Orașul Panciu nu are un buget suficient în 2011 pentru a acoperi necesitățile reale ale comunității. În 2011, orașul Panciu va avea la dispoziție un buget de funcționare de 9,2 milioane lei, potrivit hotărârii adoptate luni, în ședință ordinară, de Consiliul Local. La această sumă se mai adaugă încă 3,5 milioane lei, reprezentând bugetul de dezvoltare al urbei.
Primarul Ion Petre a declarat că bugetul din acest an este cu mult sub nivelul necesităților reale ale comunității, el fiind influențat negativ de imposibilitatea colectării totale a ta-xelor și impozitelor locale.
„La Panciu sunt două probleme majore care, anual, afectează bugetul local: falimentele și amenzile. Avem amenzi neîncasate de aproximativ 7 miliarde de lei vechi. La acestea se adaugă cele 25 de miliarde de lei vechi, reprezentând impozite neîncasate de la întreprinderi aflate în faliment. Acestea ne aduc o pierdere de 10-15% la buget. Aici nu avem ce face, judecătorul sindic și-a făcut datoria, a scos activele la vânzare și acum totul e la lichidator. La noi, aceste sume apar ca venituri, dar nu le încasăm. Probabil, ele se vor încasa, dar în cote fracționate, după vânzarea bunurilor”, a declarat Ion Petre.
Potrivit acestuia, bugetul orașului este afectat negativ și de faptul că, de curând, atât instituțiile de învățământ, cât și spitalul, au trecut în administrarea Primăriei, fapt care a condus la majorarea cheltuielilor. „Din 2003, veniturile locale sunt aceleași. Că le-am încasat sau nu, că avem sau nu minusuri, asta e o altă discuție. Avem pierderi din cauza faptului că școlile au trecut la Primărie, fapt care ne-a adus un minus de 5% din bugetul local, pentru că au fost sume care au mers către cheltuielile din învățământ. La fel, spitalul, vine cu un alt procent de 5% în minus. În viitor, tot din bugetul local va mai trebui plătită și Poliția Locală, pentru că suntem în perioada de implementare a proiectului, apoi mai vin și alte cheltuieli, legate de indemnizațiile persoanelor cu handicap și așa mai departe. Ajungem la un minus de 50% din buget. Åi atunci, acest buget de funcționare, care trebuie obligatoriu îndeplinit, atât la capitolul de ve-nituri, cât și la cel de cheltuieli, este în minus și rămânem cu datorii în fiecare an”, a explicat edilul.
„Am împărțit sărăcia”
Ion Petre a mai declarat că, în ultimii ani, la întocmirea proiectului de buget, nu face altceva decât „să împartă sărăcia”, și aceasta deoarece toate serviciile sociale trebuie susținute financiar. El a precizat că nu a putut propune majorarea taxelor și impozitelor locale, deoarece populația nu ar putea suporta acest lucru, în condițiile crizei economice. Ion Petre a adăugat că, tot anual, face demersuri pentru suplimentarea fondurilor locale „cu bani de la Guvern sau Ministerul de Finanțe, pentru că, altfel, admi-nistrația nu și-ar putea desfășura activitatea”.
Contribuție locală minimă la investiții
Bugetul de dezvoltare al orașului a fost gândit în așa fel încât să asigure continuitatea investițiilor începute în anii trecuți. Edilul a afirmat că, în 2011, Primăria va accesa, ca și până acum, diferite programe pentru realizarea unor noi obiective comunitare, dar cu o singură condiție. „Vom prefera cât mai puține proiecte în care partea de cofinanțare locală este mare. Unde vom avea cofinanțări minimale, de 2% sau chiar 0%, vom încerca să ne înscriem în absolut toate măsurile, fie că este vorba despre infrastructură, mediu sau școli”, a explicat Ion Petre. Acesta a anunțat că, și în acest an, se va investi, în sectoarele importante precum învățământul, sănătatea sau construcția de locuințe. „Din acest buget trebuie să asigurăm funcționalitatea tuturor sectoarelor. Nu avem dreptul să nemulțumim pe cineva. Am încercat să împărțim sumele cât mai rea-list, ținând cont de întrepătrunderea programelor externe”, a mai spus Ion Petre. Acesta și-a mai exprimat spe-ranța că finanțele locale vor putea fi suplimentate, în cursul anului, și prin rectificările bugetare periodice.