Cota de TVA la energia termică produsă de ENET ar putea fi redusă, pe modelul din statele occidentale ale Europei, iar montarea centralelor de apartament va fi restricționată. Sunt câteva dintre concluziile unei dezbateri de la Ministerul Energiei. Întâlnirea a avut tema „Eficiență energetică, energie termică și cogenerare, managementul cererii de energie” și face parte din procesul de realizare a Strategiei Energetice a României 2016-2030 cu perspectiva anului 2050. Dezbaterea care a avut loc la Universitatea Politehnică București a adunat experți din sectorul energetic, administrația publică centrală, mediul academic, companii, asociații profesionale și autorități de reglementare.
Concluziile întâlnirii arată că deciziile luate de Primăria Focșani pentru susținerea ENET au fost bune dar și că este nevoie de o legislația financiară adaptată acestor fabrici de căldură. Cei prezenți la întâlnire au susținut înființarea unui departament special în cadrul Ministerului Dezvoltării care să aibă ca responsabilitate serviciile publice. Astfel, dezvoltarea, finanțarea și funcționarea sistemelor centralizate de alimentare cu energie termică (SACET) ar urma să fie coordonată de la nivel central, deși societățile vor rămâne în proprietatea administrațiilor locale. Ar urma să fie continuate și extinse programele de reabilitare și modernizare a SACET.
În paralel, trebuie continuate proiectele de reabilitare termică a blocurilor, inclusiv a instalațiilor utilitare ale acestora. „Demararea unui program de reabilitare/modernizare a SACET, pe o perioadă de 6-8 ani, concomitent cu restricționarea treptată a surselor individuale (care s-au dovedit a fi poluante, periculoase și neeficiente), astfel ca la finalizarea programului să existe o opțiune reală privind alegerea sursei de încălzire, pentru fiecare utilizator (Strategii locale, SF-uri și proiecte, validate și avizate de către autorități competente)”, este una dintre concluziile dezbaterii.
În ceea ce privește reducerea TVA, aceasta ar urma să facă parte dintr-un pachet complex prin care să fie asigurată o protecție socială corectă și eficientă. „Elaborarea legislației suport secundare, din care să dispară limitările de profit, să fie instituită o protecție socială corectă și eficiență (acordarea de unități de căldură și nu % procent din factură), reducerea TVA la energia termică (vezi TVA în alte țări), [TVA general/TVA încălzire centralizată: Franța, 20%/5,5%; Grecia, 23%/13%; Irlanda 23%/13,5%; Letonia, 21%/12%; Lituania, 21%/9%; Luxemburg, 15%/12%; Ungaria, 27%/5%], contorizare totală (nu repartitoare), stimularea investitorilor”, este un alt punct al dezbaterii de la Ministerul Energiei.
Nu în ultimul rând, s-a discutat despre acordarea unor facilități fiscale pentru aceste fabrici de căldură, indiferent că sunt societăți de stat, ale primăriilor sau private. Motivul este impredictibilitatea producției. Practic, prin această recomandare s-a recunoscută că problemele de la producătorii de căldură în sistem centralizat s-au datorat și rigidității reglementărilor fiscale.