Primăria Focșani recomandă locuitorilor municipiului să plătească online taxele și impozitele locale pentru a evita aglomerația la ghișeele instituției. Aglomerația esta tradițională la începutul anului când foarte mulți focșăneni vor să achite diversele obligații și să beneficieze de facilități. Chiar dacă sistemul cu bonuri de ordine elimină cozile iar oamenii așteaptă pe scaunele din holul Primăriei, experiența anilor trecuți arată că oamenii pot aștepta zeci de minute în această perioadă din cauza numărului mare de plătitori. O variantă mai comodă pentru plata taxelor și impozitelor este achitarea online a obligațiilor către bugetul local, prin platforma www.ghiseul.ro.
Cu ajutorul acestui sistem de plată, focșănenii pot evita aglomerația și cozile de la ghișee, pot vizualiza obligațiile de plată existente și le pot efectua rapid, oricând și de oriunde, fără niciun comision. Cei care vor să folosească acest sistem pot obține datele de acces de la funcționarii de la camera 11 a Primăriei Focșani sau își pot crea singuri un cont pe platforma ghiseul.ro. Au nevoie doar de o conexiune la internet, datele de identificare și un card bancar valid.
Pașii de creare a unui cont sunt următorii:
1. Pe prima pagina de pe Ghișeul.ro (www.ghiseul.ro) a fost creată secțiunea „Solicitare date de acces”.
2. Se va deschide o nouă pagină în care vi se cere să introduceți CNP-ul. Tastați CNP-ul și apoi apăsați pe butonul „Verifică CNP”.
3. Dacă CNP-ul este valid, se va deschide o nouă pagină cu mai multe câmpuri obligatorii, în care trebuie să introduceți: „Nume și prenume”, „Adresa de email”, „Confirmarea adresei de email”, „Telefon mobil” și un cod din cifre și litere. După ce ați completat toate aceste câmpuri, apăsați butonul „Trimite cerere”.
4. Se deschide „pagina de validare a cardului bancar personal”. Trebuie să introduceți numărul cardului afișat pe partea din față a acestuia, după care apăsați butonul „Aprobă”.
5. Dacă datele introduse sunt corecte, se va deschide o nouă pagină cu mesajul: „Verificarea datelor a fost efectuată cu succes. Veți primi un email cu datele de acces”.
6. Intrați în contul de e-mail furnizat și regăsiți datele de acces.
7. După ce ați obținut online aceste date, reveniți pe prima pagină, introduceți userul și parola furnizate pe e-mail pentru a putea vizualiza și achita obligațiile de plată.
„Totodată, plata obligațiilor se poate efectua și fără autentificare. Pentru această variantă nu sunt disponibile consultarea în timp real a obligațiilor de plată și istoricul tranzacțiilor, astfel putând fi plătite doar taxe, impozite și amenzi contravenționale al căror cuantum vă este deja cunoscut. Dacă aveți la cunostință valoarea acestora, veți putea efectua plata totală, fără însă să vizualizați detaliile și să beneficiați de alte facilități”, se arată într-o informare a Primăriei Focșani.
Impozitele locale se plătesc în două rate
Ca în fiecare an, impozitele locale, respectiv pentru clădiri, teren și pentru mijloace de transport se plătesc anual, în două rate egale, până la datele de 31 martie și 30 septembrie, inclusiv. Potrivit hotărârii de consiliul local referitoare la nivelul taxelor și impozitelor pentru 2018, „impozitul anual pe clădiri, impozitul pe teren,impozitul pentru mijloace de transport datorat aceluiași buget local de către contribuabili, persoane fizice sau juridice, de până la 50 lei inclusiv, se plătește integral până la primul termen de plată”. Pentru cazurile în care o persoană deține în proprietate mai multe clădiri, terenuri, mijloace de transport amplasate/deținute pe raza aceleiași unități administrativ-teritoriale, suma de 50 lei se referă la impozitul pe clădiri cumulat. „Pentru plata cu anticipație a impozitului pe clădiri, impozitului pe teren, impozitului pentru mijloace de transport datorat pentru întregul an, de către contribuabili, până la data de 31 martie a anului respectiv, se acordă o bonificație de 10% pentru persoanele fizice si de 5% pentru persoanele juridice”, precizează hotărârea.
De menționat că pentru acest an a fost stabilit la 40 de lei plafonul creanțelor fiscale restante aflate în soldul rolurilor nominale unice inactive, la data de 31 decembrie an fiscal și neachitate. Aceste creanțe vor fi anulate de Serviciul impozite și taxe locale. Conform legislației, „prin rol inactiv se înțelege acel rol care nu mai are în proprietate bunuri urmăribile și pentru care nu se mai calculează impozite și taxe în anul curent”.
Taxe pentru autorizarea restaurantelor, barurilor și cluburilor
Agenții economici focșăneni care derulează activități în sectorul comercial și cel al prestărilor de servicii trebuie să achite o taxă anuală către bugetul local. Hotărârea Consiliului Local arată că agenții economici a căror activitate se încadrează în grupele 561 – Restaurante, 563 – Baruri și alte activități de servire a băuturilor și 932 – Alte activități recreative și distractive potrivit Clasificării activităților din economia națională – CAEN, actualizată prin Ordinul președintelui Institutului Național de Statistică nr. 337/2007 privind actualizarea Clasificării activităților din economia națională – CAEN trebuie să achite o taxă pentru eliberarea/vizarea anuală a autorizației privind desfășurarea activității de alimentație publică, în funcție de suprafața aferentă activităților respective. Nivelul taxei se stabilește în funcție de suprafața spațiului de alimentație publică. Autorizația privind desfășurarea activității de alimentație publică, în cazul în care comerciantul îndeplinește condițiile prevăzute de lege, se emite de către primar.
