Ediția: Marți 23 aprilie 2024 Nr. 6610
Ediția: Marți 23 aprilie 2024 Nr. 6610

Sătenii de la Tulnici – Lepşa se pregătesc de proteste


Sătenii din Tulnici – Lepșa vor să protesteze la Focșani pentru a-i convinge pe guvernanți să continue lucrările la DN 2D Focșani – Tulnici -Ojdula – Tîrgu Secuiesc. Oamenii sunt nemulțumiți că Agenția Națională de Mediu (ANPM) a blocat reabilitarea DN pe motiv că sunt specii de broaște și de arbuști care pot afectate de lucrări. De fapt, o investiție de 185 milioane euro este blocată pentru că funcționari din instituțiile de mediu și de la Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale, beneficiarul lucrării, nu sînt în stare să întocmescă documentația tehnică. Inițiatorul și susținătorul acestei investiții, președintele Consiliului Județean Vrancea, Marian Oprișan, a declarat că un astfel de proiect este blocat din cauza „portocaliilor din județul Vrancea care sînt niște incapabili, tîmpiți și de rea credință

Sătenii din Tulnici și Lepșa au ajuns la limita răbdării și sunt pregătiți să protesteze la Focșani pentru a-i convinge pe guvernanți că continue lucrările la DN 2D Focșani – Tulnici -Ojdula – Tîrgu Secuiesc. Au sperat ani de zile că acest drum va fi refăcut iar acum au aflat că sunt unii funcționari portocalii la Mediu care au mai multă grijă de „niște broaște și copaci” decât de drumul care le asi-gură legătura cu restul țării. Inițial au crezut că nu mai sunt bani dar niciodată nu ar fi crezut că guvernanții pot invoca un asemenea motiv pentru a bloca lucrările.
Reabilitarea drumului național 2D Focșani – Tulnici – Ojdula – Tîrgu Secuiesc – Brașov este blocată pe sectorul Tulnici-Ojdula din cauza incompetenței funcționarilor din instituțiile statului, care ar fi trebuit să asigure toate condițiile pentru derularea unei asemenea investiții. Lucrările sunt blocate după ce Agenția Națională de Mediu a impus anumite completări în studiul de impact, realizat de evaluatorul stabilit de beneficiar, adică de Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale. Adică două instituții ale statului nu au reușit să colaboreze și să realizeze un studiu de impact, care să permită derularea acestei investiții vitale pentru locuitorii de pe Valea Putnei, dar și pentru oamenii din Covasna și Brașov.
Motivele invocate de ANPM au stârnit râsul celor care le-au citit. Una dintre condițiile invocate de funcționarii de la Mediu a fost ca în studiul de mediu să se spună cum vor fi transportate broaștele de lângă drum în zonele special amenajate pentru ele. Oamenii din Tulnici spun chiar că s-a ajuns până acolo încât se evaluează posibilitatea ca firma constructoare să facă tunele pentru amfibienii care trăiesc în zonă.
În Parcul Natural Putna sunt ocrotite cîteva specii de carnivore mari și circa 12 specii de amfibieni, respectiv broscuța roșie de pădure, broscuța cu burta galbenă, salamandra și altele. Ori, DN 2D traversează cîteva zone în care se regăsesc astfel de specii, iar, potrivit ANPM, evaluatorul stabilit de CNADN, nu a specificat în studiul de mediu cum sunt afectate aceste broaște și alte specii de plante.
Așa se face că pentru câteva motive puerile invocate de un funcționăraș ajuns pe funcție cu ajutorul carnetului de partid este blocată o investiție de aproape 200 milioane euro, care ar duce la dezvoltarea economică a întregii zone. În timp ce vina este pasată de la o instituție la alta, drumul național rămâne aproape impracticabil pe anumite zone, iar oamenii se gîndesc deja că vor trebui să mai aștepte măcar un an până când vor putea circula ca într-un stat european. Într-adevăr, broscuțele și alte specii de animale sunt protejate în alte țări europene, însă acele state au deja drumuri și autostrăzi care asigură con-diții civilizate și nu se găsesc în situația României unde drumurile sunt pline de gropi pentru că Guvernul spune că nu are bani să le repare.

„Pedeliștii din Vrancea, mai răi și mai incompetenți decât legionarii”

Inițiatorul și susținătorul acestui proiect, președintele Consiliului Județean Vrancea, Marian Oprișan, a declarat că un astfel de proiect este blocat din cauza „portocaliilor din județul Vrancea, care sunt niște incapabili, tâmpiți și de rea credință”. Președintele Consiliului Județean Vrancea a mai susținut că pedeliștii sunt doar o gașcă de oameni interesați de funcții care vor să-și hărțuiască adversarii politici cu DNA dar nu sunt interesați de problemele și necazurile oamenilor din Vrancea. „Nu sunt interesați (pedeliștii-n.r.) decât de posturi, funcții și să-și aducă găștile în instituții publice, să-și hărțuiască adversarii politici cu DNA, să șantajeze primarii sau agenții econo-mici ca să le dea bani, cu care să cumpere voturi. După părerea mea, pedeliștii din Vrancea sunt mai răi și mai incompetenți decât legionarii”, a concluzionat președintele Consiliului Județean Vrancea, Marian Oprișan.

