviciile medicale acordate pe baza informațiilor din sistemul informatic sunt imputate furnizorilor. Medicii nu vor mai fi obligați să transmită către sistemul informatic al Dosarului Electronic de Sănătate datele medicale ale pacienților care declară în scris că, din motive de conștiință sau religioase, nu doresc ca aceste date să fie stocate.
Pentru creșterea timpului efectiv acordat de către medici pentru consultarea pacienților se renunță complet la documentele pe hârtie în cadrul procesului de contractare a serviciilor medicale și se elimină obligația furnizorilor de a mai completa formulare tipizate pe hârtie în activitatea curentă.
De asemenea, noul Contract-cadru va prevedea faptul că rețetele și biletele de trimitere la analize vor fi onorate de orice farmacie sau laborator de pe teritoriul țării. În prezent există restricția ca farmacia sau furnizorul de servicii paraclinice căruia i se adresează asiguratul să fie în contract cu aceeași casă de sănătate cu care se află în contract și medicul care eliberează rețeta sau biletul de trimitere.
O altă modificare în Contractul – cadru prevede ca, în cazul în care medicul de familie nu va reuși să-și găsească un înlocuitor pentru perioada plecării în vacanță, pacienții înscriși pe lista medicului aflat în concediu se vor putea adresa cabinetelor de medicină primară din proximitate, desemnate de medicul respectiv. „Noile măsuri agreate vor fi introduse într-un proiect de Ordonanță care va fi supus aprobării Guvernului în cursul acestei luni, pe perioada vacanței parlamentare. Doresc să creăm un sistem în care medicii să poată oferi un act medical de calitate, acordând mai mult timp consultațiilor și discuțiilor cu pacienții.”, a declarat Florian Bodog, ministrul Sănătății.
Medicii de familie așteaptă însă un document oficial cu propuneri concrete si termene. Într-un comunicat de presă, Societatea Națională de Medicina Familiei (SNMF) și Federația Națională a Patronatelor Medicilor de Familie (FNPMF) precizează că este nevoie de un document legislativ care să ateste aplicabilitatea propunerilor de debirocratizare. „În continuare așteptăm un document oficial cu propuneri concrete și termene de soluționare ale acestora. Salutăm propunerile privind procesul de debirocratizare. Considerăm ca propunerile anunțate în comunicatul CNAS se referă mai ales la ameliorarea accesului pacienților la servicii de sănătate și răspund în mare măsură multiplelor noastre solicitări legate de respectarea drepturilor pacienților, îndeosebi celor legate de trimiterea datelor medicale în dosarul electronic de sănătate (DES) fără acceptul pacienților. Considerăm însă că legislația referitoare la DES trebuie consistent ameliorată, trebuie să existe precizări clare care să permită completarea din partea pacientului a unui refuz standard, pe o anexă asumată de CNAS, în format electronic, care să respecte drepturile pacientului și să protejeze atât pacientul, cât și medicul de eventualele deficiențe, atât în siguranța stocării datelor cât și în ceea ce privește confidențialitatea lor. Așteptăm în continuare un răspuns și din partea MS în ceea ce privește reducerea documentelor prevăzute de sistemul informațional al acestuia, adică raportarea unitară și modernă, în format electronic, a datelor pe care astăzi direcțiile sanitare le solicită în mod neunitar de la cabinetele medicale de pe tot teritoriul țării.
Mai exact, atragem atenția că în afară documentelor care au legătură cu contractele furnizorilor de servicii medicale cu casele de asigurări, mai există numeroase documente, registre, fișe, referate, certificate, adeverințe și alte documente care sunt solicitate fără fundament de către diverse comisii, inspectorate, alte instituții nemedicale care solicită excesiv activitatea din medicina familiei. Considerăm că simplificarea circuitelor hârtiilor și utilizarea datelor electronice în deplină siguranță vor permite colectarea mai rapidă a unor date reale de morbiditate, estimări corecte, alcătuirea unor strategii de durată privind serviciile preventive și monitorizarea patologiilor care împovărează sistemul de sănătate, astfel încât să depășim etapă acțiunilor formale”, se arată în comunicat.
Președintele Patronatului Medicilor de Familie Vrancea, dr. Grigore Hanță (FOTO), își mărturisește neîncrederea în promisiunile menite să asigure debirocratizarea din medicina de familie. Potrivit acestuia, din lista propunerilor a fost omis un aspect deosebit de important și anume finanțarea cabinetelor de medicină de familie. „Noi am arătat de ani de zile că toate cerințele sunt inutile, sunt consumatoare de timp. Sunt destul de neîncrezător în aceste promisiuni, pentru că de ani de zile se vorbește despre biletul de trimitere electronic, dar situația a rămas la fel. Domnul ministru omite cel mai important aspect și anume finanțarea cabinetelor, care este efectiv la pământ. La majoritatea, bugetul total al unui cabinet de medicină de familie nu acoperă venitul unui salariat bugetar din multe categorii cu cheltuielile aferente. În județele unde colegii au întârziat semnarea actelor adiționale, cum ar fi Satu Mare și Hunedoara, li s-a întrerupt contractul mai multe zile decât erau ei dispuși să reziste și le-au cerut contractare nouă cu hârtii. În Satu Mare probabil că astăzi (n.r. ieri) au semnat ca de luni să poată și ei să lucreze și să dea rețete. Pe data de 4, când majoritatea am semnat, ei nu semnaseră, iar de pe data de 5 le-au spus că nu mai e nevoie de adițional, ci de contract nou și au stabilit o dată de contractare. Astfel, timp de 15 zile au rămas descoperiți pacienții care nu au putut primi rețete, în felul ăsta s-a făcut economie… Acest adițional înseamnă să lucrăm încă 3 luni la valorile punctului de anul trecut, iar asta înseamnă cel mai important lucru pentru CAS, care face economie directă. Economia asta se face pe spatele pacientului și pe spatele medicului de familie”, spune dr. Hanță.