Termenul până la care se vizează autorizațiile de funcționare de către firmele care derulează activități în sectorul comercial și cel al prestărilor de servicii este 31 martie 2018. Firmele care nu obțin avizul riscă o sancțiune și suspendarea activității comerciale până la data autorizării sau vizării deoarece funcționarea fără autorizație de funcționare constituie contravenție. Reprezentanții Primăriei arată că procedura de autorizare este stabilită conform Hotărârii de Consiliu Local 27 din 2016 privind aprobarea Regulamentului de autorizare a comercializării produselor și serviciilor de piață în unități comerciale și în sistem ambulant pe raza Municipiului Focșani. „Persoanele juridice și persoanele fizice autorizate să desfășoare activități de comercializare a produselor și serviciilor de piață, cu sediul în Municipiul Focșani, ori în alte localități din țară sau străinătate, indiferent de forma de proprietate a capitalului sau a imobilului unde urmează să-și desfășoare activitatea, pot deschide magazine sau alte unități comerciale sau pot funcționa în sistem ambulant pe raza Municipiului Focșani numai după eliberarea autorizației de funcționare a unității respective de către Primarul Municipiului Focșani”, se arată în Regulamentul aprobat anul trecut.
Modificări la declarațiile pentru clădirile cu destinație nerezidențială
O modificare față de modul a stabilire și plată a taxelor locale anul trecut este la clădirile nerezidențiale deținute de persoane fizice. Astfel, în vederea stabilirii impozitelor și taxelor locale pentru anul fiscal 2018, s-a stabilit ca persoanele fizice care la data de 31 decembrie 2017 au în proprietate clădiri nerezidențiale sau clădiri cu destinație mixtă să depună declarații până la data de 31 martie 2018. Tot până la această dată trebuie depuse declarațiile privind clădirile deținute în proprietate de persoanele juridice la data de 31 decembrie 2017, destinația și valoarea impozabilă a acestora. De asemenea, persoanele fizice și juridice care la data de 31 decembrie 2017 dețin mijloace de transport radiate din circulație conform prevederilor legale din domeniul circulației pe drumurile publice au obligația să depună o declarație în acest sens, însoțită de documente justificative, la compartimentele de specialitate ale autorității publice locale, până la data de 31 martie 2018. „Scutirile sau reducerile de la plata impozitului/taxei pe clădiri, a impozitului/taxei pe teren, a impozitului pe mijloacele de transport prevăzute la art. 456, 464 și 469 din Legea 227/2015 se aplică începând cu data de 1 ianuarie 2018 persoanelor care dețin documente justificative emise până la data de 31 decembrie 2017 și care sunt depuse la compartimentele de specialitate ale autorităților publice locale, până la sfârșitul primului termen de plată pentru anul de referință”, arată hotărârea consiliului local.
Majorări la impozitele pentru terenurile și clădirile neîngrijite
Din acest an intră în vigoare prevederile din Codul Fiscal referitoare la majorarea cu maxim 500% a impozitului pentru clădirile și terenurile neîngrijite. Regulile sunt mai simple pentru tenurile agricole. Astfel, pentru terenul agricol nelucrat timp de 2 ani consecutiv, impozitul pe teren se majorează cu 500%, începând cu al treilea an, în condițiile stabilite prin hotărâre a consiliului local. În schimb, pentru clădirile și terenurile din intravilanul municipiului, trebuie realizată o evaluare. Un prim inventar al clădirilor și terenurilor din Focșani lăsate în paragină a fost realizată în luna octombrie a anului trecut de către o comisie din cadrul Primăriei.
La verificarea stării în care se află o clădire sunt luate în calcul și punctate starea acoperișului, respectiv învelitoare, cornișă, jgheaburi, burlane, a fațadelor, precum tencuiala, zugrăveala, tâmplăria, elementele decorative. Al treilea criteriu este cel deficiențelor structurale vizile din exterior, unde sunt evaluate șarpanta, pereții, împrejmuirea. Sunt considerate degradări majore cele care trebuie remediate imediat, care cuprind mai mult de 50% din suprafața sau corpul construcției, care presupun fisuri mari care influențează structura imobilului. În acest caz, construcția trebuie reabilitată sau desființată. Pentru fiecare imobil se calculează un punctaj procentual, după completarea fișei de evaluare conform nivelului de degradare. Au fost stabilite trei categorii de impozitare a clădirii, de la un punctaj procentual de minim 30% până la 100%. prima categorie presupune o supraimpozitare de 300% iar a treia categorie, unde punctajul procentual este cuprins între 80 și 100%, înseamnă o supraimpozitare cu 500%. Regulile sunt mai simple la evaluarea terenurilor lăsate paragină. În acest caz, la evaluare, inspectorii Primăriei punctează dacă terenul este neîngrijit și dacă are deșeuri depozitate pe el. În acest caz, supraimpozitarea va fi de 300% și poate ajunge la 500% dacă pe teren sunt deșeuri și este neîntreținut.