Dascălii care nu muncesc în localitatea de domiciliu trebuie să primească de la primării contravaloarea abonamentelor pentru mijloacele de transport. În cazul în care profesorul utilizează propria mașină, acesta va primi valoarea unui abonament în funcție de ruta pe care o parcurge sau pentru distanțe similare. Aceste precizări se găsesc în proiectul de hotărâre de Guvern pentru aprobarea normelor care reglementează decontarea navetei cadrelor didactice, document publicat de Ministerul Educației și Cercetării Åtiințifice.
Aceste modificări au fost făcute după ce foarte multe primării au refuzat, sub diverse pretexte, să achite sume cheltuite de profesori cu naveta, chiar și sub amenințarea Ministerului Finanțelor de blocare a conturilor administrațiilor locale care nu respectă prevederile legale. Astfel, acum va exista o bază legală prin care primarii nu mai pot găsi scuze pentru a refuza să facă decontările pentru naveta profesorilor.
Decontul se va face, potrivit actului normativ, în luna următoare prezentării documentelor, fiind astfel eliminate întârzierile de luni și chiar ani, cum se întâmpla până acum. Bugetele autorităților locale mai sărace vor fi suplimentate cu fonduri de la bugetul de stat, pe baza cotelor defalcate de TVA, pentru a permite plata acestor deconturi. „Sumele destinate navetei cadrelor didactice și a personalului didactic auxiliar sunt prevăzute în bugetul local al autorității administrației publice locale, în a cărei rază administrativ-teritorială este situată unitatea de învățământ preuniversitar de stat, din sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru echilibrarea bugetelor locale și din veniturile proprii ale bugetelor locale”, se mai precizează în proiect.
Consiliul de administrație al școlii va fi responsabil cu verificarea legalității solicitărilor de decontare, va aproba lunar cererile profesorilor navetiști și va fundamenta necesarul de finanțare individual și pe total unitate de învățământ. Necesarul de finanțat se transmite de către directorul școlii, sub formă de solicitare, primarului, respectiv președintelui consiliului județean, după caz, în termen de 5 zile lucrătoare de la încheierea lunii pentru care se face fundamentarea, se arată în cadrul proiectului. „Compartimentul de specialitate din subordinea primarului sau a președintelui consiliului județean, după caz, centralizează, analizează și propune lunar necesarul de finanțare pentru a asigura naveta cadrelor didactice și a personalului didactic auxiliar din unitățile de învățământ, astfel încât să fie asigurate sumele necesare în vederea decontării navetei. Primarul sau președintele consiliului județean, după caz, înaintează un proiect de hotărâre autorității deliberative, însoțit de un referat de specialitate în care se fundamentează sumele necesare decontării navetei”, potrivit proiectului de HG.