Formularele în baza cărora se acordă ajutorul social și alocația pentru susținerea familiei se vor modifica începând cu luna noiembrie a acestui an. Totodată, potrivit unui proiect de act normativ, aflat actualmente în dezbatere publică, beneficiarii de ajutoare sociale vor fi permanent verficați dacă sunt înregistrați ca persoane în căutarea unui loc de muncă și dacă urmează cursuri de formare profesională propuse de AJOFM. În Vrancea sunt, la ora actuală, peste șase mii de beneficiari de alocație pentru susținerea familiei și peste 5600 de beneficiari de ajutor social.
Începând cu luna noiembrie 2013, drepturile de ajutor social acordate în baza Legii nr. 416/2001, precum și cele de alocație pentru susținerea familiei, acordate conform Legii nr. 277/2010, vor fi stabilite pe baza unor noi formulare de cerere și declarație pe propria răspundere. Asta, în situația în care Proiectul de Hotărâre pentru modificarea și completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, supus dezbaterii publice pe site-ul Ministerului Muncii va fi aprobat.
Pentru drepturile stabilite anterior lunii noiembrie 2013, primarii au obligația să reevalueze ajutorul social și alocația pentru susținerea familiei ce sunt deja acordate, până cel târziu la 31 decembrie 2013, cu excepția situației în care, în această perioadă, titularii acestor drepturi solicită acordarea ajutorului pentru încălzirea locuinței prevăzut de OUG nr.70/2011 privind măsurile de protecție socială pe perioada sezonului rece. Odată cu stabilirea acestui drept se reevaluează și drepturile de ajutor social, respectiv de alocație pentru susținerea famililei.
Ajutorul social se acordă lunar, în completarea veniturilor nete lunare ale familiei sau ale persoanei singure, pentru asigurarea venitului minim garantat, la nivelul prevăzut de lege. Ca să intre în posesia lui, persoanele apte de muncă ce nu realizează venituri din salarii sau din alte activități, trebuie să prezinte adeverință că sunt înregistrate în evidența Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM) pentru încadrare în muncă, și că nu au refuzat un loc de muncă, precum și adeverință privind participarea la serviciile pentru stimularea ocupării și de formare profesională oferite de aceste agenții. „Cuantumul ajutorului social se stabilește ca diferență între nivelurile prevăzute de actul normativ și venitul net lunar al familiei sau persoanei singure. Sumele primite de persoanele din familiile beneficiare de ajutor social, ca urmare a participării la programe de formare profesională organizate în condițiile legii, se iau în considerare la stabilirea venitului familiei doar în situația în care acestea au titlu de venituri salariale”, reglementează proiectul de act normativ.
Persoanele apte de muncă pentru care se acordă ajutorul social și care nu realizează venituri din salarii sau din alte activități au obligația să dovedească, din trei în trei luni, cu adeverință eliberată de AJOFM, următoarele: că sunt înregistrate pentru încadrare în muncă, nu au refuzat un loc de muncă ori participarea la serviciile pentru stimularea ocupării forței de muncă și de formare profesională oferite de aceste agenții. Prin persoană aptă de muncă se înțelege persoana care: are vârsta cuprinsă între 16 ani și vârsta standard de pensionare; nu urmează o formă de învățământ cursuri de zi prevăzută de lege; are starea de sănătate și capacitatea fizică și psihică corespunzătoare, care o fac aptă pentru prestarea unei munci. Incapacitatea fizică și psihică trebuie dovedită cu acte.
Beneficiarii de ajutor social vor fi verificați permanent, în sensul că AJOFM va transmite primarilor, în scris și în format electronic, în prima zi lucrătoare a fiecărei luni, pentru luna anterioară, un tabel nominal cu persoanele care sunt în căutarea unui loc de muncă, înregistrate în evidența instituției, pentru care s-au eliberat adeverințe. Primarii, de asemenea, vor transmite, lunar, în format electronic, lista persoanelor apte de muncă din familiile beneficiare de ajutor social atât la AJOFM cât și la Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM). „AJOFM transmite în termen de 10 zile de la primirea listei, iar ITM în termen de 20 zile lucrătoare, tabelul nominal cu persoanele din familiile beneficiare de ajutor social care s-au încadrat în muncă, inclusiv care au plecat cu contract de muncă în străinătate, au refuzat un loc de muncă oferit sau un curs de calificare/ recalificare/ formare profesională”, reglementează proiectul de act normativ.
Ancheta socială, obligatorie
Cererea de acordare a ajutorului social se soluționează în termen de maximum 30 de zile de la data înregistrării. În vederea verificării îndeplinirii de către solicitant a condițiilor de acordare a ajutorului social, primarul dispune în mod obligatoriu efectuarea anchetei sociale, în termen de 15 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii.
Ancheta socială este efectuată de personalul serviciului public de asistență socială din subordinea consiliului local, se întocmește potrivit modelului aprobat prin normele metodologice de aplicare a legii și constituie probă legală pentru instanțele judecătorești, în legătură cu deschiderea dreptului sau respingerea cererii. „Răspunderea asupra conținutului anchetei sociale revine și persoanelor care au efectuat și au semnat ancheta socială. În cazul în care solicitantul refuză să furnizeze informațiile necesare pentru întocmirea anchetei sociale, se consideră că familia acestuia nu îndeplinește condițiile de acordare a ajutorului social”, se precizează în Legea privind acordarea venitului minim garantat.