Oprișan a obținut fonduri pentru finalizarea DN 2D

Proiectul de modernizare a DN 2D a fost inițiat, în 1996, de președintele Consiliului Județean, Marian Oprișan, și de fostul ministru al Transporturilor, Miron Mitrea. Drumul are o lungime de 118 kilometri, pe care se vor construi sau vor fi modernizate 35 de poduri, cu o lungime totală de 1,2 kilometri. Cel mai lung pod, de 287 de metri, a fost deja reabilitat peste râul Putna, în localitatea Vidra.
Procedurile de modernizare a acestui drum au început din decembrie 2002, când a fost publicat anunțul de intenție în Monitorul Oficial. Ulterior, pe 12 martie 2003, a fost selectată societatea Solel Boneh Internațional, pentru a realiza lucrarea. În 2004, au fost realizate studiul de fezabilitate și proiectul de execuție, pentru care au fost cheltuiți 2,5 milioane de euro.
Lucrările ar fi trebuit demarate în 2005, numai că Guvernul Alianței D.A. a boicotat acest proiect și a renunțat la parteneriatul pu-blic-privat încheiat cu societatea Solel Boneh Internațional. După zeci de demersuri și de memorii depuse la Guvern și ministerele abilitate de către Marian Oprișan, proiectul a fost reluat în 2007 dar cu finanțare integrală de la bugetul de stat, etapizat, până în anul 2013.
În urma discuțiilor dintre președintele Consiliului Județean, Marian Oprișan, și premierul Emil Boc, acesta a promis că Executivul va găsi fonduri pentru ca DN 2D să poată fi finalizat până la începutul anului 2011. Culmea, în aceeași zi, erau practic blocate lucrările la acest drum deoarece se descopereau condiții de mediu care nu erau respectate de proiectant.

Vasile Gîrleanu
„Venim la Focșani să îl ajutăm pe Oprișan să facă ceva pentru noi și să repare acest drum. Să ne spună unde și când iar noi venim. Cu mașini, camioane, venim și îi facem numai broaște. Toți șoferii vor protesta pentru a-l ajuta pe Oprișan să repare drumul. Vor veni cu furci, cu topoare, dacă altă soluție nu este”.

Vasile Ilie
„Mergem oriunde, nu doar la Focșani, pentru ca lucrările să conti-nue. Drumul trebuie continuat pentru că acești copaci au unde crește, nu numai în cazul șoselei. Să se construiască, asta este dorința noastră. Ce contează că îmi dărâmă puțin gardul sau că a rupt un copac. Este o șosea internațională care este un obiectiv deosebit pentru noi. Este și o zonă frumoasă aici. Dar dacă drumul este prost, toată lumea se ferește”.

Valerică Fusaru
„Noi suntem șoferi, plătim taxe la drumuri, circulăm cu mașinile și le rupem în două. Care rupe bara, care rupe roata și nimeni nu își dă interesul. Din moment ce s-a încheiat un contract cu domnul Umbrărescu trebuiau să ducă la capăt ce s-a semnat și nu să îl oprească acum, când au ajuns la Lepșa”.

Savilică Olteanu
„Trebuie să continue drumul, nicidecum să oprească Mediul lucrările. Cei de la Mediu nici nu trebuiau să se bage peste asta. Nici nu știu unde spun ei că sunt broaște. Așa cum s-a făcut anul trecut, așa trebuie să continue și în acest an, a fost foarte bine. E făcut până la Ojdula, numai la noi, la Lepșa, nu se poate circula”.

Vasile Neagu
„Să continue drumul.
Nu e bine că s-a oprit. Trebuie să avem un drum bun. Sunt oameni care au mașini. Aici este o zonă turistică și trebuie să se facă ceva. S-a spus că se face o pârtie de ski, cu teleferic. Așa trebuie făcut pentru ca această zonă să se dezvolte”.

Virgil Cosma
„Nu e bine că s-a oprit. Trebuie să continue lucrările. La mine în față au făcut doar provizoriu și acum abia pot să ies din casă, dacă nu se continuă, eu nu mai am ce face. Vom protesta oriunde pentru ca lucrările să continue, nu se poate să rămână așa”.

Alexandru Ploscaru
„E foarte bun acest drum. Nu mai dăm prin gropi și putem spune și noi că trăim civilizat. Nu e bine ce se face acum. Trebuie să continue lucrările pentru că avem nevoie de acest drum”.

Nicuță Neagu
„Să facă acest drum pentru că țara are bani. Se spune că țara e în criză dar unii fac palate și tot felul de alte mi-nuni. Pentru noi, cei necăjiți, țara este în criză. Pe ei nu îi interesează și se țin de tot felul de prostii. Să facă acest drum. Este bine pentru noi. Se bat cap în cap în Parlament dar pentru noi și pentru țară nu fac nimic, cum să nu fie criză atunci?”.

Zanfira Chetreanu
„Să ne facă acest drum. Să nu se mai bată pentru bani în Parlament și să se gândească că avem și noi nevoie de o pâine și ne trebuie un drum. Din toamnă nu au mai lucrat pe drum. Se lucrează dar nu se vede. Eu am copil la grădiniță, iar parlamentarii să se gîndească și la noi, să ne facă și nouă drumul, să putem să circulăm, să avem și noi ceva”.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?