Ediția: Vineri 29 martie 2024 Nr. 6593

Ediția: Vineri 29 martie 2024 Nr. 6593

Cuvânt despre Întâmpinarea Domnului şi Sfinţii Trei Ierarhi


Dupã Nașterea Domnului Iisus Hristos, trecând patruzeci de zile și împlinindu-se vremea curãției, Preacurata și Preabinecuvântata Fecioara Maicã plecând din Betleem cu Sfântul Iosif, logodnicul, și venind la Ierusalim, în Biserica lui Dumnezeu, purtând pe Hristos Pruncul, au mers sã împlineasca Legea Domnului și sã se curãțeascã dupã naștere, prin aducerea jertfei celei cuviincioase lui Dumnezeu și prin rugãciunea preotului.

Despre punerea înaintea Domnului a celui dintâi nãscut este scris: „Sfințește-Mi pe tot cel dintâi nãscut (parte bãrbãteascã), care deschide pântecele. Pe cel întâi nãscut al fiilor tãi sã Mi-l dai Mie”. Ca sã nu se arate potrivnicã Legii, ci sã fie ascultãtoare, a venit sã se curãțeascã, Maria, cea cu totul curatã și fãrã prihanã. Apoi a adus jertfã, nu ca cei bogați, care aduceau un miel de un an fãrã prihană, ci ca acei sãraci, care aduceau douã turturele sau doi porumbei, arãtând în toate smerenie și iubind sãrãcia. Dupã ce a pus pe iubitul ei Fiu în mâinile arhiereului, slujitorul lui Dumnezeu, ca în mâinile lui Dumnezeu, dupã Legea dumnezeiascã L-a rãscumpãrat pe El, cu prețul cel hotãrât, adicã cu cinci sicli. Sfinții Pãrinți povestesc despre faptul cã Sfântul Prooroc Zaharia, tatãl Sf. Ioan Botezătorul, a așezat pe Preacurata Fecioarã, nu în locul celor ce se curãțau, ci în locul fecioarelor, în care femeile care aveau bãrbați nu se cãdea sã stea. În aceeași vreme a venit în bisericã, trimis de Duhul lui Dumnezeu, Sfântul Simeon, bãtrânul, om drept și credincios, care aștepta mângâierea lui Israil, care era sã fie prin venirea lui Mesia. Privind Dreptul Simeon spre Fecioara și spre Prunc a vãzut darul lui Dumnezeu înconjurând pe Maicã și Pruncul ei și cunoscând, cu duhul, cã Acela este Mesia cel așteptat, s-a apropiat cu sârguințã și, primind în mâini cu bucurie negrãitã și cu fricã cucernicã, a dat mare mulțumire lui Dumnezeu, înaintea sfârșitului sãu, cu veselie cântând și zicând: „Acum slobozește pe robul Tãu, Stãpâne, dupã Cuvântul Tãu, în pace, cãci acum au vãzut ochii mei mântuirea Ta cea pregãtitã tuturor popoarelor”.  Åži dupã ce i-a binecuvântat Simeon a zis cãtre Maria, Maica Lui, iar nu cãtre Iosif, pentru cã vedea cu proorocești ochi pe Maica cea fãrã de bãrbat: „Iată, Acesta este spre cãderea și scularea multora în Israil. Prin suflet îți va trece sabia și vei suferi dureri în inimã”, adicã spre cãderea celor care nu vor voi sã creadã cuvintele Lui, iar spre scularea celor ce vor primi cu dragoste sfânta Lui propovãduire. Tot atunci era acolo și Ana proorocița, fiica lui Fanuil, din seminția lui Aser, care, rãmânând vãduvã, tot restul vieții ei l-a petrecut cu postul și cu rugãciunea. Aceea, apropiindu-se într-acel ceas, multe proorociri spunea despre Pruncul cel adus în Biserica Domnului, tuturor celor ce așteptau izbãvirea în Ierusalim (Luca 2,36-38).

Sfinții Trei Ierarhi, mărturisitori ai lui Hristos

An de an, la 30 ianuarie, întreaga Ortodoxie, dar nu numai, prãznuiește în chip deosebit pe Sfinții Trei Ierarhi: Vasile cel Mare, Grigorie Teologul și Ioan Gură de Aur, care au strãlucit ca niște luceferi pe bolta cereascã a Bisericii creștine. Åži pentru cã ei s-au dovedit mari dascãli și ierarhi, facultãțile de teologie i-au ales ca patroni și ocrotitori, ca viațã creștinã și luminãtori în înțelegerea credinței creștine. Sfinții Trei Ierarhi sunt ca trei ferestre prin care creștinãtatea a privit spre Hristos și a primit lumina de la El. Cu cât ne apropiem de ei, cu atât îi cunoaștem mai bine, cu cât le cercetãm viața și opera, cu atât mai mult ne dãm seama de valoarea lor și de folosul pe care îl putem avea dacã îi luãm ca model de înțelegere și trãire a vieții creștine. Astfel, Sf. Grigorie Teologul este simbolul științei teologice, Sf. Vasile Cel Mare este simbolul energiei și al acțiunii puse în slujba oamenilor, iar Sf. Ioan Gură de Aur simbol al râvnei apostolice prin cuvânt și faptã, pentru îndreptarea vieții credincioșilor, dupã învãțãtura Domnului nostru Iisus Hristos. Mai concis spus, unul ar reprezenta mintea care gândește, altul gura care propovãduiește și al treilea mâna care lucreazã, deși fiecare a avut și minte și gurã și mânã care lucrau într-o desãvârșitã armonie și unitate. Fiecare dintre ei erau deopotrivã neîntrecuți pãstori sufletești, mari dascali ai lumii creștine, propovãduitori și apãrãtori ai dreptei credințe. Opera lor este vastã, iar activitatea lor a cuprins toate domeniile și aspectele vieții: social, cultural, pastoral-misionar, dar au strãlucit prin contribuția lor în formarea învãțãturii celei adevãrate și pãstrarea ei în fața celor ce o atacau din toate pãrțile. Sfinții Trei Ierarhi au trãit în secolul IV al erei creștine, secol numit pe drept cuvânt „secolul de aur al creștinismului”. „De aur” pentru cã în acest secol au trãit cele mai mari personalitãți ale Bisericii, dar și pentru cã în acest secol s-au formulat, pentru totdeauna, de cãtre Bisericã, prin primele douã sinoade ecumenice, dogma fundamentalã a creștinismului, Sfânta Treime, precum și alte învãțãturi care derivã din aceasta. Sf Vasile cel Mare a fost mai întâi preot și apoi episcop al Cezareei, pãstorind în aceastã calitate pânã la moarte. A rãmas în istoria Bisericii ca primul ierarh care, cu averea moștenitã de la pãrinți, a înființat primele instituții de asistențã socialã, numite dupã numele sãu „vasiliade”. Sf. Grigorie de Nazianz a fost hirotonit fãrã voia lui de cãtre Vasile cel Mare ca episcop de Sasima. El a combătut erezia lui Arie, iar în anul 380, împãratul Teodosie cel Mare și poporul l-au ales patriarh al Constantinopolului. Sf. Ioan Gurã de Aur a fost hirotonit diacon și apoi preot în Atiohia, unde a pãstorit 12 ani. În anul 397 a fost înãlțat fãrã voia sa pe scaunul de patriarh al Constantinopolului, unde s-a remarcat printr-o viațã pilduitoare, dar mai ales prin aprige cuvântãri prin care critica viciile.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?